صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۷
کد خبر: 19104
گزارشگر: 464
۵۹۵
۰
۰
۱
مراسم بزرگداشت

هرمیداس باوند؛ دیپلماتی عاشق ایران

هرمیداس باوند؛ دیپلماتی عاشق ایران
عصر روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه، به همت پروفسور حسن امین، مراسم بزرگداشتی برای جاودان‌یاد دکتر داود هرمیداس باوند برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛  مراسم پرباری که با حضور جمع کثیری از چهره‌های فرهنگی، ادبی و سیاسی و همچنین خانواده محترم باوند برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پروفسور حسن امین، فیلسوف، حقوقدان، مورخ، شاعر و ادیب شناخته‌شده از اندیشه و منش دکتر هرمیداس باوند گفت. ایشان در بخشی از سخنانش عنوان کرد: «دکتر داود هرمیداس باوند یک ایرانی بود که من به‌عنوان یک ایرانی از این‌که هموطن او بودم و مانند او هموطنی داشتم، احساس رضایت، غرور و افتخار می‌کنم. چهره‌ای انسانی و چهره‌ای ایرانی، مدارا، باورمندی به مذاکره و هم‌اندیشی و گفت‌وگو و تساهل، از ویژگی‌های اخلاقی این انسان خوب ایرانی بود. در مسیر درست و صحیح تاریخ حرکت می‌کرد. همیشه حامی و پشتیبان منافع ملی ایران بود. اصل را بر حسن نیت و برائت دیگران از گناه و مجرمیت در عمل قرار می‌داد. من بسیار بسیار خوشحال هستم که این افتخار را داشتم، که از سالیان خیلی دور با ایشان محشور بودم. این از بخت بلند من بوده است.»

میترا راستی (باوند) همسر دکتر باوند و پروفسور حسن امین، فیلسوف، تاریخ‌دان و حقوق‌دان و مدیر مسئول ماهنامه حافظ

میترا راستی (باوند) همسر دکتر باوند و پروفسور حسن امین، فیلسوف، تاریخ‌دان و حقوق‌دان و مدیر مسئول ماهنامه حافظ


در ادامه مراسم پروفسور امین، با دعوت از خانم میترا راستی (باوند) همسر زنده‌یاد هرمیداس باوند خواستند برای حاضران سخن بگویند. خانم راستی پس از تشویق حضار، در این نشست عنوان کردند: «دکتر هرمیداس باوند، همسری مهربان، باگذشت و وطن‌دوست بود. علاوه بر چهره‌ اجتماعی، او پدر و راهنمایی مهربان برای بچه‌‌ها بود. ایشان علاوه بر حوزه‌های علمی و اجتماعی، علاقه بسیاری به هنر داشت و اهل ورزش بود. در هر صورت امیدوارم همگی شما سلامت باشید، خوب باشید، این مراسم بسیار باارزش است و هیچ وقت فراموش نخواهم کرد که چقدر همگی زحمت کشیدند و یاد دکتر هرمیداس باوند را گرامی داشتند. ممنونم از همه شما.»

محمدجواد حق‌شناس، مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله نیمروز در حال سخنرانی

محمدجواد حق‌شناس، مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله نیمروز در حال سخنرانی


گفتنی است در این مراسم، از مجله «نیمروز» هم رونمایی شد، ویژه‌نامه‌ای که برای گرامی‌داشت یاد و اندیشه دکتر هرمیداس باوند تهیه شده بود. در همین راستا، دکتر محمدجواد حق‌شناس در توضیحاتی عنوان کرد: «در قدم اول سپاس ویژه خدمت پروفسور امین عزیز که بانی این نشست ارجمند و باشکوه شدند، تا بتوانیم امروز در رثا و سوگ استاد بزرگمان؛ دکتر هرمیداس باوند دقایقی را با هم به گفت‌وگو بنشینیم. بهانه این دیدار و نشست هم رونمایی و نقد ویژه‌نامه‌ای است که در هفته‌نامه «نیمروز» به یاد استاد منتشر شد. وقتی خبر شوک‌آور درگذشت استاد رسید، طبیعتاً تمام هم و غم ما این بود که بتوانیم مراسم ترحیم و سوگ و بزرگداشت ایشان به بهترین نحو انجام گیرد. در پایان مراسم سوم یا هفتم ایشان، من ایده انتشار این ویژه‌نامه را خدمت دختر خانم و سرکار خانم باوند مطرح کردم و گفتم که دوست دارم کاری را برای استاد انجام بدهیم.»

دکتر حق‌شناس در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باید اینجا به استحضار شما برسانم که دکتر هرمیداس باوند، واقعاً شخصیتی یک‌بعدی نبود، از این‌رو، در این ویژه‌نامه سعی شد از جوانب گوناگون به زندگی و اندیشه استاد نگریسته شود. به‌عنوان نمونه به لحاظ اندیشه و منش سیاسی، یادداشت جناب دکتر زعیم یا مصاحبه مفصل با جناب پروفسور امین، بسیار روشنگر است. بی‌گمان دکتر هرمیداس باوند یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مقامات دیپلماتیک ایران در حوزه نظام حقوق بین‌الملل است، کسی که بیش از دو دوره نمایندگی ـ نزدیک به 15 سال ـ در سازمان ملل، در جایگاه ریاست دفتر حقوقی و کمسیون حقوقی این مجموعه است. همان‌طور که گفتم دکتر هرمیداس باوند واقعا یک شخصیت چندبعدی داشتند که در همه آن حوزه‌ها هم استاد بودند.»

 

کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در حال سخنرانی

کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در حال سخنرانی


در ادامه مراسم دکتر کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران برای حاضران سخنرانی کرد و با ارائه تصویری از خانواده دکتر هرمیداس باوند، شناختی به لحاظ پیشینه او ارائه کردند. دکتر زعیم در بخشی از سخنانش عنوان کرد: «من دکتر هرمیداس باوند را دست‌کم بیست و چند سال است که از نزدیک می‌شناسم و با ایشان همکاری کرده‌ام. درواقع همکاری نزدیک ما از سال ۷۳ آغاز شد. در همه چیز با هم همگام و همراه و هم‌اندیشه بودیم و احترام بسیار زیادی ـ بیش از آنچه که تصور می‌کنید ـ برای ایشان قائل بوده و هستم.»

https://www.asianews.ir/u/dQm
اخبار مرتبط
داوود هرمیداس باوند، دکترای روابط بین‌الملل و از جمله کارشناسان ارشد سیاست خارجی ایرانی، ظهر دیروز ۲۱ آبان ۱۴۰۲ درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید