صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۹
کد خبر: 19295
گزارشگر: 464
۵۱۵
۱
۰
۲
شاعر، موسیقی‌دان و تصنیف‌ساز؛

ناله مرغ اسیر این‌ همه بهر وطن است

ناله مرغ اسیر این‌ همه بهر وطن است
در میان شعرای شهیر و آزادی‌خواه این مُلک، عارف قزوینی نامی یگانه است. هرچند سالروز درگذشت عارف در تواریخ ادبی، دوم بهمن قید شده، اما از آنجایی که درگذشت او در شب دوشنبه دوم بهمن‌ماه روی داده است، برخی مورخان تاریخ مرگ او را یکم بهمن‌ماه ۱۳۱۲ آورده‌اند.

به گزارش آسیانیوز؛ ابوالقاسم عارف قزوینی زاده ۱۲۵۹ شمسی، شاعر، موسیقی‌دان و تصنیف‌سازی است که به‌خاطر سرودن تصنیف‌ها و غزل‌های سیاسی، میهنی و عاشقانه‌اش ماندگار شده است. از مهم‌ترین شعرها و تصنیف‌هایی که عارف همزمان با تحولات دوره مشروطه و جنگ جهانی اول سرود، می‌توان به تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» و «گریه کن» که در سوگ کلنل محمد تقی‌خان پسیان ساخت، اشاره کرد.

عارف، جوانی ۲۳ ساله بود که آوای مشروطیت در ایران بلند شد و او که دلباخته آزادی و عدالت بود، به یکی از مدافعان و حامیان آن بدل شد. تصنیف‌ها و سروده‌های سیاسی و همچنین مقالاتی که در دوران استبداد صغیر در نشریات آن عصر چاپ کرد، یادگاری از فرهنگ و هنر آرمان‌گرایانه این سرزمین است.

عارف قزوینی نخستین تصنیفش را در ۱۸ سالگی ساخت. او چه در ساختن تصنیف‌های سیاسی و چه تصنیف‌های عاشقانه، بسیار جسور و سنت‌شکن بود و چون بیشتر تصنیف‌های عارف درباره اوضاع زمانه بودند، به‌سرعت در میان عموم مردم فراگیر می‌شد و در دل و ذهن‌شان جای می‌گرفت. شاید اندک کسانی بدانند که عارف از نخستین هنرمندانی بود که در ایران کنسرت برگزار کرد و به جنبه غیرمجلسی و مردمی بودن هنر موسیقی اهمیت داد. شاید ترانه‌ها و تصنیف‌هایی که تا همین امروز در حافظه جمعی ایرانیان مانده است، بزرگ‌ترین پاداش مردم‌گرایی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی عارف است.

ناله مرغِ اسیر این همه بهرِ وطن است/ مسلکِ مرغِ گرفتارِ قفس همچو من است

همّت از بادِ سحر می‌طلبم گر ببرد/ خبر از من به رفیقی که به طَرفِ چمن است

فکری ای هم‌وطنان در رهِ آزادیِ خویش/ بنمایید که هرکس نکند، مثلِ من است

خانه‌ای کو شود از دستِ اجانب آباد/ ز اشک ویران کُنَش آن خانه که بِیت‌ُالحَزَن است

جامه‌ای کو نشود غَرقه به خون بهرِ وطن/ بِدَر آن جامه که ننگِ تن و کم از کفن است

https://www.asianews.ir/u/dTo
اخبار مرتبط
استاد علیرضا بشکوه متخلص به راهی، انسانی اخلاق‌مدار، مردی شرافتمند و شاعری تواناست و من بیش از ربع قرن است که در مجامع و محافل ادبی شاهد و مستمع اشعار دلنشین او بوده‌ام.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمدرضا کیانفر
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
0
0
0

. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای گفت: نظم کنونی‌ی جهانی کاملاً باطل است. رهبر معظم انقلاب، لطفاً ناشکری نفرمایید همین‌که جنابعالی قادرید هر فرمایشی را بدون سانسور از طریق اینترنت در دنیا منتشر سازید از ممتازترین صفات نظم کنونی‌ی جهانی می‌باشد. در پس پرده‌ی تزویر و ریا زاهد خشک، عنکبوتی‌ست که دام مگسی می‌سازد. راستی پیشه‌ی خود کن که خیانت کردن، در و دیوار جهان را عسسی می‌سازد. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید