صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۹
کد خبر: 20269
گزارشگر: 464
۳۴۵
۱
۰
۲
۱۴ اسفند، سالروز درگذشت؛

مصدق؛ نماد ایستادگی در برابر استعمار و استبداد

مصدق؛ نماد ایستادگی در برابر استعمار و استبداد
۱۴ اسفند، سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق است. چهره‌ای که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران دارد و به‌رغم برخی تلاش‌ها، هنوز نامی است که جنبش ملی شدن صنعت نفت و رهایی ایران از استعمار غرب و استیلای شرکت‌های نفتی، تنها با او به‌خاطر می‌آید و نه دیگر کسان که نخست با او هم‌پیمان شدند، اما با قوی شدن جبهه کودتا، لب به تمجید شاه و تکفیر او گشودند.

  به گزارش آسیانیوز؛ دکتر محمد مصدق در عین رویارویی با استعمار، در برابر استبداد داخلی نیز ایستاد و شاید از همین‌رو، این هر دو، در کنار هم، کمر به برچیدن بساط دولتش بستند.

مصدق ندای وحدت آرا و عقاید متفاوت است، آن‌جا که مسئله‌ای ملی در پی باشد. شاید بهترین نمود و تجلی این نگاه، نخستین مراسم بزرگداشت او بود که تنها یک ماه پس از ۲۲ بهمن ۵۷ برگزار شد.

برپایی مراسمی برای سالروز درگذشت محمد مصدق، در تمامی دوران حکومت محمدرضا شاه ناممکن بود و نخستین مراسم نکوداشت یاد دکتر مصدق، ۹ صبح دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ در احمدآباد با حضور آیت‌الله طالقانی، اعضای جبهه ملی، اعضای نهضت آزادی، صادق قطب‌زاده، مسعود رجوی، اعضا و هواداران حزب توده و سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و دیگر گروه‌های سیاسی در یک گردهمایی پرشکوه که برخی جمعیت آن را نزدیک به یک میلیون نفر برآورد کردند، برگزار شد. گذشتن تنها یک ماه از ۲۲ بهمن‌ماه به‌خوبی نشان می‌دهد که نگرش‌ها و رویکردهای ملی در آن مقطع تا چه حد غلیان داشت. با وجود تمامی تضاد‌های ایدئولوژیک میان گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در این مراسم، اما تنش خاصی میان افراد گزارش نشد و مراسم به آرامی برگزار شد.

آیت‌الله طالقانی که از جمله سخنرانان این مراسم بود، در بخشی از سخنانش گفت: «دکتر مصدقی که با یک حرکتش، با یک فرمانش مردم اجابت می‌کردند، وقتی از درون، این نیروها متلاشی شد؛ با یک ضربه 28 مرداد، چنان فاجعه‌ای برای ملت ایران پیش آوردند. یک عده لات و لوت، یک عده بدکاره به راه افتادند و در مقابل چند دینار اساسش را از بین بردند، خانه‌نشین کردند و به محاکمه‌اش کشاندند و به زندانش افکندند؛ به این هم اکتفا نکردند... یادم هست وقتی در زندان بودم، احوال ایشان را می‌پرسیدم، می‌آمدند، می‌گفتند دکتر تنهاست. گفته بود، یک کاری بکنید که مرا هم بیاورند پیش شما که با شماها باشم.»

https://www.asianews.ir/u/e9h
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمدرضا کیانفر
۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
1

. کاظم کردوانی جامعه شناس گفت: مصدق رهبر درجه یک ناسیونالیسم ایرانی است. آقای کردوانی، لطفاً از بت پرستی دست بردارید بلایی که مصدق به سر ناسیونالیسم ایرانی آورد هیچ دیکتاتوری در طول تاریخ 11 هزار ساله‌مان نیاورده بود زیرا امضای ایران در امتیاز 1933 را زیر پا گذاشت آمریکا را جاگزین انگلیس کرد و آمریکا فاجعه‌ی جمهوری اسلامی را بر سر ملت خدازده آوار نمود. واعظ ما به صفا غاشیه بردوش کشید، آنچه گفتند چو در یکسره در گوش کشید. گرد کفش همه در چشم خطاپوش کشید، مقریان را به صد اکرام در آغوش کشید. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید