صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۷
کد خبر: 19538
گزارشگر: 464
۲۴۹
۰
۰
۰
گفت‌وگوی «آسیا» با مدیرعامل شرکت «بهمن بادام جهانبین»؛

مای‌بادام؛ بادامی منحصربه‌فرد با طعم ایرانی

مای‌بادام؛ بادامی منحصربه‌فرد با طعم ایرانی
دومین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، گیاهان دارویی، زعفران و صنایع وابسته از ۲ الی ۵ بهمن‌ماه برگزار شد و ۸۰ شرکت با معرفی محصولات خود در این رویداد حضور یافتند.



همایون فدایی ـ در غرفه شرکت «بهمن بادام جهانبین» با برند بادام «مامایی» (مای‌بادام) با آقای بهمن قربانی‌زاده، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* ارزیابی شما از نمایشگاه امسال چگونه بود و نقاط قوت و ضعف آن را در چه می‌دانید؟

نمایشگاه امسال از جهت حوزه برندسازی ما، نمایشگاه خوبی بود و بازخوردی را که لازم داشتیم از مراجعه‌کنندگان دریافت کردیم. ولی مانند تمام نمایشگاه‌‌ها نقاط ضعفی هم داشت که امیدواریم مدیران مربوطه آن را برطرف کنند که یکی بحث‌ امنیتی غرفه‌هاست. که در این خصوص چندین غرفه‌‌ به مسائل و چالش‌هایی برخورد کردند. انشاءالله این مسأله هم به مرور زمان حل شود. چالش خاص دیگری ندیدم و مدیریت برگزاری خوب و منظم بود.

* درباره بحث امنیت، آیا در این مدت سرقتی انجام شد؟

یکی دو مورد از غرفه‌های همسایگان، و نیز از غرفه خود من که در شب دوم نبودیم و از این بابت آسیب دیدیم.

* در حال حاضر تولیدات و فرآوری‌های شما چیست؟

با توجه به این‌که بادام مامایی، بادام صادراتی است و به‌صورت مغز فعلا صادر می‌‌شود، برای اینکه آن را از حالت خام‌فروشی خارج کنیم، مشتقاتی از این بادام را تولید کردیم. در حال حاضر آرد، خلال، ترک بادام، روغن بادام و کره بادام را هم تولید می‌‌کنیم و ظرف دو سه ماه آینده به‌سمت تولیدات مجددی از این محصول می‌‌رویم.

* برنامه شما برای آینده چیست؟ این سؤال مشتمل بر دو قسمت است؛ یکی اینکه ممکن است که توسعه جغرافیایی داشته باشید؟ یعنی بخواهید در همه شهرهای ایران و یا مراکز استان‌ها نمایندگی بزنید، یا تولیدات خود را گسترش دهید؟ و دیگر اینکه از نظر نوع فرآوری که بخواهید انواع و محصولات جدیدی را تولید کنید هم بفرمایید.

برنامه ما در کوتاه‌مدت، داشتن نمایندگی در استان‌‌های کشور با محصولات موجودمان است و آمادگی داریم که به شهرستان‌‌ها نمایندگی بدهیم. توسعه فروش در فضای مجازی و سایت‌‌های اینترنتی و فروش آنلاین ما راه‌اندازی شده و امیدواریم گسترده‌تر و قوی‌تر شود. در فاز برون‌مرزی هم مراکزی را انتخاب کردیم برای صادرات کالا. دفتر امارات ما به‌زودی راه‌اندازی می‌‌شود. در ارمنستان هم یک غرفه انتخاب کردیم که ظرف دو سه ماه آینده کلید می‌خورد. ولی برنامه نهایی شرکت، معرفی این محصول با مشتقاتش و ارائه‌اش در صنعت جهانی است. یعنی ارزش این را دارد که مشتقاتش به‌دلیل نوع طعم، مزه و خاصیتش، گستردگی بالایی در سطح جهانی پیدا کند و در تلاش هستیم که این امر انجام شود.

* شما اشاره کردید به نوع کیفیت محصولات، راجع به آن بیشتر صحبت کنید؟

بادام مامایی یا با اسم جهانی «مام راه»، مختص ایران است و اختصاصا در استان چهار محال و بختیاری، بهترین کیفیتش تولید می‌‌شود. دارای مزه شیرین خاصی نسبت به همه بادام‌‌های دنیا است. از لحاظ خواص و ترکیبات هم از بقیه بادام‌‌های کل دنیا چه در آمریکا، اسپانیا، و چه ایران، این بادام دارای کیفیت بالاتری است و جذابیت طعم و مزه‌اش منحصر به‌فرد است.

* شرکت شما چند سال سابقه کار دارد و چه رزومه‌ای را داراست؟

ما از سال ۹۵ که این پروژه را شروع کردیم و استارتش را زدیم، طرحش را نوشتیم و سراغ زمین و کارگاه رفتیم، مشکلات زیادی در مسیرمان طی کردیم. بعد از بهره‌برداری هم، مشکلات متعددی پیش آمد چون این بادام توسط گروه‌‌های خاصی از ایران در سال‌های متمادی صادر می‌‌شد. بنابراین در ابتدا واکنش‌‌های خوبی از طرف گروه‌‌هایی که صادرکننده بودند که بیشتر این صادرات هم به‌سمت هند می‌‌رفت، ندیدیم. به هرحال مقاومت‌‌هایی در مقابل ما انجام دادند و سختی مسیر را در تهیه کالا و صادرات کالا برایمان ایجاد کردند ولی به لطف خدا مشکلات را پشت سر گذاشتیم و با مقاومت و همدلی کارکنان کارخانه و نیروهایی که هستند، راه را باز کردیم و ادامه دادیم به‌سمت این‌که این محصول را واقعاً به نام ایران نه به نام کشورهای دیگر، در سطح جهانی به فروش برسانیم و ارائه‌اش راگسترش بدهیم.

* شما از دولت و وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صمت چه انتظار حمایتی دارید؟

وزرای دولت و معاونین در جریان کاری که ما انجام می‌‌دادیم قرار گرفتند و نسبتاً در سال گذشته حمایت‌‌های خیلی خوبی از ما شد، هم حمایت‌‌های معنوی و هم تا حدودی مادی. ولی حمایت مالی ضعیف‌تر بود. شرکت ما دو پروسه دیگر از محصولات ضایعاتی بادام را راه‌اندازی می‌‌کند و درنتیجه با مشکلات مالی مواجه است. الان هم قضیه وام ما در پیچ و خم‌‌های اداری گیر کرده، اما نمی‌توانیم بگوییم که با ما همکاری نمی‌شود، ولی متأسفانه جریان بوروکراسی در ایران، در حمایت از تولیدکننده‌‌ها، بسیار دست و پا گیر است و ما را اذیت می‌‌کند.

* اگر به‌جای مجری نمایشگاه بودید، چه تغییراتی برای سال‌‌های آینده در اجرای آن می‌‌دادید؟

من اگر به‌جای مجری نمایشگاه بودم با توجه به هزینه‌‌هایی که می‌‌شود و صنایع ارگانیک هم وجود دارد، سعی می‌‌کردم مدعوین خارجی بیشتری را جذب کنم، حتی اگر با هماهنگی واحدها در صرف هزینه‌ها بود، چون کشورهای خارجی بیشتری باید از این فرصت استفاده و بازدید کنند و آشنایی برون‌مرزی با این نمایشگاه، اهمیت بالایی برای ما تاجرها دارد و این را از نقاط ضعف این نمایشگاه می‌‌بینم.

* برنامه‌ای دارید که در نمایشگاه خارجی شرکت کنید؟

بله، اولین نمایشگاه ارگانیک خارجی را دو ماه پیش در امارات دبی شرکت کردیم و در رزرو یکی دو نمایشگاه دیگر برای سال آینده هستیم؛ یکی‌اش در امارات است و اگر بتوانیم و بودجه‌ ما اجازه بدهد، بنا داریم در روسیه هم در سال آینده شرکت کنیم.

* اگر موضوعی هست که در سوالات ذکر نشده، بفرمایید.

با توجه به این‌که محصولات ما اصالتا صادراتی هستند و مشکلات بسیاری سر راه ما هست، باید این معضلات در سطح استان و کل کشور برای همه صادرکننده‌‌ها حل بشود، که یکی مباحث ارزی هست و دیگری بحث ارزش‌گذاری روی قیمت‌‌های ارزی که ما باید برگردانیم و تضمین برگشت بدهیم. در این خصوص اعداد گاهی همخواهی با فروش جهانی ندارد و انتقال ارز هم برایمان مشکل است که امیدواریم روی این مسائل بتوانند برای همه صادرکننده‌‌ها و از جمله ما برنامه‌‌های سهل‌تر و آسان‌تری را پیش‌بینی کنند و جریان بروکراسی‌اش کمی روان‌تر بشود. نیاز صادرات، سهل بودن کار است، تا بتوانیم ارز به کشور بیاوریم.

* چشم‌انداز صنعت خشکبار، گیاهان دارویی و زعفران را در آینده با شرایط فعلی اقتصادی ایران چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

با توجه به نمایشگاه‌‌هایی که ظرف یکی دو سال آینده خواهم رفت و تجاری که با آنها آشنا هستم، خدا را شکر همه در زمینه خشکبار و گیاهان دارویی خوب فعال شدند و اگر مشکلات را از سر راهشان بردارند، توانمندی‌های بسیاری را در تجار و تولیدکننده‌ها می‌‌بینم. ظرف یکی دو سال آینده بحث بسته‌بندی‌‌ها خیلی به‌روزتر خواهد شد و با آگاهی و علم بیشتری انجام می‌‌شود، بنابراین نیاز به حمایت دولت و برطرف کردن مشکلات در تسریع کار داریم. پیش‌بینی من این است که آینده موفقی خواهیم داشت.

در آخر، از جناب آقای وحیدی وزیر کشور، که لطف کردند و حمایت‌مان کردند و از غرفه ما در نمایشگاه بازدید کردند، از استاندار چهار محال و بختیاری و معاونین و بقیه مقامات استان، از صنایع جهاد کشاورزی با حمایتی که بویژه طی یک سال گذشته انجام دادند، واقعاً تشکر می‌‌کنم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dXo
اخبار مرتبط
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌سازی، تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی تهران ۱۲ الی ۱۵ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید