صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
کد خبر: 19049
گزارشگر: 2
۴۰۲
۰
۰
۱
هیدروتراپی

آب درمانی برای زانو

آب درمانی برای زانو
آب درمانی برای زانو یکی از روش های بسیار پرطرفدار و سنتی است که به آن هیدروتراپی هم می گویند. بسیاری از افرادی که با درد زانو دست و پنجه نرم می کنند، بهتر است با فواید آب درمانی برای بهبود درد خود آشنا شوند که بدون اغراق یکی از مؤثرترین روش ها به شمار می آید. البته نکته ای که وجود دارد، این است که آب درمانی بدون تخصص و برنامه مشخص چه بسا عوارضی را هم به دنبال داشته باشد و به همین دلیل، بهترین کار این است که زیر نظر پزشکی ماهر بتوان آب درمانی را انجام داد.

آب درمانی برای زانو چیست؟

آب درمانی برای زانو از جمله روش های سنتی به حساب می آید که از قدیم الایام برای درمان مشکلات زانو مورد توجه بوده است. آب درمانی یا هیدروتراپی به جز فرهنگ ایران، در فرهنگ کشورهای دیگری اعم از چین، روم و ژاپن هم بسیار شناخته شده است. آب یکی از شگفت انگیز ترین عناصر شفا بخشی است که اگر شناخت کافی در مورد آن داشته باشید، می توانید برای درمان بسیاری از امراض همچون زانو درد از آن استفاده کنید.
با درجه حرارت ۳۳ الی ۳۶ درجه سانتی گراد آب گرم، سونا و... می توان با انجام تمریناتی اصولی، از خواص آب درمانی برای مشکلات مربوط به زانو بهره مند شد. زانو درد در دسته بندی صدمات مفصل قرار می گیرد که امروزه متأسفانه ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند ولی افراد مسن را بیشتر درگیر می کند. آب فشار هیدرو استاتیک دارد و همچنین از شناوری و مقاومت آن هم می توان برای درمان انواع درد های مفصل همچون زانو استفاده کرد.

آب درمانی برای زانو چه مزایایی دارد؟

آب درمانی برای زانو به دلیل مزایایی که دارد، امروزه مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. اولین مزیتی که می توان در مورد آن صحبت کرد به کم شدن درد مربوط می شود. گرما یکی از عوامل اصلی برای کاهش درد بوده و این موضوعی کاملاً ثابت شده است.
مزیت بعدی که می توان در مورد آن صحبت کرد این است که میزان التهاب و تورم زانو را به شکل قابل توجهی کم می کند. یکی از مزایای دیگری هم که وجود دارد، افراد لازم نیست تخصص خاصی داشته باشند و به عنوان مثال شناگر ماهری باشند؛ چراکه اگر بخواهید آب درمانی را در آب های عمیق انجام دهید، استفاده از دستگاه شناور می تواند بسیار کاربرد داشته باشد تا فرد بتواند شناور مانده و روی تمرینات آب درمانی تمرکز داشته باشد.
به نسبت فیزیوتراپی، آب درمانی میتواند پذیرش به مراتب بالاتری داشته باشد. اگر شما آب درمانی را انجام داده باشید، متوجه کاهش درد در حین انجام تمرینات شده اید و این خود باعث می شود که بیشتر به انجام تمرینات تمایل پیدا کنید.
یکی دیگر از مزایایی که می توان برشمرد به شناوری مربوط است. شناوری باعث می شود که استرس کاهش پیدا کند و تحمل وزن هم به مراتب آسان تر باشد. همین امر نیروی انعطاف را در بدن افزایش می دهد و عضلات ضعیف هم تقویت می شوند و به همین دلیل است که درمانگر می تواند در شرایط بهتری از بیمار خود حمایت کند.

آیا شنا کردن با آب درمانی تفاوت دارد؟

شاید زمانی که در مورد آب درمانی برای زانو صحبت می کنیم این گونه تصور کنید که شنا کردن همان آب درمانی است. در صورتی که فلوشیپ جراحی زانو معتقد است که تمامی روش های آب درمانی شامل حمام، سونا، استخر و... است. باید در نظر بگیرید که شنا از این نظر با آب درمانی متفاوت است که آب درمانی با یک سری تمرینات اصولی همراه است که باید در دمای مشخصی انجام شود، به این شکل که دمای آب روی نرم شدن عضلات تأثیر مستقیم می گذارد و باعث می شود که مفصل برای انجام تمرینات آمادگی پیدا کند. عمدتاً به خاطر حجم آب است که کمترین میزان فشار به مفصل زانو وارد می آید تا تمرینات آسان تر انجام شوند و اگر بعد از آب درمانی احساس خستگی کنید، کاملاً طبیعی است؛ زیرا فشار آب به عضلات کم نیست و البته نمی توان دمای آب را هم نادیده گرفت.

تمرینات آب درمانی برای زانو

تمرینات مربوط به آب درمانی برای زانو کم نیستند. البته شما باید این تمرینات را زیر نظر پزشک و درمانگری با تجربه انجام دهید ولی از جمله رایج ترین روش هایی که می توان نام برد شامل:

  • پیاده روی در آب یکی از این تمرین ها است که باید درون آب که تا کمر یا بالای سینه بیاید بایستید و ۱۰ الی ۲۰ قدم جلو سپس عقب بیایید و این کار را تکرار کنید. اگر قصد دارید که مقاومت خود را بیشتر کنید، بهتر است سرعت خود را افزایش دهید.
  • باز هم به اندازه ای که آب به کمر یا بالای سینه شما برسد در آب بایستید، این نکته را به خاطر داشته باشید که زانوی جلویی شما به هیچ عنوان نباید از انگشتان پا عبور کنند و سپس قدم لانچ را به سمت جلو بردارید. سپس همین حالت را مجدد برگردید و برای پای بعدی تکرار کنید.
  • در آب تا کمر یا بالای سینه در آب بایستید و به قدم های جانبی بیندیشید، به این شکل که انگشتان پای شما باید روبروی دیوار باشند، ۱۰ الی ۲۰ قدم بردارید، برگردید و این کار را مجدد تکرار کنید.
  • بالا بردن ران در آب هم خود یکی دیگر از تمرینات آب درمانی برای مشکلات زانو است. تا کمر در آب بایستید و سعی کنید دیواره استخر دقیقاً در سمت راست بدن شما باشد. حال باید پای چپ را به پهلو کشیده و سپس زانوی خود را صاف نگه دارید. مجدد به موقعیت اصلی بر می گردید با پای چپ پشت پا بزنید و مجدد به موقعیت برگردید و حال باید بدن خود را بچرخانید سمت چپ بدن خود را به سمت دیواره استخر برای حرکات موقعیت چپ بدن به همین شکل امتحان کنید.

مراجعه به پزشک

همان طور که گفته شد آب درمانی برای زانو با توجه به مزایایی که دارد، امروزه بسیار پرطرفدار است. در این بین، مهم ترین موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد، این است که این کار ا زیر نظر پزشکی باتجربه انجام دهید. دکتر مصطفی شاهرضایی فلوشیپ جراحی زانو و استاد تمام دانشگاه، با تجربه و سابقه بالای خود در این حوزه می تواند به شما برای درمان مشکلات زانو با این روش، تمرینات قابل قبولی را معرفی کند؛ به همین دلیل، شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دکتر شاهرضایی مراجعه کرده و از تجربه و دانش وی در این زمینه استفاده کنید.

جهت مشاهده ویدئو آب درمانی برای زانو اینجا کلیک کنید

https://www.asianews.ir/u/dPu
اخبار مرتبط
آب درمانی برای زانو یکی از روش های بسیار پرطرفدار و سنتی است که به آن هیدروتراپی هم می گویند. بسیاری از افرادی که با درد زانو دست و پنجه نرم می کنند، بهتر است با فواید آب درمانی برای بهبود درد خود آشنا شوند که بدون اغراق یکی از مؤثرترین روش ها به شمار می آید. البته نکته ای که وجود دارد، این است که آب درمانی بدون تخصص و برنامه مشخص چه بسا عوارضی را هم به دنبال داشته باشد و به همین دلیل، بهترین کار این است که زیر نظر پزشکی ماهر بتوان آب درمانی را انجام داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید