صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۵
کد خبر: 19453
گزارشگر: 464
۶۵۴
۱
۰
۳
بیوگرافی

ایرج جمشیدی و راه پرفراز و نشیب او

ایرج جمشیدی و راه پرفراز و نشیب او
ایرج جمشیدی )۱۳۲۷ – ۵ بهمن ۱۴۰۲( بی‌تردید یکی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه روزنامه‌نگاری ایران بود که سهم به‌سزایی در گسترش فرهنگ و رسانه داشت. او نخستین تجربه روزنامه‌نگاری‌اش را در دهه ۵۰ با «تهران مصور» آغاز کرد و در سال‌های پیش از انقلاب در مجله‌های «جوان»، «زن روز» و همچنین رادیو تهران و تلویزیون ملی ایران فعالیت داشت.

  به گزارش آسیانیوز؛ زندگی پرفراز و نشیب او تنها منحصر به حضور در عرصه مطبوعات نبود و تمایلات سیاسی او در دوران جوانی، منجر به دستگیری و زندانی شدن او شد. در سال ۱۳۵۱ در پرونده خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان او یکی از ۱۲ نفری بود که در برابر دادگاه نظامی ایستاد و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.

با انقلاب ۵۷ از زندان آزاد شد و بار دیگر به فضای فرهنگ و رسانه‌ بازگشت. در نخستین سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ تأسیس مجله «جمهوری» نشان داد که مشی فکری مستقلی دارد و همچنان در جستجوی آزادی است.

در شرایطی که کمتر کسی به ضرورت پای فشردن بر ساختارهای دموکراتیک تأکید می‌کرد، ایرج جمشیدی حرف از جمهوری و حق مردم می‌زد. باری با گذر از دوران پرالتهاب سال‌های نخست، او به فعالیت در عرصه روزنامه‌نگاری اقتصادی متمایل شد و «ابرار اقتصادی» جلوه‌ای از آن دوران است.

شاید مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدام او در دوران حرفه‌ای‌اش بنیانگذاری روزنامه «آسیا» بود، روزنامه‌ای که در دوران خودش، رسانه‌ای یگانه و پیشرو محسوب می‌شد.

همان‌طور که آینده‌نگری ایرج جمشیدی باعث شد پیشقراول نخستین روزنامه‌های اقتصادی باشد، در دوره‌ای دیگر، نخستین رسانه تصویری و اقتصادی را با نام «آسیانیوز» تأسیس کرد. در همه این سال‌ها او از هر فرصتی برای حمایت از تولید و صنعت استفاده ‌کرد و رسانه او همواره به روی کارآفرینان، فعالان عرصه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان، دری گشوده داشت.

یادش تا همیشه گرامی

https://www.asianews.ir/u/dVZ
اخبار مرتبط
ایرج جمشیدی، روزنامه‌نگار پیشکسوت، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه‌ی آسیا نیمه‌شب گذشته، پس از طی یک دوره بیماری، در بیمارستان درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سید علی اصغر علوی
۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
0
1

روحش شاد باد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید