صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۴۳
کد خبر: 19139
گزارشگر: 464
۲۹۷
۰
۰
۲
خبر مهم بانک مرکزی

سکه جدید بدون تاریخ در بازار عرضه خواهد شد

سکه جدید بدون تاریخ در بازار عرضه خواهد شد
فرزین با تأکید بر اینکه سکه های جدید بانک مرکزی با با سکه های قبلی ضرب شده تفاوت هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم. فعلا با ضرب سکه تمام کار را شروع می کنیم.



به گزارش آسیانیوز، رئیس کل بانک مرکزی از آغاز ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ بانک مرکزی خبر داد.

 محمدرضا فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تسهیل قوانین و مقررات و قواعد مربوط به واردات طلا به گفت: هدف از این اقدامات افزایش ذخایر طلای کشور بود. همچنین در این راستا به صادرکنندگان اجازه دادیم رفع تعهد ارزی با واردات طلا انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: براساس قانون طلای واردشده به منظور رفع تعهد ارزی باید در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.


فرزین با اشاره به ضرب سکه جدید تمام بهار آزادی بانک مرکزی گفت: سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و تلاش ما این است که عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش یابد.

وی افزود: بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خواهد کرد و هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت.

معاملات شمش طلا آنطور که رییس کل بانک مرکزی می‌گوید از هفته پایانی دی‌ماه آغاز می‌شود و قرار است بعد از مدت‌ها شاهد ضرب سکه جدیدی در بازار طلا باشیم. خبری که روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه روی خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت، نشان می‌دهد خریدوفروش شمش طلا از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ایران استارت می‌خورد و بحث ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه جدید هم مطرح شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است. همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد و اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلا کشور شده است.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا براساس اظهارت علی سعیدی به‌عنوان مدیرعامل این مرکز به شکلی است که شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شوند. قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضاست که به قیمت‌های روز نزدیک است.

ضرب سکه جدید هم برخلاف سکه‌هایی که درحال حاضر در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها وجود دارد، به‌شکلی است که بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی، اما با طرح جدید ضرب شده و قاعدتا باید با سکه‌هایی که به اسم تمام‌بهار آزادی طرح جدید (امامی) و سکه تمام‌بهار آزادی (طرح قدیم) تا الان ضرب شدند، تفاوت‌هایی داشته باشد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به سکه‌های ضرب‌شده در سال‌های قبل از ۸۶ گفته می‌شود و ضرب تمام سکه طرح جدید (سکه امامی) بعد از سال ۸۶ انجام شده است.

سکه‌های جدید بانک مرکزی با این اوصاف بدون درج تاریخ ضرب می‌شوند و صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مشخص می‌کند ضرب سکه‌های جدید با سکه تمام کلید می‌خورد. البته طبق حرف‌های محمدرضا فرزین زمان عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی دقیقا مشخص نیست و فعلا قرار به عرضه و آغاز معاملات شمش طلا در هفته جاری است.

معاملات شمش طلا و بحث ضرب و عرضه سکه‌های جدید تاحدود زیادی در راستای کنترل و سروسامان دادن اوضاع بازار مطرح شده و آنطور که محمد کشتی آرای به‌عنوان رییس پیشین اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها تاثیر گذار باشد. همین الان باوجود عقب‌نشینی سکه امامی از مزر ۳۳ میلیون، حباب آن بیش از شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

حباب سکه چقدر است؟

قیمت سکه امامی روز یکشنبه ۲۴ دی کارش را از جایگاه ۳۳ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان آغاز کرد، اما یکی، دوساعت از انتشار خبر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا سکه امامی به‌شکل تکفروشی بیشتر از ۳۲ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان خریدار نداشت.

قیمت سکه امامی به این ترتیب در کمتر از یک روز معاملاتی یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان پایین آمد، اما از یک طرف دیگر حباب قیمت سکه امامی حدود شش میلیون و ۶۰۸ هزار تومان تخمین زده می‌شود که معادل ۲۰ درصد ارزش فعلی سکه امامی است.

سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم که دیروز کارش را در جایگاه ۲۹ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان به‌پایان رساند و عصر امروز وادار به عقب‌نشینی به زیر مرز ۲۹ میلیون شد و حالا حباب آن سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومان محاسبه می‌شود.

نیم‌سکه که دیروز ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شد و همزمان با نیمه ابتدایی معاملات امروز اسبش را برای فتح کانال ۱۹ میلیون زین کرده بود، عصر یکشنبه نهایتا ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد.

قیمت ربع‌سکه امروز درحالی به ۱۱ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان رسید که عصر دیروز خرید ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان آب می‌خورد. قیمت سکه گرمی هم با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۱۲۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد تا حباب آن دو میلیون و ۹۷۱ هزار تومان تخمین زده شود.

https://www.asianews.ir/u/dQX
اخبار مرتبط
رئیس کل بانک‌ مرکزی گفت: دریافت وام خرد یک ضامن می‌خواهد و دسته چک هم لازم نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید