صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۲
کد خبر: 20211
گزارشگر: 464
۲۴۸
۰
۰
۱
گزارش مرکز آمار ایران؛

تورم تولیدکننده؛ شاخصی پیش‌نگر

تورم تولیدکننده؛ شاخصی پیش‌نگر
اقتصاددانان به‌درستی شاخص تورم تولیدکننده را تورم پیش‌نگر می‌نامند، به این معنی که تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید در ادوار معین چه تغییراتی را تجربه می‌کند و در چه وضعیتی قرار دارد.

به گزارش آسیانیوز؛ اهمیت این شاخص از آن‌جاست که به‌شکلی، دورنمای شرایط عمومی اقتصاد و مسیر آینده قیمت‌ها در کف بازار را نشان می‌دهد. حال، با توجه به اعلام مرکز آمار که تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال را ۴۳.۸ اعلام کرده است، می‌توان انتظار داشت سیر عمومی قیمت‌ها در آینده چه حال و روزی خواهد داشت!

مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم تولیدکننده در فصل پاییز امسال را منتشر کرده است. بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال، با افزایش ۰.۶ درصدی نسبت به تابستان امسال به ۴۳.۸ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش در فصل پاییز ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل تولیدکننده ۱۰۳۶.۸ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۶.۳ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴۳.۶ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۳.۸ درصد افزایش داشته است.

در این فصل، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۲ یعنی هم همان تورم سالانه، نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۳.۸ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه ۴۳.۲ درصدی در تابستان امسال، ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳.۸ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم سالانه با ۵۷.۹ درصد مربوط به گروه «خدمات» و کم‌ترین تورم سالانه با ۳۱.۹درصد مربوط به گروه «صنعت» بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴۳.۶درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه ۴۵.۳ درصد در تابستان امسال، ۱.۷واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳.۶ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۵۶.۲ درصد مربوط به گروه «معدن» و کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۳۲درصد مربوط به گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» بوده است.

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۶.۳ درصد بوده که در مقایسه با تورم فصلی ۹.۳درصدی در تابستان امسال، ۳ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل، ۶.۳ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم فصلی با ۱۱.۱درصد مربوط به گروه «کشاورزی» و کم‌ترین تورم فصلی با ۲.۳درصد مربوط به گروه «صنعت» بوده است. گروه «برق» نیز با تورم ۶.۹- درصد، بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

https://www.asianews.ir/u/e8k
اخبار مرتبط
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید