صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۰
کد خبر: 19232
گزارشگر: 464
۵۶۶
۰
۰
۱
اثر حماسی و تاریخی ماندگار

شاهنامه امین؛ کتابی که باید در خانه هر ایرانی باشد

شاهنامه امین؛ کتابی که باید در خانه هر ایرانی باشد
مجلدات هفتگانه شاهنامه امین توسط فیلسوف و حقوقدان بین‌المللی،ادیب، نویسنده و سخنور متفکر، پروفسور سیدحسن امین به نظم و نثر، سرایش و نگارش شده و شاهنامه تازه ای است که ضمن خلاصه کردن شاهنامه فردوسی، مکمل و متمم شاهنامه فردوسی است که با شیوه‌ای خاص، تحلیل، تفسیر، روزآمد و آماده شده ‌است.

به گزارش آسیانیوز؛ علی خطیبی ـ این اثر حماسی و تاریخی ماندگار در هفت مجلد تصنیف و تدوین شده که هر جلد آن کتاب مستقلی است و مفاهیم روزآمدی مانند آزادگی، جوانمردی، حقوق بشر و عدم تبعیض جنسیتی، قومی، زبانی و غیره در آن موج می‌زند. نگارنده و سراینده این اثر، علاوه بر بازآفرینی شاهنامه، تداوم تاریخ ایران و جهان را نیز در آن گنجانده و ادامه تاریخ ایران تا امروز را به سبک و سیاق فردوسی، اما براساس تاریخ مستند به رشته تحریر در آورده است.

دیباچه‌ای که بر جلد اول این اثر فاخر نگاشته شده، خود ارزش کتابی مستقل را دارد و سرشار از مفاهیم و معانی دقیق و مهم ادبی، تاریخی و فرهنگی است که ذهن خواننده را برای ورود به دریای بیکران نظم، آماده می‌سازد. ما در اینجا به طور خلاصه مضامین مجلدات هفتگانه شاهنامه امین را ذکر می‌کنیم:

جلد اول در باب هستی‌شناسی، ایران‌شناسی، اساطیر و تاریخ ایران باستان و موقعیت آن در جهان آن روزگار تا سقوط سلسله ساسانیان است.

جلد دوم به تاریخ تمدن و فرهنگ ایران باستان از آغاز تا پایان ساسانیان پرداخته‌ است.

جلد سوم تاریخ ادیان در ایران باستان و به صورت خاص تاریخ ادیان ایرانی است که مهم تر از همه، این است که پروفسور امین، در این مجلد متن جامع گاتای زرتشت را به نظم فارسی امروز درآورده است.

در جلد چهارم است که شاهنامه امین وارد دوران تاریخ ایران پس از اسلام می‌شود و از حمله اعراب به ایران تا پایان خلافت عباسی را به رشته نظم درمی‌آورد.

جلد پنجم این اثر دوره طولانی تاریخی از حمله مغول به ایران تا برآمدن قاجاریه را پوشش می‌دهد.

جلد ششم شامل تاریخ ایران از ابتدای دوران قاجار تا ۱۴۰۰ خورشیدی و معرفی نام‌آوران تاریخی، علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، حقوقی و اقتصادی ایران زمین است.

فهرست مشروح الفبایی مفهوم‌ها، آئین‌ها، اعلام تاریخی و جغرافیائی ایران، یعنی نمایه مشروح دائرةالمعارفی سرشناسه‌های شاهنامه امین هم آمده است. اهمیت این اثر فاخر بی‌نظیر ادبی در عصر حاضر را باید در پرداختن به ابعاد مختلف تاریخ ایران در تمام ادوار دانست که در کمتر اثری اعم از منثور و منظوم دیده می‌شود.

این کتاب در مقام بسترسازی برای نوزایی علمی و فرهنگی ایران و رنسانس ایرانی تدوین شده ‌است. نگارنده این کتاب پروفسور سیدحسن امین، شاهنامه امین را به مناسبت هزارمین سال پایان یافتن سرایش شاهنامه فردوسی به حکیم ابوالقاسم فردوسی تقدیم داشته است.

پیشنهاد می‌شود هر خانواده ایرانی که عاشق و پاسدار فرهنگ و تمدن نیاکان پاک‌سرشت این مرز و بوم میباشد و پندار و گفتار و کردار نیک را سرلوحه زندگی خود قرار داده است، یک دوره کامل آن را به فرزندان‌شان هدیه نمایند.

https://www.asianews.ir/u/dSs
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید