صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۱
کد خبر: 19041
گزارشگر: 464
۵۸۰
۱
۰
۲
آیین نکوداشت

دکتر کزازی؛ میر زبان فارسی و فرهنگ ایرانی

دکتر کزازی؛ میر زبان فارسی و فرهنگ ایرانی
آیین نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور جمع زیادی از استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آیین گفت: «کیست که استاد کزازی را نشناسد و به او علاقه نداشته باشد. عشق و علاقه استاد به این مرز بوم، دانش فراوان، لحن شیرین که چون سخن می‌گوید گویی سعدی و حافظ در این روزگار با ما سخن می‌گویند، باعث شده علاقه عموم مردم، استادان و پژوهشگران به این استاد گرانقدر روز به روز بیشتر گردد.»

دکتر کزازی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «بزرگداشت استاد میرجلال‌الدین کزازی در حقیقت گرامیداشت فردوسی و شاهنامه است، گرامیداشت شاهنامه نیز پاسداشت فرهنگ دیرینه، اصالت و هویت ملی ما ایرانیان است. امروز نیز همانند گذشته، ما ایرانیان در جهان علم و ادب، به فرزانگان و مفاخرمان شناخته می‌شویم. و از جمله این مفاخر و فرزانگان، دکتر میرجلال الدین کزازی است.»

نوشته و کلامی پیچیده اما زیبا

در ادامه این آیین مهدخت معین استاد زبان و ادبیات فارسی و دخت زنده‌یاد استاد دکتر محمد معین به ایراد سخن پرداخت. او گفت: «در طی چهل و اندی سال که با استاد کزازی آشنایی دارم، از او بسیار آموخته‌ام و هر دو فرزندم نیز شاگرد وی بودند. بارها در مقالاتی که با موضوع حافظ‌پژوهی در مجله بخارا منتشر کردم به آثار دکتر کزازی مراجعه کردم. کلام او در عین زیبایی، پیچیده است و این پیچیدگی به زیبایی نوشتار او افزوده است.»

معین تصریح کرد: «آثار دکتر کزازی مرجع و منبع بسیاری از مقالات من و دیگر پژوهشگران بوده است؛ آثاری که در حافظ‌پژوهی و شاهنامه پژوهی قلمی کرده اند. وی طبع شعری نیز دارد و شعرهای او بسیار شنیدنی و خواندنی است.» او در پایان سخنان خود، با اشاره به آثار تألیفی استاد کزازی در حوزه سفرنامه‌نویسی گفت: «سفرنامه‌های استاد میرجلال‌الدین کزازی از جذابیت و کشش فراوان برخوردار است، چرا که واقعی است و خواننده را دقیقاً به همان سرزمین مورد نظر می‌برد.»

توجه کزازی به زیبایی‌شناسی

محمدحسن حسن‌زاده نیری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، دیگر سخنران این آیین نکوداشت بود. او اظهار کرد: «استاد کزازی در شاهنامه‌پژوهی، حافظ‌شناسی، خاقانی‌پژوهی، ایران‌شناسی، شعر، سفرنامه‌نویسی و ترجمه آثار گرانسنگ جهانی به فارسی آثار مختلفی را به رشته تحریر درآورده است که هرکدام از این آثار، مهم و تأثیرگذار اند.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: «استاد کزازی همواره به قله‌های ادب فارسی توجه دارد؛ ایشان، سعدی، حافظ، فردوسی، خاقانی و بزرگانی از این دست را مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. به تمامی به متن توجه دارد و از هیچ نکته‌ای غافل نمی‌شود و به واژه‌شناسی و زیبایی‌شناسی نیز عنایت ویژه ای دارد. تمام ساحت‌های وجودی دکتر کزازی از جمله افکار و آرزوهای وی با ساخت بیرونی یعنی رفتار و کردارش هماهنگ است و این حاکی از صداقت ایشان است. از اینرو آنچه از قلم او برداشت می‌کنیم همان چیزی است که در رفتار وی نیز شاهد آن هستیم.»

دکتر کزازی، محصول شاهنامه فردوسی

چهارمین استاد و سخنران حاضر در این نشست روح‌الله هادی استاد ادبیات دانشگاه تهران بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: «دکتر کزازی محصول «شاهنامه» است. آنچه که باعث شده درنظر من استاد کزازی چنین جایگاه ویژه ای داشته باشد، از آن روست که هیچ حوزه‌ای در زبان و ادبیات فارسی وجود ندارد که وی در آن وارد نشده و کار نکرده باشد. استاد در همه این حوزه ها وارد شده و سرافراز بیرون آمده است.»

هادی تصریح کرد: «دکتر کزازی فضل و فضیلت را باهم دارد. نزد وی، ایران بهشت است؛ در جهانی که او برای خود ساخته بهشت، یعنی ایران فرهنگی و تاریخی. ایشان ذوق خویش را در شعر و نثر هم نشان داده است، در لحظه شعر می‌گوید. او میر ایران و زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است. لذا باید گفت که کزازی بیش از عمر خود زیسته است.»

ضرب‌آهنگ کلام و قلم کزازی

محسن حبیبی رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشکده علامه طباطبایی نیز در این آیین به ایراد سخن پرداخت و گفت: «وجود استادانی چون دکتر میرجلال‌الدین کزازی منشأ خیر و برکت فراوان برای دانشگاه‌هاست. ایشان به مثابه چراغ فروزانی است که علاقه مندان علم و ادب فارسی از خرمن دانش و بینش او همواره بهره مند می شود. نوشتار و گفتار استاد کزازی زیبا و منحصر به فرد است و ضرب‌آهنگ کلام و قلم ایشان همواره مطمح نظر پژوهشگران و محققان زبان و ادب فارسی است.»

فرهنگ ایرانی در جهان بی‌همتاست

میرجلال‌الدین کزازی در بخش پایانی این مراسم سخنرانی کرد و گفت: «بارها گفته‌ام که من کاری برای ایران نکرده‌ام و آنچه من برای ایران کرده‌ام، نخست به پاس خویشتن کرده‌ام، کاری که هر ایرانی می‌باید کرد. من باور و دل خویش را سنجه گرفته‌ام. اینها مرا وا داشته‌اند به این تلاش برای زبان فارسی. ایران سرزمینی است که به آوای بلند و برهان می‌گویم از دید فرهنگ در جهان بی‌همتاست و شکوفاترین کانون فرهنگ جهان است. هرکه ایران را بشناسد به آن دل خواهد باخت. سرزمین ایران به راستی دلرباست.»

در پایان این نکوداشت نیز لوح تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و هدایایی از سوی بنیادفردوسی استان خراسان، رییس دانشگاه علاه طباطبایی و جمعی از شاگردان استاد کزازی به ایشان اهدا گردید.

https://www.asianews.ir/u/dPm
اخبار مرتبط
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سه شنبه ۱۹ دی ماه مجلس بزرگداشت دکتر میر جلال‌الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی را با حضور انبوهی از شخصیت‌های فرهنگی برگزار کرد. در ادامه مطالب سر صفحه.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
جلیلیان
۱۴۰۲/۱۰/۲۱
5
0
1

مراسمی بسیار نیکو و در خور برگزار شد هرچند کمی دیر شروع شد ولی بسیار خوب بود ای کاش تلویزیون بی مهری نمی کرد و آن را پوشش می داد با سپاس


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید