صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۳
کد خبر: 20075
گزارشگر: 464
۲۷۰
۰
۰
۱
چالش‌های بازار مسکن ایران؛

ماجرای طرح واردات انبوه سازندگان چینی چیست؟

ماجرای طرح واردات انبوه سازندگان چینی چیست؟
مشکل اصلی بازار مسکن ایران، یعنی تورم بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش شدید قدرت خرید مردم، هیچ ارتباطی به سازنده ندارد. لذا حضور شرکت‌های خارجی تأثیر چندانی در کاهش قیمت تمام شده مسکن و مقرون‌به‌صرفه شدن خرید مسکن برای اقشار کم‌درآمد و فاقد مسکن نخواهد داشت.

به گزارش آسیانیوز؛ طرح واردات انبوه سازندگان چینی به بازار مسکن ایران که اخیرا مطرح شده، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان ایرانیان برانگیخته است.

از یک سو، مسئولان دولتی و شهرداری تهران این طرح را فرصتی برای تسریع ساخت مسکن ارزان‌قیمت و حل بحران کمبود مسکن می‌دانند. اما از سوی دیگر، کارشناسان نسبت به اثربخشی این طرح در شرایط فعلی تردید دارند.

به گفته آنان، شرکت‌های ساختمانی چین در داخل کشور خود با رکود شدید بازار مسکن و زیان‌های سنگین مواجه هستند و به همین دلیل به دنبال بازارهای جدیدی مانند ایران برای احیای کسب‌وکار خود هستند.

اما مشکل اصلی بازار مسکن ایران، یعنی تورم بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش شدید قدرت خرید مردم، هیچ ارتباطی به سازنده ندارد. لذا حضور شرکت‌های خارجی تأثیر چندانی در کاهش قیمت تمام شده مسکن و مقرون‌به‌صرفه شدن خرید مسکن برای اقشار کم‌درآمد و فاقد مسکن نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه، شرکت‌های چینی قصد دارند با همان روال ساخت‌وساز در ایران فعالیت کنند در حالی که قیمت تمام شده ساخت مسکن در ایران حداقل ۲ تا ۳ برابر چین است. پس احتمال سودآوری پایین یا حتی زیان‌ده بودن این پروژه‌ها برای شرکت‌های چینی بسیار بالاست.

به نظر می‌رسد پیش از اجرای این طرح، باید مکانیسم‌های تأمین مالی پروژه‌ها، نحوه تعیین و تضمین قیمت تمام شده ساخت مسکن، و مدل جبران خسارت احتمالی شرکت‌های خارجی به دقت مشخص شود تا عملا این واردات منجر به افزایش تولید مسکن ارزان قیمت و رفع نیاز مسکن در کشور گردد.
https://www.asianews.ir/u/e67
اخبار مرتبط
چند روز پیش بود که رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده بود: «گفته می شود، چین قرار است زندانی‌های خود را برای ساخت مسکن در ایران انتقال دهد.» این سخنان با تکذیب رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی همراه شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید