صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۶
کد خبر: 20215
گزارشگر: 464
۲۳۳
۰
۰
۱
گفت‌وگو با مهندس علی ابراهیم‌زاده، برگزارکنندۀ باسابقۀ نمایشگاه؛

دولت به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کند

دولت به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کند
در روزهای آخرین ماه سال، نمایشگاهی به نام نمایشگاه صنعت نمایشگاهی برگزار شد که در این نمایشگاه، مجریان بزرگ، خودشان غرفه‌دار بودند و به استقبال مخاطبان و مشتریان خود در غرفه‌‌هایشان نشستند.


 

به گزارش آسیانیوز؛
همایون فدایی ـ همانطور که مخاطبان محترم روزنامه آسیا مطلع هستند، مصاحبه‌‌های اینجانب با غرفه‌داران و تولیدکنندگان، غالباً راجع به موضوعات تولید، کیفیت، کمیت و کارآفرینی‌‌ها، استانداردها و.... بوده است. با خود اندیشیدم که در این نمایشگاه، که مادر تمام نمایشگاه‌‌ها است، چگونه می‌‌شود مصاحبتی با این چهره‌‌های ماندگار داشت و به‌قول حضرت حافظ، این‌بار طرحی نو دراندازیم. به این نتیجه رسیدم که با این دوستان به‌جای صحبت‌های سازمان‌محور و شرکت‌محور، گفت‌وگویی صمیمانه و شخصیت‌محور داشته باشیم.

همایون فدایی

هم به جهت ثبت در تاریخ و هم این‌که از تجربیات این مجریان استخوان خردکرده برای جوانان مشتاق و آیندگان، بهره ببریم که امیدواریم با استقبال خوانندگان ارجمند روزنامه آسیا مواجه گردد. در همین راستا به گفت‌وگو با علی ابراهیم‌زاده، یکی از شخصیت‌های اثرگذار و باتجربه و از مجریان نمایشگاه‌‌های بزرگ نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا لطفا ضمن معرفی، راجع به فعالیت‌ها، تلاش‌ها و چالش‌‌هایی که با آن روبه‌رو بوده‌اید، و سپس از تجارب کاری و نمایشگاهی‌تان بگویند؟

بنده علی ابراهیم‌زاده هستم، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی معماری از دانشگاه علم و صنعت. ما در حقیقت دو مرحله در فضای کاری‌مان داشتیم؛ یک مرحله حدود 13، 14 سال، از سال 1373 تا 1375 است که در مجموعه‌ای به نام شرکت صانیر (صادرات نیرو) که متولی صادرات خدمات فنی و مهندسی است، مشغول به کار بودیم.

وظیفه صانیر مطالعه بازارهای هدف بود و اجرای پروژه‌‌های صنعت آب و برق و خدمات فنی و مهندسی که ما در ایامی که در صانیر مشغول به کار بودیم، تقریباً در 25 کشور پروژه‌‌های بزرگی را انجام دادیم و یکی از ابزارهای ما برای این‌که بتوانیم بازارها را شناسایی کنیم، مطالعه بازار و برگزاری ایونت‌‌های مختلف در بازارها برای معرفی ظرفیت‌‌های خود به مشتریان خارجی بود. همین موضوع باعث شد که ما در حوزه برگزاری ایونت، نشست‌‌های تخصصی و نمایشگاه‌‌های بین‌المللی کسب تجربه کنیم.

زمانی که در سال ۸۵ دیگر از شرکت صانیر به بخش خصوصی آمدیم، همان فعالیت‌ها را در بخش خصوصی انجام دادیم. در حقیقت شرکتی را تأسیس کردیم که رویکرد شرکت، مطالعه بازارهای خارجی و برگزاری ایونت‌‌های داخلی و خارجی بود. بیشتر حوزه عملکرد ما، حوزه‌‌های انرژی بود. ما اکثر نمایشگاه‌های حوزه انرژی مثل صنعت آب، صنعت برق، تجدیدپذیر، صنعت نفت، پتروشیمی، محیط ‌زیست و برنامه‌‌هایی که مرتبط با حوزه انرژی بود را در دستور کار خودمان قرار دادیم و شروع کردیم به برگزاری یک‌سری ایونت در غالب همایش و نمایشگاه، که تا امروز تقریبا توانستیم در حدود 30 کشور جهان نمایشگاه‌های متعددی برگزار کنیم. در داخل ایران هم، رویدادهای مهمی را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار کردیم.

* چند سال در کار اجرای نمایشگاه فعالیت دارید؟


ما حدود سه دهه است که به‌عنوان مجری، فعالیت نمایشگاهی انجام می‌‌دهیم، هم در داخل و هم خارج از ایران.

* در چه کشورهایی تا به حال نمایشگاه برگزار کردید؟


در اروپا در کشورهای فرانسه، هلند و آلمان نمایشگاه داشتیم، همچنین در کشورهای آفریقایی، الجزایر، تونس و لیبی. در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل قطر، دوبی، کویت، عمان، امارات هم نمایشگاه برگزار کردیم و همچنین در مسکو همین الان تعدادی نمایشگاه مهم برگزار می‌‌کنیم و نیز ایونت‌های متعددی در ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و قزاقستان.

* کدام نمایشگاه‌ها با موفقیت برگزار شده و با کدام‌یک چالش داشتید؟


در حوزه برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور و بحث توسعه صادرات، فاکتورهای مهمی وجود دارد. مطالعه بازار خیلی مهم است. برگزاری یک ایونت مقدمه حضور در بازار خارجی است. ما در اکثر ایونت‌‌هایی که برگزار می‌‌کنیم، متأسفانه پس از ایونت، تیم یا کمیته‌ متولی‌ برای ادامه تفاهمات و مذاکراتی که انجام می‌شود، نداریم. باز می‌‌رود تا سال بعد در ایونتی دیگر. در ایونت‌‌های خارج از کشور، باید مجموعه‌ای تخصصی کار را ادامه بدهد، تا بتوانیم در آن بازار مثل سایر کشورهایی که دائم در حال رصد کردن هستند، از اتفاقات بازار مطلع شویم تا از مزیت‌‌های آن بازار بهره‌مند شویم که متأسفانه، در این موضوع خیلی فعال نیستیم. خاطرم هست که زمانی رایزنی‌‌های اقتصادی و تجاری داشتیم و به بحث فعال شدن تجارت کمک می‌‌کردند. ولی الان تعداد رایزن‌‌هایمان در کشورها بسیار کم است. امیدواریم که این تعداد رایزن‌‌، هم در زمینه تجاری و هم اقتصادی بیشتر شود که بتوانند به تجار داخلی برای معرفی ظرفیت‌‌های بازارهای هدف و به شرکت‌‌هایی که توان صادرات به آن کشورها را دارند، کمک کنند.

* شما به‌عنوان یک شخصیت باتجربه‌ در این کار، اگر بخواهید برای بهتر شدن برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور به رئیس توسعه صادرات مشاوره بدهید، چه مشاوره‌ای ارائه می‌‌دادید؟


چند موضوع مهم مطرح است. اولاً مجریانی که نمایشگاه‌‌ها یا رویدادهای خارجی را برگزار می‌‌کنند، حتماً باید اطلاعات دقیقی از آن بازار داشته باشند. نمی‌‌شود هر مجموعه‌ای بیاید و در بازاری ایونت مهمی برگزار کند. پس توانایی مجری در بازار هدف ملاک خیلی مهمی است. و نیز تجربه برگزارکننده در آن کشور در دوره‌‌های قبل، توجه به ارتباطات سیاسی، اقتصادی و تجاری با مجموعه‌‌های دولتی و بخش خصوصی آن بازار خیلی اهمیت ‌‌دارد و می‌‌تواند به غنای ایونت کمک کند.

ایونت برگزار کردن یا نمایشگاه برگزار کردن خوب است، ولی حتما باید کنارش برنامه‌‌های محتوایی داشته باشید تا بتوانید از فرایند برگزاری بیشترین بازخورد را داشته باشید. در حقیقت اگر برگزارکننده بتواند یک‌سری فاکتورهای اساسی را که باعث اجرای یک ایونت موفق می‌شود، فراهم کند بسیار مهم و اثرگذار است. بعد از آن است که سازمان می‌تواند مانیتور کند که این برگزاری موفق بوده یا خیر. این مسأله به نظرم کمک خیلی زیادی به توسعه صادرات می‌کند.

* قطعا برای برپایی نمایشگاه‌‌هایی که در خارج از کشور موفق بوده، با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اید. از آن‌ها برایمان بگویید.


یکی از مهمترین چالش‌‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه‌‌های خارجی داریم، تصمیم‌گیری کُند شرکت‌‌های داخلی است که به موقع برای حضور در ایونت‌‌های خارجی تصمیم نمی‌‌گیرند و از این بابت دچار چالش می‌‌شویم. در خارج از کشور، برگزارکننده‌های خارجی خیلی منظم هستند. لذا ما باید خودمان را با مقررات برگزارکننده‌های خارجی همسو کنیم. متأسفانه در این حوزه خیلی مشکل داریم تا بتوانیم شرکت‌‌های ایرانی را به یک نظمی وادار کنیم که براساس تاریخ‌‌هایی که طرف خارجی به ما ابلاغ می‌‌کند، آماده شوند. دوم این‌که خیلی از شرکت‌‌هایی که به بازار می‌‌آیند اطلاعات اولیه بازار را ندارند و فکر می‌‌کنند از طریق حضور در نمایشگاه می‌‌توانند قراردادهای میلیاردی در آن نمایشگاه ببندند. نمایشگاه اصلا محل قرارداد نیست، بلکه بستری است که شما با ظرفیت‌‌های بازار آشنا بشوید. بعضا خیلی از شرکت‌‌ها در این نمایشگاه‌‌ها از ما گلایه دارند که چرا نتوانستند قرارداد ببندند یا پارتنر مورد اعتمادشان را پیدا کنند.

من توصیه‌ام این است که شرکت‌‌های علاقه‌مند به حضور در بازار خارجی، حتماً در حوزه شرکت خودشان، دپارتمان کوچک صادرات داشته باشند که قبل از ورود به بازار، مطالعه دقیقی از بازار هدف داشته باشند و متناسب با مطالعه وارد بازار شوند. این ضعف بزرگی است که اکثر شرکت‌‌ها، وقتی به بازاری ورود می‌‌کنند، اطلاعات ابتدایی آن را ندارند. دیگر این‌که کسی که به نمایشگاه می‌‌آید، نباید یک کارشناس معمولی باشد، بلکه باید یک کارشناس حرفه‌ای باشد و مسلط به موارد حقوقی، قراردادی و تجاری و بتواند در جلسات تصمیم‌گیری کند. متأسفانه خیلی از افرادی که در نمایشگاه‌های خارجی به‌عنوان نماینده شرکت‌‌ها می‌‌آیند، تجربه و امکانات اولیه حوزه مذاکرات تجاری را ندارند که این ضعف بزرگ شرکت‌‌های ایرانی در خارج از کشور است.

* شما به‌عنوان یک مجری چه توصیه‌ای به جوانانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند، دارید؟


خیلی از برگزارکنندگان ما مثل خود بنده سه دهه است که مشغول فعالیت هستیم. مجریان جوان، شرکت‌‌های جوان و مستعد که وارد این حرفه می‌شوند بهتر است در کنار ما از تجربیات و ظرفیت‌های ما استفاده کنند که در آینده بتوانند از پتانسیل‌هایی که در کشورها و بازارهای هدف وجود دارد، به‌خوبی استفاده کنند. من توصیه می‌‌کنم اگر شرکت‌‌هایی هستند که در این حوزه فعالیت می‌‌کنند، یا علاقه‌مند به غعالیت هستند، می‌‌توانند به انجمن ما مراجعه کنند. ما دو انجمن داریم؛ یکی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌‌ها و دیگری انجمن برگزارکنندگان خارجی، رویدادهای تجاری و صادراتی، که آمادگی داریم با این افراد و شرکت‌ها تفاهم‌نامه امضاء کنیم و در کنار خودمان، آن‌ها را تعلیم و آموزش بدهیم که انشاءالله در سال‌‌های آینده بتوانند به‌عنوان مّجریان حرفه‌ای در کشور فعالیت کنند.

* از خاطرات تلخ و شیرین خودتان در این دوران کاری برایمان بگویید ؟


خاطرات تلخ و شیرین که زیاد است. یادم است که بعد از پایان جنگ ایران و عراق، نمایشگاهی در کشور عراق داشتیم. آنجا یک‌سری کالاهای ایرانی آمده بود که طرف عراقی مجبور بود به‌خاطر بحث‌‌های امنیتی، کالاها را چک کند که به کالایی رسید که متوجه نشدیم آن کالا چیست! هرچه گفتیم آن کالا مربوط به مثلاً کار معدن است و مشکل امنیتی ندارد، طرف عراقی قانع نشد و از همین بابت دچار چالش شدیم و دو شبانه‌روز ما را سین جیم کردند تا قانع بشوند که این محصول غیرامنیتی است و بعد ما را رها کردند! این بدترین خاطره‌ای است که در طول برگزاری نمایشگاه داشتم. اما اکثر نمایشگاه‌‌های خارجی که برگزار شده واقعاً بازخورد خوبی برای شرکت‌‌ها داشته است، ولی به شرطی که بتوانیم از ظرفیت‌‌ها به‌خوبی بهره‌مند شویم. برگزاری نمایشگاه همه‌اش خاطره است.

* اگر مایل هستید کمی از زندگی شخصی‌تان بگویید؟


من دو فرزند پسر دارم که هر دو پسرم در شرکت خودمان مشغول به فعالیت هستند و در زمینه برگزاری ایونت‌‌های داخلی و خارجی به ما کمک می‌کنند. پدرم تقریباً تمام عمرش در حوزه ورزش بود و ما هم به دنباله‌روی از پدرمان، بخشی از زندگی‌مان را با ورزش گذراندیم و الان هم که سن من از 60 گذشته، باز مرتب ورزش می‌‌کنم. توصیه‌ام این است که کسانی که می‌‌خواهند کار نمایشگاهی انجام بدهند، در کنارش حتما ورزش را فراموش نکنند تا توانمندی‌های بیشتری داشته باشند.

* اگر قرار باشد از شخص، اداره‌ای یا از ارگانی تشکر کنید، چه کسی خواهد بود؟


خانواده صنعت نمایشگاه، خانواده بزرگی است. برگزاری یک ایونت، یک کار گروهی است که در این جمعی که کمک می‌‌کنند تا یک ایونت برگزار شود، در رأس آن سازمان توسعه و تجارت قرار دارد که دوستان خیلی عزیز و زحمتکشی در آن فعالیت می‌کنند که متولی صدور مجوز هستند. درواقع یک شرکت سهامی است که دائماً تلاش می‌‌کند امکانات نمایشگاه‌های بین‎‌‌المللی بروز باشد تا بتوانیم نمایشگاه را با بهترین کیفیت برگزار کنیم. مشارکت‌کننده‌‌ها و شرکت‌‌ها هم هستند که با حضورشان در نمایشگاه کمک می‌‌کنند که نمایشگاه خوب برگزار شود. انجمن‌‌ها و تشکل‌ها هم با حمایت خود از ایونت‌‌هایی که برگزار می‌‌کنیم، باعث رونق و غنای ایونت‌‌های ما می‌شوند و تمام افراد از نگهبان جلوی درب حراست گرفته، تا نظافتچی و خدمتکار، به نوبه خودش تلاش می‌‌کنند که یک ایونت به‌خوبی برگزار شود.

تمام این عزیزان برای ما قابل احترام هستند. اما از بخش مهمی که در حقیقت باید تشکر ویژه‌ای کنم، حوزه رسانه و خبرنگاران هستند که اتفاقات ایونت را منعکس می‌‌کنند و با اطلاع‌رسانی باعث می‌‌شوند که مردم آگاهی پیدا کنند که ایونت‌‌ها چقدر می‌‌تواند کمک موثری باشد برای عرصه‌های اشتغال و تولید و هم به توسعه تجارت و کسب و کار و صادرات. به‌خصوص از خبرنگاران عزیز و پرتلاش و محترم روزنامه آسیا تشکر می‌کنم که همیشه دائماً تلاش می‌‌کنند که با بهترین اخلاق و خوش‌رویی، خبرهای نمایشگاهی را در سرما و گرما پوشش بدهند و منعکس ‌‌کنند.

* به‌عنوان صحبت پایانی اگر مطلبی هست، بفرمایید؟


مجددا تشکر می‌‌کنم از حضرتعالی و کلیه کسانی که به ما کمک می‌‌کنند تا بتوانیم ایونت‌‌های مختلفی برگزار کنیم و انشاءالله امیدمان این است که در حوزه صنعت نمایشگاهی روزی جایگاه والایی داشته باشیم و از حمایت‌‌های دولتی در این زمینه برخوردار شویم. امیدوارم در رابطه دولت و بخش خصوصی، به بخش خصوصی اعتماد بیشتری شود و اختیارات بیشتری به بخش خصوصی بدهند، که بتوانیم در حوزه صنعت نمایشگاهی توسعه بیشتری ایجاد کنیم و شاهد اتفاقات بهتری در کشورمان باشیم.

https://www.asianews.ir/u/e8o
اخبار مرتبط
در چهارمین و آخرین روز نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته ۱۴۰۲ که در شهر آفتاب برگزار شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید