صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
کد خبر: 19556
گزارشگر: 306
۲۶۶
۰
۰
۲
در چهل و دومین جشـنواره تئاتر فجـر

هنرمند یزدی گل کاشت

هنرمند یزدی گل کاشت
یزد - نویسنده یزدی در چهل و دومین جشنواره بین المللی تاتر فجر مقام سوم بخش نویسندگی را از آن خود کرد

 

  آسیانیوز / یزد ؛ «محمدرضا امیرخـانی» در چهل و دومین جشـنواره تئاتر فجـر با ارائه نمـایشنامـه « ممـدشــاه » حائز رتبه ســوم در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی شد

وی در خصوص شکل گیری این ایده گفت : اولین بار با خواندن  مقاله زندگی استاد محمد بنا توسط آقای دکتر میرحسینی منتشره در فصلنامه فرهنگ یزد این ایده در ذهنم شکل گرفت لیکن نگارش متن را زمانی شروع کردم که تاریخ یزد در زمان قاجار را کامل خواندم .

امیرخانی در ادامه افزود : به مدد پایان نامه صبیه ام که کارشناسی ارشد پژوهش تاریخ بود ‌ اطلاعات جامعی از قجرها در یزد و برخی منابع از قیام (برخی منابع ازفتنه) استاد محمد بنا یاد می کنند بدست آوردم .و این برایم تلنگری شد که ایده را  در خود بپرورانم .

وی اظهار داشت : در سال 1400 نمایشنامه ای در این خصوص نوشتم که توسط واحد تولید رادیو یزد، آقای حمید طلایی کارگردانی و به تهیه کنندگی  آقای حمید امیری  ضبط و پخش شد و برای نمایش صحنه ای اوایل ۱۴۰۱ متن آن را نوشتم.‌نمایشی با تحقیق جامع و کامل، هم میدانی و هم کتابخانه ای و شخصیت استاد محمد بنا یا ممد شاه از ذهن به صفحه کاغذ جاری و ساری شد وآقای  سید ناصرامامی میبدی برای بخش مسابقه بزرگ جشنواره چهل و یکم فجر آماده نمودند که در ششم بهمن ۱۴۰۱ در تالار سمندریان بروی صحنه رفت.

این هنرمند یزدی بیان داشت : این نمایش دو کاندیدای جایزه داشت اما از کاندیدا فراتر نرفت و متاسفانه نمایش اجرای عمومی هم نرفت.‌  واز آنجائیکه متن آن دیده شد  و پس از جشنواره هم اجرای عموم  نرفتیم ؛ خستگی به تنمان ماند  .

امیرخانی گفت : امسال تصمیم گرفتم متن را برای بخش نمایشنامه نویسی جشنواره‌ فجر ارسال نمایم که خوشبختانه متن دیده شد واز ۳۷۹ متن از ۳۱  استان  رتبه سوم کشور را از آن خود نمود.

وی ضمن تشکر از هیئت داوران ، اساتید: سید حسین فدایی حسین، ایوب آقا خانی و شهرام زرگر که به ممد شاه عنایت ویژه ای داشتند. با بیان اینکه ممد شاه حاصل تجربه چهل و سه ساله ام در هنر است و بهترین متنی که تا کنون نوشته ام از لحاظ ساختاری است از پذیرفته شدن مشروط تاتر تلویزیونی ممد شاه و تولید  آن از طریق صدا و سیما  در آینده ای نزدیک خبر داد وابراز امیدواری کرد که با استقبال خوب مردم مواجه شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از آقای احسان عابدی که الحق و الانصاف مدیر کل فرهیخته ایست و با فرهنگ  عجین  و به قولی  دستی در آتش دارد و آثاری قابل اعتنا، با ابراز تاسف از رکود کیفی تاتر در یزد تصریح داشت : شش نمایشی که امسال در جشنواره دهه فجر راه یافته اند ؛  سه نمایش مربوط به بخش فراگیر هست تاتر معلولین که امسال به جشنواره فجر اضافه شده است یکی هم نمایش در بخش دانشجویی که این بخش هم امسال اضافه شده است . این دو را حذف کنید می ماند  یک خیابانی و یک‌ نمایش  صحنه ای ما در جشنواره فجر امسال داریم.‌ افزون براین مسأله رکود که من می گویم از امروز و دیروز نمی گویم ؛ چهل و دو دوره جشنواره فجر داشته ایم.‌شما آمار بگیرید از لحاظ کمی، یزد فقط ۱۵ بار شرکت نموده است ماحصل رتبه های که آورده در نمایش صحنه ای، یک بازیگری سوم، یک تقدیر از موسیقی و حالا هم من یک جایزه متن، ولذا ملاحظه می فرمایید که خیلی هم جایگاهی نداریم. مگر تلاش ها افزون شود و کاری کنند کارستان که ان شاالله چنین بشود.‌

امیرخانی با بیان اینکه تاتر یزد دارای پتانسیل خوبی است و بالقوه استعداد داریم ، کارگردان های بالقوه خوبی داریم .در همه زمینه ها بازیگر و نویسنده های خوب ؛ اما چون انسجام گروهی نیست در سطح کشور هنوز حرفی برای گفتن نداریم . لذا باید ریشه ای کار کرد تا تحولی ایجاد نمود و از رکود خارج شویم.‌که این امر با برنامه ریزی و کار اصولی امکان پذیر خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود : سی و یک سال پیش (سال ۷۱)در  مصاحبه  با  روزنامه کیهان گفتم هنرمندان تاتر یزد در ترکیب گروهی ضعیف هستند. متاسفانه حالا هم همین است.‌رشد چندانی نکرده آیم .‌ به نظرم اول  من هنرمند با خودم تکلیفم را روشن کنم ، ‌چشم انداز من کجاست، برنامه ریزان هم باید به مدد بیایند و تقویت کنند برنامه بدهند تا کاری بشود در خور و به قول معروف کارستان.

البته تلاش هنرمندان خوبمان در یکی دو سال گذشته و کسب جوایز خیابانی و برگزاری جشنواره های کشوری در یزد همه از نقاط قوتیست که می توان به آینده تاتر یزد علیرغم همه کاستی هایش امیدوار بود.

شایان ذکر اینکه  محمد رضا امیرخانی متولد سال 1342 بازیگر دهها فیلم و سریال، فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و منتقد و مؤلف کتاب های، ماشین عجیب و بلبشو، لباس سفید را به من بده، دوست ممد، شروعی دیگر، دویل زنی، عصر شکفتن و......که برخی جوایز از جمله :

بهترین بازیگر منطقه سه کشور سال ۷۰ 13  در زاهدان،

بهترین متن نمایشنامه رادیویی کشور، سال 1395 اهواز ،

بهترین متن رادیویی بهزیستی کشور سال 1397  مشهد و....

را در کارنامه  خود به ثبت رسانیده است .

سید محمد جواد عرفانفر

 

هنرمند یزدی گل کاشت ، محمدرضا امیرخـانی  بازیگر دهها فیلم و سریال، فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و منتقد و مؤلف

https://www.asianews.ir/u/dXF
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید