صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۶
کد خبر: 19321
گزارشگر: 464
۲۵۹
۰
۰
۱
رئیس کل اسبق بانک مرکزی اعتقاد دارد:

حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد

حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد
قیمت دلار به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی هستند.

به گزارش آسیانیوز؛ رئیس کل اسبق بانک مرکزی اعتقاد دارد: حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد، بنابراین بانک مرکزی می‌تواند از طریق افزایش عرضه، اثر منفی ناشی از حباب سکه را که می‌تواند آرامش بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، خنثی کند.

قیمت دلار به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی هستند. در عوامل اقتصادی، عواملی مانند نرخ بهره، تورم، رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی تاثیرگذار هستند. در عوامل سیاسی، تصمیمات دولت‌ها و سیاست‌های پولی و ارزی آن‌ها تاثیرگذار است. همچنین، عوامل جهانی مانند تحولات در بازارهای بین‌المللی، تغییرات در نرخ ارزهای دیگر و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار هستند.

نکته‌ای که در رابطه با قیمت سکه به باور فعالان بازار اهمیت دارد، حباب ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه است. بر همین اساس، فعالان بازار سکه عنوان می‌کنند که مدعی هستند که عدد واقعی سکه در حدود ۲۵ میلیون تومان است.

ولی‌اله سیف، رییس کل اسبق بانک مرکزی اعتقاد دارد؛ تنها راهکار کاهش و رفع حباب سکه افزایش عرضه است. به گفته او، موضوع حباب سکه باید حل شود و اگر بانک مرکزی نسبت به رشد حباب سکه بی‌تفاوت باشد. حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد، بنابراین بانک مرکزی می‌تواند از طریق افزایش عرضه، اثر منفی ناشی از حباب سکه را که می‌تواند آرامش بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد خنثی کند.

همزمان با تحولات نظامی - سیاسی روزهای گذشته در خاورمیانه و جهش قابل توجه قیمت سکه و ارز در بازار آزاد ایران در روزهای اخیر، رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی معتقد است آنچه را که «حباب سکه» نامیده، می‌تواند موتور «افزایش قیمت» دلار باشد.


رئیس سابق بانک مرکزی اعتقاد دارد؛ تنها راهکار ««کاهش و رفع حباب سکه» افزایش عرضه است و به گفته او، موضوع حباب سکه «باید حل شود» و اگر بانک مرکزی نسبت به رشد آن بی‌تفاوت باشد، می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد.

در رابطه با قیمت سکه در بازار آزاد ایران، همواره بخشی از کارشناسان و فعالان قائل به وجود «حباب سکه» بوده‌اند و اکنون نیز معتقدند این حباب «۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» از قیمت قیمت سکه است.

بر همین اساس این فعالان بازار سکه، مدعی هستند «عدد واقعی» قیمت سکه در بازار آزاد کشور حدود «۲۵ میلیون تومان» است.

از این رو است که برخی مدیران ارشد اقتصادی حکومت ایران مانند ولی‌اله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی همواره طی سال‌های مختلف بر این باورند که نهاد «بانک مرکزی» به‌عنوان کنترل کننده ارشد پولی و بانکی کشور، می‌تواند از طریق افزایش عرضه، اثر منفی ناشی از حباب سکه را خنثی کند و پس از آن نیز سایر بازارها مانند ارزهای خارجی نیز کم التهاب شوند.

از هفتم اکتبر و حمله اسرائیل در نیمه مهر ماه به غزه، بازارهای مختلف اقتصادی ایران از تالارهای بورس اوراق بهادار تا سکه و ارز تحت تاثیر قرار گرفت و هر بار با تلاطم‌هایی مواجه شد.

https://www.asianews.ir/u/dTR
اخبار مرتبط
یک کارشناس بازارهای مالی گفت: تحریم های ایران به‌تنهایی و مستقیما بر قیمت دلار اثرگذار است و فقط حرف‌های خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به توافق آتی برجام بر قیمت ارز تاثیر دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید