صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۷
کد خبر: 19137
گزارشگر: 464
۴۴۸
۰
۰
۰
۱۵ ژانویه زادروز جمال عبدالناصر

ناصر؛ رهبرِ کاریزماتیکِ جهانِ عرب

ناصر؛ رهبرِ کاریزماتیکِ جهانِ عرب
۱۵ ژانویه زادروز جمال عبدالناصر، یکی از مهم‌ترین رهبران جهان در قرن بیستم است. شاید در جهان عرب، هیچ رهبری به محبوبیت ناصر دست نیافت و هیچ چهره‌ای نتوانست در عصر خود، به نماد ناسیونالیسم عربی تبدیل شود.

به گزارش آسیانیوز؛ ملی کردن کانال سوئز از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که در سال 1956 جمال عبدالناصر را به اوج شهرت و محبوبیت رساند، با این‌همه بسیاری از مورخان و صاحبنظران بر این واقعیت معترف هستند، که اقدام دکتر مصدق در ملی کردن نفت در سال ۱۹۵۲ میلادی، چنان به نماد استقلال‌طلبی و مبارزه با استعمار بدل شد، که بسیاری از رهبران نظیر ناصر را به ملی کردن منابع خود ترغیب و تشویق کرد.

ناصر از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگش در ۱۹۷۰ به‌عنوان دومین رئیس‌جمهور مصر فعالیت کرد. ناصر شخصیتی دموکرات و سکولار بود و با تحجر در مصر مبارزه کرد، او در ۱۹۵۴، هنگامی که ترور او به دست یکی از اعضای اخوان‌المسلمین به سرانجام نرسید، به این سازمان یورش برد و تا آخرین روز حیاتش، منتقد نگرش‌های اخوانی بود.

ناصر در راستای اتحاد جهان عرب تلاش‌های بسیاری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به‌وجود آورد . او از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه‌ای همچون سنتو و سیتو نپیوست و به همراهی بسیاری از رهبران مستقل جهان، جنبش غیرمتعهدها را بنیاد گذارد. در خصوص سیسات‌های اقتصادی، او نگرشی سوسیالیستی داشت و بانی چندین طرح موفق در حوزه کشاورزی و صنعت مصر شد که اثرات غیرقابل‌انکاری بر اقتصاد مصر نهاد.

وی سرانجام در سال ۱۹۷۰ میلادی در قاهره درگذشت و مراسم تشییع او یکی از پرشورترین رویدادهای تاریخ قرن بیستم شد.

https://www.asianews.ir/u/dQV
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید