صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۳
کد خبر: 18946
گزارشگر: 464
۲۳۰
۰
۰
۰
برای سال ۱۴۰۲

وعده‌ وعیدهای عیدی!

وعده‌ وعیدهای عیدی!
هرچند هر ساله با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال، مراجع رسمی ارقام و اعدادی را به‌عنوان عیدی مطرح می‌کنند که کارفرمایان ملزم به پرداخت آنند، با این‌همه کیست که نداند با مشکل عمیق اشتغال و خیل بیکاران و در نبود تشکل‌ها و اتحادیه‌های مستقل کارگردی، چنان‌چه کارفرمایان به وعده‌های مسئولان عمل نکنند، هیچ کارگری را یارای اعتراض نیست.


تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل


به گزارش آسیانیوز؛ امسال هم طبق اعلام مراجع مسئول، کلیه کارفرمایان و واحدهای مشمول قانون کار بایستی حداقل ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران خود پرداخت کنند.

 بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود، بنابراین کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

لازم به ذکر است که پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده‌اند هم الزامی است و به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

مصوبه دستمزد شورای عالی کار


تمام کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود و میزان عیدی آنها متفاوت از میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است.

مبنای تعیین عیدی پایان سال کارگران، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

شورای عالی کار ۲۹ اسفند سال گذشته در نشست تعیین دستمزد، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ را ۲۷ درصد افزایش داد. بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه کارگران به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان افزایش یافت که با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۴ تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۴۶ تومان دریافت خواهند کرد.

تأمین مایحتاج و اقلام مورد نیاز کارگران

در همین راستا بسیاری از فعالان حوزه کار و مقامات کارگری بر لزوم پرداخت سریع‌تر مبلغ عیدی و پاداش کارگران تا قبل از پایان سال تاکید کرده و معتقدند هرچه عیدی و پاداش زودتر به دست کارگران برسد ضمن کمک به معیشت و حفظ قدرت خرید، در تامین مایحتاج و اقلام مصرفی و مورد نیاز آن‌ها گره‌گشا و موثر خواهد بود. به زعم آنها شرایط کار و نقدینگی در اختیار کارفرما در پرداخت به موقع عیدی و پاداش موثر است و در صورتی که کارفرمایان عیدی کارگران خود را زودتر به دست آنها برسانند به شلوغی و ازدحام بانک‌ها در آخر سال نیز گرفتار نمی‌شوند.

اما در واقعیت چه می‌گذرد؟


به‌رغم آن‌که مصوبات قانونی در این‌باره وجود دارد، واقعیت اشتغال در ایران و خیل بیکارانی که در آرزوی شغل‌اند، کارگران شاغل را با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. در شرایطی که برخی از واحدهای تولیدی و اقتصادی چندین ماه است حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند، سخن از عیدی بیشتر به وعده‌ وعیدهایی شباهت دارد که اگر تحقق نیابد، کارگران توان اعتراض به آن را ندارند، چرا که کارفرمایان بر اساس قراردادهای کوتاه‌مدتی که با آنان بسته‌اند، به‌راحتی می‌توانند فردی دیگر را از میان لشکر بیکاران جایگزین او کنند.

https://www.asianews.ir/u/dNO
اخبار مرتبط
تمام کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید