صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۴
کد خبر: 20059
گزارشگر: 464
۲۰۱
۰
۰
۰
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

راهکار مقابله با بحران خشکسالی

راهکار مقابله با بحران خشکسالی
مسئله کم‌آبی و خشکسالی چند سالی است که گریبان استان‌های مختلف کشور را گرفته و حوزه تولیدات کشاورزی را با چالش روبه‌رو کرده است.


به گزارش آسیانیوز؛
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییرپذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، نیاز به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع دارد. از طرفی بحث امنیت غذایی و دسترسی کافی همه افراد جامعه به غذای سالم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این میان کشت فراسرزمینی می‌تواند راهکاری برای تأمین محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشور در شرایط بحرانی باشد. به‌ویژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حکم می‌کند که ما توان تولید محصولات کشاورزی موردنیاز کشور را داشته باشیم و بر تولیدات داخلی متمرکز شویم و تا حد امکان از خروج ارز از کشور توسط واردات بی‌رویه جلوگیری کنیم. واردات بی‌رویه انواع غلات و دانه‌های روغنی سالیانه حداقل بالغ ‌بر شش میلیارد دلار است که این موضوع وابستگی کشور را نشان می‌دهد.

بر این اساس بحث کشت فراسرزمینی طرحی است که در سال‌های اخیر مطرح شده و در دست بررسی است.اما انتخاب کشورهای مناسب برای اجرای این طرح موضوعی است که دقت لازم را می‌طلبد و بحث‌برانگیز شده. دیدگاه فعالان و کارشناسان این حوزه آن است که برخی از کشورها همچون عراق، افغانستان و پاکستان به سبب مشکلات امنیتی به راحتی کنار گذاشته می‌شوند.

در اوکراین، گرجستان و ازبکستان نیز به سبب مشکلات داخلی به آسانی نمی‌توان وارد شد. روسیه نیز به سبب وسعت بسیار زیاد و مشکلات حمل‌ونقل گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد، چرا که هزینه جابه‌جایی در کشت فراسرزمینی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. در میان کشورهای آسیایی چین، قزاقستان، هند و مالزی در صدر کشورهای فعال در زمینه کشت فرا سرزمینی قرار دارند.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اروپا نیز از سوی بخش دولتی مطرح شده، ولی هزینه آن بالاست و بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. این چالش‌ها و بحث‌ها باعث شده تا مشکلاتی پیش روی فعالان اقتصادی برای فعالیت در این حوزه ایجاد شود که ایجاد مانع کرده و باعث شده از رقبا در این حوزه عقب بمانیم و فرصت‌ها را از دست بدهیم.

https://www.asianews.ir/u/e5S
اخبار مرتبط
رییس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی: در واکنش به ماجرای تفاوت بارش برف در مرز ایران و ترکیه گفت: این تفاوت‌ها معمول در هواشناسی، چیز عجیبی نیست. ۲ طرف تونل کندوان هم همین‌گونه است و به تغییر اقلیم ۲ منطقه برمی‌گردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید