صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۲
کد خبر: 20174
گزارشگر: 464
۳۳۱
۰
۰
۲
دکتر رسولی در نشست انجمن فرهنگی مهرگان مطرح کرد:

ایرانیان همه از یک ریشه، فرهنگ و تاریخ برخوردارند

ایرانیان همه از یک ریشه، فرهنگ و تاریخ برخوردارند
در پسین پنج‌شنبه نشست انجمن فرهنگی مهرگان در تالار مهرگان، با حضور اصحاب هنر و فرهنگ و باشندگان علاقمند برگزار شد.


به گزارش آسیانیوز؛ در این نشست دکتر محمد رسولی، تاریخ‌دان و شاهنامه‌شناس، راجع به ضرورت حفظ انسجام ملی و دوری از قومیت‌گرایی سخن گفت. دکتر رسولی با اشاره به شاهنامه که بیانگر ده هزار سال تاریخ ملت منسجم و یکپارچه ایران است، گفت: «اصولا ما در ایران قوم و قومیت به آن معنا که دیگران می‌گویند، نداریم و ایرانیان همه از یک ریشه و از یک فرهنگ و تمدن و تاریخ برخوردارند و ملت بزرگ ایران به شدت به‌هم پیوسته و در طول تاریخ طولانی خود، درهم‌ تنیده‌اند. مردم ایران در چهار گوشه کشور جشن‌های مشترک مانند نوروز و سوگ مشترک مانند مراسم تاسوعا و عاشورا دارند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه گاهی دشمنان ایران به انواع طرق درصدد برجسته‌سازی قوم و قومیت در ایران هستند و آن‌ها قصد بدی از این کارها دارند. ضمن این‌که از جهت تاریخ جامعه‌شناسی قوم و قبیله مربوط به مرحله‌ای پیش از تمدن کامل است و لذا به‌کار بردن آن برای هر گروه از مردم بسیار شریف و بسیار متمدن ایران، نادرست است. همه مردم ایران از آذربایجانی‌های بسیار عزیز تا سیستانی‌های تمدن‌ساز تا کردهای مهربان و شجاع که ایرانیان اصیل و نژاده هستند، با هم برابر و در حفظ ایرانیت مصمم می‌باشند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «به‌طور کلی ما موسیقی قومی یا فرهنگ قومی در ایران نداریم و همه پوشش‌ها و موسیقی‌های نواحی مختلف ایران، زیر مجموعه فرهنگ ایرانی است. تاریخ معاصر نیز نشان داده که همیشه ایرانیان یکدل و یکپارچه بوده‌اند. مگر در مشروطیت که گیلانی‌های بافرهنگ و آذربایجانی‌های غیرتمند و بختیاری‌های شجاع و دلاور دست در دست هم، متحد و یک‌دل کار را پیش می‌بردند، حرفی از قوم و قوم‌گرایی بوده؟! هرگز. مگر در دفاع مقدس هشت ساله، همه ایرانیان در راه پاسداری از ایران جان ندادند؟»

دکتر رسولی در پایان سخنانش گفت: «پس ما مسئله‌ای به نام قوم و قومیت در ایران نداریم، نباید هم داشته باشیم و نسبت به کسانی که به هر نحوی این کلمه را به کار ببرند، باید حساس باشیم. همه فرزندان ایران از هر تیره و تبار که باشند، برابر و گرامی هستند.»

https://www.asianews.ir/u/e7J
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید