صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۱
کد خبر: 19767
گزارشگر: 464
۲۵۲
۰
۰
۱
کارشناس ارشد حوزه اقتصاد مدرن و فناوری‌های نوین

منابع انسانی و حکمرانی هوشمند

منابع انسانی و حکمرانی هوشمند
دکتر صادق خانی علی اکبری، کارشناس ارشد حوزه اقتصاد مدرن و فناوری‌های نوین در گفت‌وگو با آسیا: «راه نجات اقتصاد کشور توجه به دو مقوله منابع انسانی و حکمرانی هوشمند است.»



به گزارش آسیانیوز؛ سید امیر وکیلیان ـ اقتصاد امروز ایران، با مشکلات گوناگونی روبه‌روست و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم به حل و رفع آنان اقدام کنیم، ناگزیر از اصلاح برخی ساختارها و همچنین توجه به رویکردهایی نوین هستیم. از این جهت، در آستانه سال جدید، تعیین سیاست‌گذاری‌های اقتصاد کلان و هماهنگی دستگاه‌ها در راستای نیل به آن، می‌تواند حرکت به سمت‌وسویی باشد که لازمه بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

سال‌هاست که به نقش و اهمیت تکنوکرات‌ها در سیاست‌گذاری اشاره می‌شود و در شرایط فعلی که بسیاری از کشورها درگیر بحران‌های سیاسی و اقتصادی هستند، نقش عالمان اقتصادی بسیار برجسته است. برای پی‌جویی و به‌کار بستن شیوه‌های مدرن و کارآمدی که می‌تواند زمینه توسعه و رفاه را ایجاد کند، گفت‌وگو با کارشناسان اقتصاد کلان یک ضرورت است. دکتر صادق خانی علی اکبری یکی از صاحبنظران و تکنوکرات‌های باتجربه و آشنا به مباحث کلان اقتصادی است که توجه ویژه‌ای به اقتصاد فناورانه جهت رشد تولید ناخالص داخلی و همچنین حل معضل مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر داشته است. فرصتی دست داد تا به گفت‌وگو با این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد مدرن و فناوری‌های نوین بنشینیم.

دکتر صادق خانی علی اکبری در پاسخ به این سوال که راه نجات واقع‌بینانه کشور در شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی چیست، گفت: «راهکار واقعی نجات اقتصادی کشور ما توجه به رویدادهای نوینی است که اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، امروز فناوری توانسته است حجم عظیمی از بازار تولید ناخالص داخلی هر کشوری را به خود اختصاص دهد، اما در ایران نه تنها حجم این بازار کوچک است، بلکه ما با انقلاب‌های صنعتی نسل‌های قبل دنیا هم فاصله زیادی داریم. از این‌ جهت این فاصله را می‌توانیم با پرداختن به اقدامات فناورانه برداریم.»

وی در ادامه افزود: «یکی از مواردی که در هفته‌های پایانی سال ذهن جامعه، تحلیلگران و فعالان سیاسی و اقتصادی را به خود معطوف می‌سازد، انتخاب شعار سال جدید است. شعاری که می‌تواند به عنوان راهبرد حاکمیت برای اداره کشور در سال پیش رو باشد.»

دکتر خانی علی اکبری با اشاره به راهکارهای اساسی در راستای نجات اقتصاد کشور عنوان کرد: «راه نجات اقتصاد کشور را در توجه به دو مقوله منابع انسانی و حکمرانی هوشمند می‌دانم و به عنوان یک کارشناس به راقمین خطوط سیاسی و امنیتی کشور پیشنهاد می‌دهم این دو موضوع در راهبرد و شعار سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شود.»

دکتر صادق خانی علی اکبری در پاسخ به این سوال که چرا شعار سال باعث نمود عینی در زندگی مردم نمی‌شود و راهکار رسیدن به نتایج لازم گفت: «حاکمیت در انتخاب شعار سال به متغیرهایی از قبیل مزیت‌های اقتصادی، فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدها توجه می‌کند و اتفاقا من معتقدم شعار سال همواره هوشمندانه انتخاب می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «به عنوان مثال در انتخاب مهار تورم برای سال ۱۴۰۲، مشخص بود که هوشمندانه به سیاست‌های اقتصادی دولت نگاه شده است و مشخص بود که سیاست‌های اقتصادی دولت به سمت افزایش تورم پیش می‌رود و به همین دلیل حکمران، مهار تورم را سرلوحه سال ۱۴۰۲ قرار داد. با این‌همه معتقدم برخی شعارها نمی‌تواند خودش را در زندگی مردم پیدا کند، چرا که ما عمدتا نگاهی تزئینی به شعار سال داریم.»

دکتر خانی علی اکبری؛ کارشناس ارشد اقتصاد مدرن با ذکر مثالی گفت: «مثلا وقتی می‌خواهیم یک نامه بنویسیم با نام خدا و ذکر شعار سال شروع می‌کنیم، اما وقتی به امضاء نامه می‌رسیم هیچ اثری از عملکرد، فعالیت و اقدام در راستای تحقق شعار سال دیده نمی‌شود. اگر شعار سال را متناسب‌تر با وضعیت عینی جامعه انتخاب کنیم، حتما آثارش در زندگی مردم دیده می‌شود و شاهد همراهی اجتماعی و فرهنگی مردم با شعار سال خواهیم بود.»

دکتر خانی علی اکبری در پایان و در پاسخ به این پرسش که تکنوکرات به چه افرادی اطلاق می‌شود و تکنوکرات‌ها چه نقشی در اقتصاد جهان امروز بازی می‌کنند، گفت: «فن‌سالاری یا تکنوکراسی در مفهوم به حکومت تکنیک اطلاق شده ‌است که در آن نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید به وسیله صاحبان فن اداره شود. در واقع با استفاده از تکنوکرات‌ها و با دخالت دادن این شیوه در حکمرانی بر بنیان شایسته‌سالاری (meritocracy) است که هوای تازه‌ای در اقتصاد دمیده می‌شود.»

https://www.asianews.ir/u/e16
اخبار مرتبط
آدام اسمیت فیلسوف اسکاتلندی؛ پیشروی اقتصاد سیاسی در جهان است که از او به عنوان نظریه‌ پردازان اصلی نظام سرمایه‌ داری مدرن یاد می شود؛ شگفتی ایده‌های او در کتابش؛ «ثروت ملل» آمده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید