صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
کد خبر: 20252
گزارشگر: 464
۳۹۵
۰
۰
۱
قدیمی ترین جشن ایرانیان؛

زمان دقیق چهارشنبه سوری امسال

زمان دقیق چهارشنبه سوری امسال
با مصادف شدن این روز با نوروز بهتر است آخرین چهارشنبه یک هفته قبل در تاریخ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شود تا مردم برای برگزاری جشن چهارشنبه آخر با توجه به حوادثی که گاها با این روزهمراه است مشکلی نداشته باشند و فرصت کافی برای آماده شدن در ورود به سال جدید را داشته باشند.


به گزارش آسیانیوز؛ هر سال در فرهنگ ایرانیان آخرین چهارشنبه سال جشن گرفته می شود و با برپا کردن آتش آرزوی سلامتی ورفع بیماری برای اعضای خانواده از خداوند آتش دارند.

آخرین شب چهارشنبه ۱۴۰۲ مصادف است با شبی که فردایش اول فروردین نوروز ۱۴۰۳  است .همین موضوع باعث شده تا در میان مردم ودر شبکه های اجتماعی نظرات مختلفی داشته باشند.

هر ساله جشن چهارشنبه سوری در سه شنبه شب که فردای آن چهارشنبه است برگزار می شود اما امسال فردای آخرین چهارشنبه سال اول فروردین و نوروز ۱۴۰۳ است.بنا به این گزارش در سالیان گذشته هم مواردی مانند امسال وجود داشته و قاطبه مردم جشن چهارشنبه آخر سال را یک هفته زودتر برگزار کردند.

ولی به نظر می آید با مصادف شدن این روز با نوروز بهتر است آخرین چهارشنبه یک هفته قبل در تاریخ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شود تا مردم برای برگزاری جشن چهارشنبه آخر با توجه به حوادثی که گاها با این روزهمراه است مشکلی نداشته باشند و فرصت کافی برای آماده شدن در ورود به سال جدید را داشته باشند.

چهارشنبه سوری یکی از قدیمی ترین جشنهای ایرانیان است که هنوز به قوت، برگزار می شود و ایرانیان برای برگزاری این جشن آداب مختلفی دارند از قاشق زنی تا برافروختن آتش وفالگوش نشینی تاکوزه شکنی ... که البته برای هر یک از این آداب داستان و فلسفه ای دارند.

در این جشن تمام تعضای خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن آش ابو دردا و آجیل به شنیدن قصه های شاهنامه گوش می دهند .در فرهنگ های مختلف اقوام این شب با ویژگی های خاص خود و با خوراکی های مخصوص برگزار می شود که هر یک نشانه ای از اهمیت دادن ایرانی ها به آرزوی سلامت و خوشبختی برای خود و اعضای خانواده و همسایگان است .یکی از بارزترین نشانه این جشن اهمیت به ارتباط با همسایگان و خانواده است چرا که این جشن به حضور همگان و در فضای باز برگزار می شود.

https://www.asianews.ir/u/e90
اخبار مرتبط
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فکر می‌کنم آن چیزی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده این بوده که یک مقدار فلسفه شب یلدا و چهارشنبه سوری را توضیح داده‌اند که چیز بدی هم نیست از ما هم بپرسند خودمان ۱۰ تا فلسفه دیگر برای این دو شب می‌گوییم.
از سال۱۴۰۳ دو آیین ایرانی شب یلدا ، به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و چهارشنبه‌سوری است به عنوان «روز تکریم همسایگان»‌ در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید