صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۸
کد خبر: 19138
گزارشگر: 464
۵۲۱
۰
۰
۰
در روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه

دایره‌المعارف‌پژوهی در دایره‌المعارف ایرانشناسی

دایره‌المعارف‌پژوهی در دایره‌المعارف ایرانشناسی
انجمن ادبی ایران یادگار محمدهاشم میرزا افسر نایب رئیس مجلس شورای ملی در عهد پهلوی اول و محمدعلی ناصح در دوران پهلوی دوم است که اکنون به ریاست پروفسور حسن امین فیلسوف معاصر، حقوقدان بین‌المللی و ایرانشناس و شاعر اداره می‌شود. این انجمن، در سال‌های اخیر افزون بر برگزاری شب‌های شعر به رونمایی و نقد و بررسی کتاب و مجله نیز اهتمام داشته است.


به گزارش آسیا نیوز، انجمن ادبی ایران در هفته گذشته، پس از نقد و معرفی ویژه‌نامه «هفته‌نامه نیمروز» در خصوص دکتر هرمیداس باوند استاد حقوق و دیپلمات ملی‌گرا در روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه، در برنامه بعدی، مطابق معمول به رونمایی و نقد و معرفی کتابی دیگر در حوزه دایره‌المعارف نگاری در ۲۲ دی‌ماه پرداخت.

این کتاب مرجع چهار جلدی مورد بررسی، با عنوان دایره‌المعارف وزن و قافیه، تألیف مهدی شمسایی کارگردان سینما و تئاتر است که در مرکز دایره‌المعارف ایرانشناسی به میزبانی انجمن ادبی ایران معرفی و نقد شد. این مراسم به‌رغم اینکه روز آدینه ۲۲ دی ۱۴۰۲ روز تعطیل و خانواده است، از سوی اعضای انجمن ادبی ایران و مرکز انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی با استقبال مواجه شد و تعداد زیادی از اهالی شعر و ادب و فرهنگ و هنر در آن شرکت کردند.

دایره‌المعارف‌پژوهی
(از راست: دکتر صفی‌الله ملکی جامعه‌شناس، دکتر خسرو خوانساری متخصص میراث فرهنگی‌، حجت‌الاسلام نظام‌زاده رئیس سابق سازمان اوقاف کشور، دکتر شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهدی شمسایی کارگردان، پروفسور حسن امین)

در این برنامه که با مجری‌گری دکتر پریوش ابراهیمی عضو هیئت علمی و شاعر اجرا شد، شخصیت‌های علمی، ادبی، فرهنگی و هنری بسیاری حضور یافتند و بیش از ده نفر در این مجلس سخنرانی و شعرخوانی کردند. این سخنرانان عبارت بودند از: دکتر محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حجت الاسلام محمدعلی نظام‌زاده سرپرست سابق سازمان اوقاف کشور و نماینده رهبری برای دانشجویان خارج از کشور، مهندس حبیب‌الله انیسی‌پور از پیشکسوتان صدا و سیما، دکتر زرین کشاورز از رادیو تهران، رضا فیاضی کارگردان، نویسنده و شاعر، تورج فرامرزی کارگردان و بازیگر، روزبه یقینی زنجانی منتقد ادبی و در پایان شخص مهدی شمسایی کارگردان و نویسنده دایره‌المعارف وزن و قافیه.

چندین شاعر و ادیب دیگر از جمله غلامحسن فخیمی متخلص به مرآت ابهری، سرهنگ علیرضا بشکوه (متخلص به راهی)، ابوالفضل حبیبی، فهیمه سادات موسوی، محمدصادق میرمحمدی میگونی، عشرت بنی‌هاشمی، محمود رفیعی (یادها) و... نیز در فاصله سخنرانی‌ها، سروده‌های خود را قرائت کردند.

استادان فرهیخته دیگری نیز با حضور خود بر رونق مجلس افزودند، مانند مسعود آب‌پرور کارگردان سینما و تلویزیون، دکتر صفی‌الله ملکی جامعه شناس و کارشناس رادیو فرهنگ، دکتر خسرو خوانساری عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی، استاد عباس رحیمی نگارگر مبدع سبک نگارینه خط و قهرمان هنرهای رزمی، خانم دکتر محمد از مجمع فلاسفه ایران، دکتر بهنام دارابی مدیر مؤسسه مدارا و گفت‌وگو، ناصرالدین قاضی‌زاده مطبوعاتی پیشکسوت، عبدالعلی حسینیون از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، آرزو کاظمی شاعر و کارآفرین، شهروز احمدی کنشگر مدنی، ابراهیم حقی بستان‌آبادی شاعر و نویسنده.

سخنرانی پایانی و معرفی کتاب را پروفسور امین، رئیس انجمن ادبی ایران و سرپرست دایره‌المعارف ایرانشناسی بر عهده گرفت و توضیحاتی درباره دایره‌المعارف‌نگاری و اهمیت آن در غنای فرهنگی بیان داشت. وی اشاره کرد که دایره‌المعارف‌ها می‌توانند عام و جهانی باشند مانند بریتانیکا و آمریکانا و یا تخصصی مانند دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، ایرانیکا، دایره‌المعارف تشیع، دایره‌المعارف خواب و رؤیا، دانشنامه شعر.
در خاتمه بخشی از نمایشنامه اثر مهدی شمسایی دکلمه شد و مجلس با گرفتن عکس‌های یادگاری پایان یافت.

https://www.asianews.ir/u/dQW
اخبار مرتبط
پروفسور سیدحسن امین، فیلسوف، حقوقدان و ایرانشناس، کتابی تألیف کرده است با عنوان «تاریخ حقوق ایران» که به حقیقت بخشی عمده از تاریخ تمدن است؛ چرا که آگاهی از سیر تطور و تکامل تمدن، مستلزم درک درستی از نهادهای حقوقی مختلف در اعصار و قرون گذشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید