صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۶
کد خبر: 19511
گزارشگر: 464
۲۷۱
۰
۰
۰
وضعیت نابه‌سامان محیط زیست

اقتصاد سبز؛ امکان‌ها و واقعیت‌ها

اقتصاد سبز؛ امکان‌ها و واقعیت‌ها
تغییرات اقلیمی و وضعیت نابه‌سامان محیط زیست، بیش از همه اقتصاد جهانی را ناچار کرده است به سمت و سوی اقتصاد سبز حرکت کند.

به گزارش آسیانیوز؛ کربن‌زدایی و کاهش سوخت‌های فسیلی، شاید مهمترین اثر را بر روی حوزه‌های اقتصادی خواهد گذاشت. از این‌رو ایجاد ساختارهای نوینی که بتواند با این وضعیت مطابقت داشته باشد، یک ضرورت است. برخلاف تصور برخی، کشورهای در حال توسعه نظیر ایران نیز به همان مقیاس تحت‌تأثیر قرار خواهند گفت و از این جهت ناگزیر از توجه به اقتصاد سبز هستند.

در همین راستا هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ٩ و ١٠ بهمن‌ماه ١٤٠٢ در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد. هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم، فرصتی بود برای محققین، اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف تا با تمرکز بر توسعه پایدار، چالش‌های پیش‌رو را مطرح و بررسی کرده و با ارئه راهکارهای مناسب، پشتیبان بخش اجرایی کشور در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نهایی باشند.

* اثرات منفی و زیانبار تغییر اقلیم

سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور و رئیس کنفرانس معتقد است: «اثرات منفی و زیانبار تغییر اقلیم طی دهه اخیر در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه، به صورت افزایش مخاطرات جوی مانند طوفان‌های شدید، خشکسالی‌های مکرر و گرد و خاک خودنمایی کرده است. مناطق مختلف کشور نیز از این تغییرات در امان نبوده و زیست‌بوم انسان، حیوان و گیاهان، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی انسان و به عبارت دیگر توان اقلیمی این مناطق تغییر کرده است. بنابراین برای توسعه پایدار این مناطق، نیاز است ابتدا تغییرات رخ‌داده به دقت بررسی شده و با توجه به توان اقلیمی جدید برنامه‌ریزی صورت پذیرد.»

وی در ادامه گفت: «برای این کار باید از پایش و پیش‌بینی بلندمدت تغییرات اقلیمی و برآورد اثرات آن در بخش‌های مختلف شروع کرد و با استفاده از شاخه‌های مختلف علوم و فنون در راستای تعریف دقیق توسعه پایدار در ساحل در کشور گام برداشت. سازمان هواشناسی کشور به‌عنوان متولی مبحث اقلیم سعی برآن دارد که بستر لازم را برای تحقق اهداف یادشده فراهم کند. یکی از ابزارهای مهم در این راه، برگزاری همایش‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی است تا از این طریق کارشناسان و محققان بخش حوزه‌های مختلف متأثر از تغییر اقلیم در کشور در راه رسیدن به توسعه پایدار با مجریان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران همراه شوند.»

* تحول در فناوری‌های تولید انرژی

مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌ و شهرسازی هم در مراسم افتتاحیه این کنفرانس اظهار کرد: «امروزه تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش‌ها و فرصت‌های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی در هزاره فعلی مطرح است. گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلطت گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات آشکاری در فراسنجه‌های اقلیمی بسیاری از کشورهای جهان شده است. افزایش دما، کاهش باران و افزایش پدیده‌های مخرب جوی و اقلیمی به‌ویژه در دو دهه اخیر مهم‌ترین آثار این چالش مهم جهانی است. این تغییرات می‌تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبودبخشی به کیفیت زندگی در جهت تحقق رفاه اقتصادی، اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شود.»

وزیر راه‌ و شهرسازی بیان کرد: «پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاست‌گذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند. تلاش برای توسعه انرژی‌های سبز از قبیل انرژی‌های خورشیدی، بادی و صلح‌آمیز هسته‌ای از این دست است. حرکت از نیروگاه به سوخت‌های فسیلی به سبدی متنوع از انرژی‌های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم‌افزایی میان دانشمندان و سیاست‌گذاران است که به سرمایه‌ گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف و استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز نیاز دارد.»

وی افزود: «براساس روندهای جهانی می‌توان دریافت که مناسب‌ترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است. برای نمونه پیش‌بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی‌ خورشیدی به بزرگترین تولید منبع برق بشر تبدیل می‌شود. کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر انرژی‌های تجدید پذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن هم حتی به کشورهای منطقه است.»

* انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید

مهرداد بذرپاش در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: «یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران ضرورت گسترش اقتصاد سبز با رونق صنایع کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید است. در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین‌المللی اجرا کرده، از جمله این‌که لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم تدوین شده است.»


https://www.asianews.ir/u/dWW
اخبار مرتبط
با توجه به اینکه اقتصاد جهان در طی سالیان اخیر به کربن‌زدایی و تغییرات اقلیمی نگاهی جدی و جدید داشته است، از این‌رو توجه بخش خصوصی ایران هم به این مسئله یک ضرورت است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید