صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۳:۱۸
کد خبر: 19595
گزارشگر: 464
۲۵۸
۰
۰
۰
دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد؛

خودرو در انتظار ثبات قدم

خودرو در انتظار ثبات قدم
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با آسیا: با تک‌نرخی شدن، جلوی دلالان و رانت‌خوارها گرفته می‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ در حالی‌که مدت‌هاست مسئله واردات خودرو از زبان مسئولان و مدیران شنیده می‌شود و عموم مردم در انتظارند تا اثر آن را بر بازار خودرو مشاهده کنند، با این‌همه نه تنها واردات به شکلی فراگیر و عملی محقق نشده، بلکه بازار خودروهای داخلی هم نوسانات ناگهانی قیمت را تجربه کرده است. حال در فاصله کوتاهی که تا پایان سال باقی‌ست و از سوی دیگر بازار ارز در واکنش به تحولات سیاسی، دچار تلاطم‌های بسیاری شده است، بایستی در انتظار ماند بازار پرطرفدار خودرو با چه وضعیتی روبه‌رو خواهد شد.

علی شعبان ـ بازار خودرو در ایران، دردهای مزمن و پیچیده‌ای دارد که حل و رفع آن، همکاری بخش‌های گوناگونی را می‌طلبد و به‌نظر می‌رسد در حال حاضر چنین اراده‌ای وجود ندارد. اینکه خودرو دیگر کالایی سرمایه‌ای نباشد و درگیر انحصار و رانت نباشیم، دیگر چنان دور از دسترس به‌نظر می‌رسد که تنها با سیاست‌گذاری‌های کلان و تغییراتی بنیادین ممکن و میسر خواهد شد. از این‌رو عموم مردم تنها دلخوش به ثبات نسبی قیمت هستند و همین که در مقاطع کوتاه، شاهد تلاطم‌ها و نوسان‌های شدید نباشند، نکته‌ مثبتی به‌نظر می‌رسد.

در سالی که گذشت، یکی از بحث‌هایی که عموم مردم را امیدوار کرده بود تا شاید تأثیری حتی حاشیه‌ای بر بازار خودرو بگذارد، بحث واردات خودرو بود که به‌رغم وعده‌های بسیار تا این لحظه شاید بروز و ظهور گسترده آن نبوده‌ایم، مسئله‌ای که می‌توانست تحولی در بازار خودروی ایران به‌شمار بیاید. در همین بحث به گفت‌وگو با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* مطرح شدن بحث واردات خودرو در بازار داخلی خودرو چه تأثیراتی خواهد گذاشت؟

حقیقتا دو سال است که مدام از این طرح صحبت می‌شود و یک بار می‌گویند آیین‌نامه‌اش را مجلس تصویب کرده و یک روز دیگر می‌گویند که معلق شده‌ است. هر روز حرفی می‌زنند و مردم را در تعلیق نگه داشته‌اند. مردم هم می‌بینند که همچنان محقق نشده و گفته بودند تا آخر سال گذشته صد هزار خودرو یا تا خرداد امسال دویست هزار خودرو وارد می‌شود که بیشتر از دو هزارتای آن را تحویل مردم ندادند. بنابراین زمانی این طرح می‌تواند روی بازار خودروی داخل اثر بگذارد که اقدام عملی در این زمینه صورت گیرد. یعنی عملا خودروهای وارداتی تحویل مردم داده شود. تا به امروز چون این اتفاق رخ نداده، درنتیجه اثری هم روی بازار خودرو نگذاشته است.

* به‌نظر شما آیا تا پایان امسال در بازار خودروهای داخلی می‌توانیم به یک ثبات قیمت برسیم؟

اگر اجازه بدهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد، بله امیدی هست که دست دلالان و رانت‌خوارها از این صنعت حذف شود. ما بارها گفتیم که بهترین کار این است که کاری کنیم تا خودرو دونرخی نباشد و تنها راهش این است که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد. در واقع با با تک‌نرخی شدن، جلوی دلالان و رانت‌خوارها گرفته می‌شود. پیشنهادی که شده این است که حالا که خودروی مازاد بر تعهدات داریم، اجازه بدهند این صد و بیست هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار فروش برود که نقدینگی هم داشته باشد و بتوان این نقدینگی را به قطعه‌سازان داد و اینگونه ادامه تولید داشته باشیم.

* یعنی وضعیت فعلی که با خودروی مازاد روبه‌رو هستیم، این امکان را ایجاد کرده است؟

بله، الان که ما خودروی مازاد داریم، آن نقدینگی به جای اینکه گیر دلال بیاید، باید به دست کارخانه برسد و چرخه تولید راه بیفتد. اینکه تا نوروز می‌توان ثبات قیمت داشت یا خیر، باید بگویم که خودروسازان دارند تلاش می‌کنند که تولیدشان را بالا ببرند، منتها ما محدودیت‌های ارزی داریم که فعلا مسئولان مربوطه قول داده‌اند که این محدودیت‌ها رفع شود. اگر چنین شود ما تولیدمان افزایش پیدا می‌کند و به بازار هم کمک می‌شود. مگر اینکه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد که در آن صورت تولید افت خواهد کرد.


https://www.asianews.ir/u/dYk
اخبار مرتبط
طرح جدید فروش خودرو که از آن به عنوان «بزرگترین طرح فروش خودرو» یاد می‌شود، قرار است از امروز شنبه؛ ۲۰ اسفند آغاز ‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید