صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۴
کد خبر: 20243
گزارشگر: 464
۳۲۵
۰
۰
۴
متولد ۱۰ اسفند ۱۳۰۶

اخوان؛ ایستاده بر شکوه ادبیات کهن

اخوان؛ ایستاده بر شکوه ادبیات کهن
دهم اسفند زادروز شاعر مشهور زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث است‌. شاعری نوپرداز که به پشتوانه شعر کهن و اسطوره‌های یگانه ایرانی ساختاری در شعر پرداخته است که بی‌رقیب و نظیر است.

به گزارش آسیانیوز؛ مهدی اخوان ثالث متولد ۱۰ اسفند ۱۳۰۶ متخلص به م. امید، کارنامه پرباری دارد، اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به‌زیبایی و صداقت به تصویر کشیده ‌است. هنوز شعر یگانه «زمستان» را می‌توان شرحی صدیق و عینی از زمانه‌ای دانست که شاعر در تنگنا و خفقان می‌زیست.

شعر اخوان دارای لحنی حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی اشعار سبک خراسانی و دربردارنده ترکیبات بدیع است. اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی، بسیار توانا بود و در ادامه با گرایش به شعر نیمایی توانست به اتکای همان ادبیات کلاسیک، سبکی منحصر به خویش را پایه افکند. بی‌گمان آشنایی اخوان با نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود. از آثار مهم او می‌توان به «زمستان»، «آخر شاهنامه»، «در حیاط کوچک پاییز در زندان» و «از این اوستا» اشاره کرد.

یادبود مهدی اخوان ثالث
به مناسبت دهم اسفند، زادروز این شاعر شهیر، مهندس سعید انصاری آیین بزرگداشتی در خانه موزه اخوان ثالث در تهران برقرار نمود که در این برنامه بزرگان فرهنگ و ادب حضور داشتند.

دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس و مولف کتب پژوهشی و ادبی در این مراسم سخنرانی نمود. دکتر رسولی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «شعر اخوان از جهت ماهیت و مضامین، شعر خاصی است که مشابه ندارد.

اخوان با داشتن دانش بسیار از فرهنگ کهن ایران و ادبیات معتبر کهن مانند شاهنامه حکیم فردوسی، واژگان و عباراتی را در شعر خویش به کار گرفته که هر یک از آن واژگان یا عبارات، دریچه‌ای برای شنونده یا خواننده به دنیای بی‌کران علوم گمشده در عهد کهن می‌گشاید و سبب تشویق شنونده شعر به مطالعه و دانستن بیشتر می‌شود تا بداند منظور شاعر از آن واژه چه می‌باشد و به چه اشاره دارد.»

دکتر رسولی افزود: «شادروان زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث، به‌طور کامل مردمی و در بین توده مردم بود و در عین حال اندیشه و فکر بسیار عالی و متعالی داشته است. بین دنیای اندیشه اخوان ثالث و صادق هدایت تشابه و اشتراک وجود دارد. اخوان به صادق هدایت علاقمند بوده و راجع به هدایت شعر هم گفته است.»

دکتر رسولی با تشکر فراوان از گردانندگان خانه موزه اخوان ثالث و به ویژه تشکر از جناب آقای مهندس سعید انصاری گفت: «زنده نگاه داشتن اخوان ثالث که البته تا همیشه زنده‌نام است، بی‌تردید یک کار ارزنده فرهنگی است.»

در این مراسم استادان دیگر از جمله آقایان محیط طباطبایی، زرین‌کوب و... حضور داشتند. حضور بانوان فرهنگ‌دوست و اهل فضل و ادب و شعر در این برنامه، و افرادی با سنین مختلف، جامعیت به برنامه بخشیده بود و نشان می‌داد اخوان ثالث مورد علاقه همه اقشار جامعه است و مدیریت خانه موزه اخوان ثالث نیز در جذب و جمع نمایندگان همه گروه‌ها و اقشار موفق عمل کرده است.

https://www.asianews.ir/u/e8R
اخبار مرتبط
دهم اسفند ‌ماه زادروز شاعر شهیر، زنده یاد مهدی اخوان ثالث است‌. « زمستان، آخر شاهنامه ، در حیاط کوچک پاییز در زندان، از این اوستا و...» از آثار مهم این شاعر به شما می‌آیند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید