صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۶
کد خبر: 20176
گزارشگر: 464
۳۰۵
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت خانه‌تکانی در سیستم مدیریتی

ضرورت خانه‌تکانی در سیستم مدیریتی
بزرگترین آفتی که اقتصاد ایران گرفتار آن است، تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشور است.

آسیانیوز -  آن‌چه مسلم است بانک مرکزی باید بر سیاست کنترل تورم متمرکز شود. در غیر این‌صورت سال آینده این کاهش ارزش ریال، در کنار تورم مشکل بسیار بزرگ «سرمایه در گردش» را برای بنگاه ها ایجاد خواهد کرد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است که سبب شده تا بخش‌های تولیدی در بحث سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت دچار مشکل شوند. بانک مرکزی باید در کنار تلاش برای کاهش نقدینگی، جهت کنترل تورم سیاست‌هایی اعمال کند تا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و همچنین واحدهای نیمه‌تمام آسیب کمتری را متحمل شوند و این‌گونه در شرایط حساس اقتصادی به رونق تولید کمک کند.

بودجه سال ۱۴۰۳ بر اساس درآمدهای مالیاتی بسته شده که به‌طور کلی رویکرد مثبتی است، البته در صورتی‌که بتواند به نحو درستی، با دقت و شفافیت انجام شود تا بخشی از گره‌های اقتصادی را باز کند و این‌که دولت محترم در این بخش بتواند توجه ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشد و معافیت‌های مالیاتی درست برای این بخش در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به بخش تولید وارد شود. وقتی مالیات بر ارزش افزوده به بودجه اضافه شد، باید در کنار آن مالیات بر سود شرکت‌های تولیدی کاهش یابد، یعنی به گونه‌ای باشد، که یک توازن در درآمدهای مالیاتی برقرار باشد تا بخش تولید رونق بگیرد. چرا که تولید در برهه کنونی موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور است که همچنان به حمایت نیاز دارد.

با توجه به شرایطِ تحریم، تورم همزمان و رکودی که وجود دارد، این سه عامل بسیار بزرگ مؤثر بر اقتصادمان نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کنند. قاعدتا باید نگاه کنیم که آیا سال آینده چشم‌اندازی هست که این شرایط بهبود پیدا کند یا در بر همین منوال و بر همین پاشنه خواهد چرخید؟ به نظر می‌رسد فعلا تغییر چندانی متصور نیستیم.

شاید دولت محترم نیاز به یک خانه‌تکانی در سیستم مدیریتی در سال آینده داشته باشد، چرا که همان‌گونه که شاهد بوده‌ایم بسیاری از مشکلات و خلل‌هایی که در تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها وجود دارد، به ضعف سیستم مدیریتی برمی‌گردد و نه فقط تحریم‌ها. و این تنها با حذف یک سازمان یا وزارتخانه و یا اضافه شدن یک سازمان یا وزارتخانه جدید میسر نمی‌شود.

دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/e7L
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید