صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۹
کد خبر: 19067
گزارشگر: 464
۵۲۹
۰
۰
۳
ساخت و تزیین اماکن مقدسه عراق؛

کاراهای خیرانه سلاطین قاجار در کربلا

کاراهای خیرانه سلاطین قاجار در کربلا
ساخت و تزیین اماکن مقدسه عراق از جمله کارهایی بود که حاکمان در طی حکمرانی خود بدان سعی بلیغ داشتند.


به گزارش آسیانیوز؛ 
به طوریکه که حکومت‌های قبلی از جمله صفویان و افشاریان نیز بدان توجه داشتند و بعد از روی کار آمدن حکومت قاجار سنت پیشین حاکمتن قبلی را دادمه دادند و به تزییین, ساخت ساز و بازسازی در اماکن مقدسه عراق پرداختند. این نوشتار بر آن است که کارهای خیرانه حمکرانان قاجار را در منطقه عراق و به ویژه در کربلا را مورد بررسی قرار دهد.

اولین شاه قاجار آقا محمد شاه ( حک: ۱۱۹۳- ۱۲۱۱هـ) بود که آرامگاه امام حسین را در سال ۱۲۰۷ قمری را طلا کاری کرد. کارهای آقامحمد خان قاجار محدود به مرقد امام حسین نمی شد بلکه در ساخت حرم حضرت ابوالفضل نیز کاراهایی چون احداث ضریح نقره ای و توسعه صحن حرم مطهر انجام داد.

دومین شاه قاجار فتحعلی خان ( حک: ۱۲۱۱-۱۲۴۹هـ) نیز به مرمت و جایگزینی طلاهای قدیمی با طلاهای نو در حرم امام حسین پرداخت. فتحعلی شاه همچنین دور ضریح مقدس امام حسین که توسط وهابیان در سال ۱۲۱۶ هـ از بین رفته بود آن را دوباره بازسازی کرد. علاوه بر فتحعلی شاه همسر وی نیز ئر کارهای خیرانه مشارکت داشت و مناره های حرم امام حسین را طلا کاری کرد. همچنین فتحعلی شاه در حرم حضرت ابوالفضل کارهایی را انجام داد و دستور بازسازی قسمت های خراب شده ی حرم به ویژه دو مناره خراب شده حضرت ابوالفضل را ترمیم کرد.

سومین شاه قاجار محمد شاه ( حک: ۱۲۴۹-۱۲۶۴هـ) بود. وی هم همچون سایر شاهان قبلی قاجار در کربلا دست به کاراهای خیرانه زد و از جمله کارهای وی اهدای درهای نقره ای به حرم بود و همچنین بخش زیرین گنبد امام حسین را که خراب شده بود با طلا بازسازی کرد و پنجره های از جنس طلا در داخل گنبد درست کرد و در ادامه صحن حرم امام حسین را نیز گسترش داد.

چهارمین حاکم قاجار ناصرالدین شاه ( حک: ۱۲۶۴- ۱۳۱۳هـ) بود. ناصرالدین شاه قاجار علاقه ی زیادی به عتبات عالیات داشت اما به دلیل مشکلاتی که با امپراتوری عثمانی داشت چندان نتوانست کارهای زیادی را در عتبات و عالیات انجام دهد.

با این حال وی کارهایی را در حرم امام حسین به انجام رساند از جمله: تجدید بنای گنبد امام حسین و طلاکاری مجدد و همچنین آینه کاری حرم بود، ناصر الدین شاه همچنین طلاهای کهنه را با طلاهای نو جایگزین کرد و گنبد را برای بار سوم طلا کاری کرد. ناصر الدین شاه در ادامه یک ایوان در سال ۱۲۷۶هـ به نام خود احداث کرد که معروف به ایوان ناصری یا ایوان ملوک شد. همچنین برای نوسازی حرم شریف امام حسین پول زیادی به شیخ عبدالحسین طهرانی معروف شیخ عراقیین داد. از جمله کارهای دیگر وی توسعه دادن صحن غربی حرم امام حسین بود. ناصر الدین شاه در حرم حضرت ابوالفضل نیز اقداماتی چون تزیین حرم را با کاشی ها انجام داد و سپس صحن حرم مطهر را بازسازی و تزیین کرد.


هادی جابری دانشجوی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
https://www.asianews.ir/u/dPL
اخبار مرتبط
پس از پرداختن به پیشینه و بناهای اندرونی در زمان قاجار در این قسمت از هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی به مناسبات درونی اندرونی، سلسله مراتب و آنچه در حرمسراهای قاجار می‌گذشت، خواهیم پرداخت. در سه بخش دیگر:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید