صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۸
کد خبر: 20271
گزارشگر: 464
۲۷۶
۰
۰
۱
هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز؛

همکاری‌های بین‌المللی انرژی ایران در حاشیه اجلاس GECF

همکاری‌های بین‌المللی انرژی ایران در حاشیه اجلاس GECF
در نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که از دو روز پیش آغاز شد، علاوه ‌بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت ایران جایزه جی‌ئی‌سی‌اف را دریافت کرد، توافقات متعددی بین ایران و کشورهای مختلف به امضا رسید.


به گزارش آسیانیوز
به نقل از ایسنا، مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که از دو روز پیش آغاز به‌کار کرد، مذاکرات متعددی بین سران مختلف کشورها صورت گرفت، در این نشست جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد: «توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای جهانی مستلزم صلح جهانی و سیاست‌زدایی از تجارت انرژی است، براساس پیش‌بینی‌های گزارش چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقاضای این سوخت پاک تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۶ درصد افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی جهان از سهم زغال سنگ پیشی گیرد.»

وی تصریح کرد: «ما همگی شاهد آن بودیم که اتحادیه اروپا که طی دهه‌های گذشته همواره پیشگام سیاست‌های آزادسازی انرژی بوده و مقررات‌زدایی بازارهای نفت و گاز تأکید داشته است، زمانی که با بحران کمبود گاز روبه‌رو شد به اعمال سیاست‌های غیر بازاری مانند سقف قیمتی روی‌ آورد و مانع از عملکرد کامل سازوکار بازار شد. توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای جهانی مستلزم صلح جهانی و سیاست‌زدایی از تجارت انرژی است. بر این اساس تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعمال هرگونه تحریم یکجانبه یا چند جانبه در تعارض با اصول و موازین حقوق بین‌الملل است و امنیت انرژی جوامع با مخاطره روبه‌رو می‌کند.»

وزیر نفت تأکید کرد: «ارتقای جایگاه مجمع در بازارهای جهانی گاز و ایفای نقش مؤثرتر برای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم همفکری‌ها و همکاری‌های جمعی اعضای مجمع در سطوح راهبردی مدیریتی و فنی ارتقا یابند و معتقدم که تبادل تجارب موفق میان کشورهای عضو در سطوح یاد شده در این میان اهمیتی به‌سزا دارد.»

https://www.asianews.ir/u/e9j
اخبار مرتبط
وزیران نفت ایران و انرژی روسیه با بررسی روند اجرای قراردادهای موجود بین ۲ کشور در توسعه میدان‌های نفت و گاز به توافق‌هایی درباره امضای قراردادهای تازه دیگر در این زمینه رسیدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید