صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۶
کد خبر: 19685
گزارشگر: 464
۲۷۹
۰
۰
۰
در بخش‌های گوناگون اقتصاد

روسیه و چین؛ ابرسرمایه‌گذاران خارجی در ایران

روسیه و چین؛ ابرسرمایه‌گذاران خارجی در ایران
جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های گوناگون اقتصاد ایران، اقدامی مثبت است، با این‌همه بایستی بر این واقعیت انگشت تأکید نهاد که ایجاد توازن بین سرمایه‌گذاران خارجی فرصت‌های بیشتر و بهتری را پیش پای اقتصاد ایران قرار خواهد داد.


به گزارش آسیانیوز؛
در این راستا و به‌رغم ‌سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰ میلیارد دلاری در دولت سیزدهم، با توجه به سهم ۳۱ درصدی روسیه و سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری چینی‌ها در سال جاری، به‌نظر می‌رسد چندان توازن و تعادلی در بین نیست.

* روسیه به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار

گزارشی از میزان سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم، از جمله مباحثی است که رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، آماری از آن ارائه کرده است. علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: «از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه امسال ۵۷۸ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به صورت اجرایی در آمده است که حجم کلی این سرمایه ها ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است.»

معاون وزیر اقتصاد در خصوص کشورهایی که بیشترین سرمایه را وارد ایران کرده‌اند، اظهار کرده است: «کشورهایی که در ایران و در این بازه زمانی یعنی دو سال برای دولت سیزدهم سرمایه وارد ایران کرده‌اند، ابتدا روسیه به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار با ۳۱ درصد سرمایه‌گذاری بوده و سپس امارات و چین را می‌توان عنوان کرد. بخش بعدی که حدود ۱۰ درصد سرمایه وارد ایران کرده‌اند، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور بوده‌اند و در نهایت پاکستان و هندوستان در رتبه‌های بعدی هستند.»

* پرداخت ارز ترجیحی به عنوان مشوق

رییس سازمان سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: «مهمترین مشوقی که به سرمایه گذاران داده می‌شود در حوزه ارز ترجیحی است. در بانک مرکزی ارز با نرخ‌های ترجیحی پرداخت می‌شود که بالاتر از نرخ ارز مبادله است. بانک مرکزی باید گستره فعالیت خود را در این زمینه افزایش دهد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سرمایه‌گذاری به طرف‌های خارجی مسیر می‌دهیم یا در این زمینه منفعلانه عمل می‌کنیم، گفت: «وقتی با محدودیت در جذب منابع خارجی مواجهیم باید اولویت تعیین کنیم که این کار سخت و دشواری است، زیرا می‌خواهیم ریل را عوض کنیم. این اقدام آغاز شده، اما باید منافع خودمان و طرف خارجی را در نظر بگیریم و در یک نقطه به اشتراک نظر برسیم. البته مزیت هر دو کشور باید مورد لحاظ قرار گیرد.»

* افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایران

فکری با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایران از حدود ۲۰۰ میلیون دلار سال گذشته به حدود دو میلیارد دلار در سال جاری گفت: «با دستور و هدایت معاون رییس‌جمهور، تحرک ما در بخش چین افزایش پیدا کرد. در چین تصمیم‌گیری بسیار آرام صورت می‌گیرد؛ زیرا جمیع جوانب مدنظر قرار می‌گیرد. ما بسیاری از موانع را در تعامل با این کشور رفع کردیم. میزان سرمایه‌گذاری چین بسیار می‌تواند بیش از این رقم باشد؛ مشروط به اینکه موانع آن در ایران رفع شود. چینی‌ها در حوزه لجستیک، بندری، معدنی، انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث پل و سایر بخش‌ها وارد شدند.»

https://www.asianews.ir/u/dZN
اخبار مرتبط
درمورد بهترین سرمایه گذاری در ایران، موارد مختلفی از جمله بازار بورس، مسکن، طلا، ارز دیجیتال، دلار و غیره مورد بررسی قرار می ‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین راهکار سرمایه گذاری، این موارد به عنوان گزینه ‌های اصلی در نظر گرفته می ‌شوند. بازار بورس به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مالی ایران، امکان سرمایه گذاری در اوراق بهادار را فراهم می‌ کند و انتخاب درست در این حوزه می ‌تواند سودآوری بالایی به دنبال داشته باشد. همچنین، سرمایه گذاری در مسکن به عنوان یک راه حفظ ارزش پول و خلق ثروت شناخته می ‌شود، ولی باید با دقت به شرایط بازار و نقاط قوت و ضعف آن نگاه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید