صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۸
کد خبر: 19987
گزارشگر: 464
۳۰۳
۰
۰
۱
نخستین میزبانی ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای

اجلاس بین‌المللی شانگهای در سازمان سرمایه‌گذاری ایران افتتاح شد

اجلاس بین‌المللی شانگهای در سازمان سرمایه‌گذاری ایران افتتاح شد
نشست کارگروه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای سه‌شنبه، ۳۰ بهمن با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به میزبانی سازمان سرمایه‌گذاری ایران و در محل این سازمان در تهران برگزار شد.


  به گزارش آسیا، افتتاحیه‌ این اجلاس که نخستین میزبانی ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای است، با حضور و سخنرانی دکتر علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

دکتر علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران

سازمان همکاری شانگهای که فلسفه‌ تأسیس آن در آغاز تقویت سیاست همزیستی و همسایگی، افزایش همگرایی و تعمیق چندجانبه‌گرایی در چهارچوب ائتلافی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی بود، هم‌اینک به یکی از ساختارها و نهادهای قدرتمند بین‌المللی به‌خصوص در عرصه اقتصادی بدل شده است. به طوری‌که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص جهان به کشورهای عضو این سازمان (چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، مغولستان بلاروس و ایران) تعلق دارد و حجم اقتصاد اعضای این سازمان از ۲۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی عبور کرد.

بنابراین با توجه به گستره متنوع و عظیم حضور و مشارکت این سازمان در شبکه‌های تجاری، بانکی، پولی، داد و ستد بین‌المللی، تأمین و تسهیل انرژی، کریدورهای حمل و نقل کشاورزی به‌خصوص کشاورزی هوشمند، پارک‌های فناوری حوزه‌های دیجیتال و همچنین ایجاد سازوکار موثر در تأمین مالی و سرمایه‌گذاری فعالان عمده، متولیان اقتصادی و تجاری در طرح‌ها و پروژه‌های مشترک منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی، برگزاری نخستین نشست کارگروه سرمایه‌گذاری این سازمان در تهران توسط سازمان متبوع به‌عنوان مرجع ملی و متولی اصلی جلب و جذب سرمایه‌گذاری معتبر در کشور از اهمیت راهبردی به سزایی برخوردار است.

در همین زمینه، دکتر علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در گفت‌وگو با آسیا گفت: «سازمان همکاری شانگهای یک سازمان منطقه‌ای است که سال‌ها جمهوری اسلامی در حاشیه این سازمان قرار داشت، چرا که یک سری از اعضای آن همسایگان ما هستند و برخی دیگر، کشورهایی هستند که در حوزه امنیت ملی جهوری اسلامی دارای اهمیت‌اند. اگر شما آمار سرمایه‌گذاری کشورها را در این مدت دو سال و چند ماه را ببینید، متوجه می‌شوید که بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، همین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. در این مدت روسیه اولین سرمایه‌گذار خارجی در ایران است و چین سرمایه‌گذار دوم. کشورهای دیگر نظیر هند هم در رده‌های بعدی قرار دارند.»

دکتر علی فکری در ادامه سخنانش گفت: «اولین بخشی که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده، بخش نفت و گاز است و بعد از آن هم بخش صنعت و سپس در مراتب بعدی بخش کشاورزی و خدمات ماست. به‌طور کلی سرفصل‌هایی که مدنظر داریم ایجاد سازوکارهایی برای توسعه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کشورهای عضو است. بخشی از این سازوکارها از بعد آیین‌نامه‌ای است، یعنی وقتی چند کشور با قوانین مختلف می‌خواهند با هم در حوزه‌های گوناگون کار کنند و سرمایه‌گذاری کنند، می‌بایست یک آیین و یک متد و یک روش مشترک را پیش بگیرند و سعی کنند در قالب قوانین ملی خودشان، یک همکاری سازمانی را بر اساس نقاط مشترکی که وجود دارد، شکل بدهند.»

معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری عنوان کرد: «بخش دیگر کار شامل موضوعاتی مانند معرفی ظرفیت‌هاست، یعنی کشورهای عضو، ظرفیت‌های خود را معرفی کنند و ببینند چه میزان همپوشانی وجود دارد. این‌که با همپوشانی منافع بتوانیم پروژه‌هایی مشترک تعریف کنیم. در بحث دیگر، کشورها در خصوص تطبیق و هماهنگی قوانین کار می‌کنند، اینکه ما چه تضمین‌ها و مشوق‌هایی را می‌توانیم در اختیار یکدیگر بگذاریم. در جلسه امروز بسته‌ای در اختیار اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دادیم که در آن مزیت‌های گردشگری، کریدوری و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران ارائه شد.»

گفتنی است اجلاس کارگروه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی سازمان سرمایه‌گذاری ایران تا سوم اسفندماه در تهران در جریان است.

افتتاح اجلاس بین‌المللی شانگهای
افتتاح اجلاس بین‌المللی شانگهای

https://www.asianews.ir/u/e4G
اخبار مرتبط
در حالی که حضور ایران در نشست اخیر پیمان شانگهای می‌تواند نوعی موفقیت در سیاست منطقه‌ای کشور لحاظ شود، ولی برخی کشورهای عضو حتی در صورت عضویت رسمی در پیمان شانگهای، به دلیل تحریم های جهانی حاضر به همکاری همه‌جانبه با ایران نخواهند بود و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی ( پولشویی) نیز از موانعی است که حضور فعال ایران در این پیمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید