صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۸
کد خبر: 20293
گزارشگر: 2
۱۲۰
۰
۰
۲
قیمت روز میلگرد

بررسی اختلاف قیمت میلگرد صادراتی و میلگرد در بازار داخلی

بررسی اختلاف قیمت میلگرد صادراتی و میلگرد در بازار داخلی
قیمت میلگرد در بازار داخلی از قیمت‌های صادراتی پایین‌تر بوده و فولادسازان معتقدند که باید قیمت‌های داخلی نیز مشابه قیمت‌های صادراتی تنظیم شوند. با وجود آنکه قیمت‌های صادراتی به نسبت قیمت‌های جهانی که دیگر کشورها متناسب با آن به صادرات خود می‌پردازند، ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر است، اما کارشناسان بازار فولاد ترجیح می‌دهند، محصولات خود را از طریق صادرات به فروش برسانند، چرا که قیمت این قطعات با دلار محاسبه شده و سود آن نسبت به فروش داخلی بیش‌تر خواهد بود.

بنابراین انجمن تولیدکنندگان فولاد در تلاش هستند همراه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت‌های داخلی و صادراتی را به قیمت‌های جهانی نزدیک کنند، تا فولادسازان بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های جهانی صادر کرده و بیشترین ارزآوری را برای کشور ایجاد کنند.
با این حال دولت به این نکته توجه دارد که نرخ داخلی نباید بیش از حد افزایش پیدا کند، چرا که تورم در سال گذشته به میزان کافی ایجاد شده و رکود نیز وجود دارد. به همین دلیل افزایش بیشتر قیمت‌ها ممکن نیست، زیرا ممکن است افزایش قیمت این قطعات تاثیراتی بر قیمت مسکن داشته باشد و منجر به رکود بیشتر شود.

قیمت میلگرد داخلی با صادراتی چه تفاوت‌هایی دارد؟

عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، قیمت جهانی فولاد، نرخ تبدیل ارز، هزینه حمل و نقل مواد اولیه بر قیمت میلگرد تاثیر گذار هستند. این عوامل در کل بر قیمت این قطعات چه به صورت داخلی و چه صادراتی تاثیر دارند، اما تفاوت اصلی در نوع بازار است.

میلگرد بازار داخل

تولیدکنندگان این مقاطع با بررسی عوامل موثر بر قیمت صادراتی مانند حمل و نقل به صورت بین المللی و قیمت مواد اولیه وارداتی که عموما به صورت دلاری محاسبه می‌شوند و نرخ تبدیل دلار به ریال که در بازه‌های زمانی مختلف متغیر است، تاثیر بیشتری بر قیمت صادراتی محصولات فولادی دارند. صدور مدارک لازم برای صادرات این قطعات هزینه‌های مالی را به همراه دارد که تاثیر قابل توجهی بر بها و هزینه نهایی محصول دارد. اگرچه صادرات آن‌ها به دلار از مالیات معاف است، اما هزینه‌های جانبی باید در نظر گرفته شود.
به علاوه میلگرد داخلی نیز می‌تواند به ریال به فروش رسد و این به این معنی است که قیمت آن به ریال محاسبه شده و به مشتری اعلام گردد و در عوض پرداخت ریالی دریافت شود. با این حال در این حالت 9 درصد مالیات مربوطه نیز به قیمت اضافه خواهد شد.

سخن آخر

با توجه به گفته‌های کارشناسان بازار فولاد، فولادسازان در سال جاری سود قابل توجهی داشته‌اند و فولادسازان بزرگ کشور سود خالص و عملیاتی بالای ۳۰ درصد را در بورس به ثبت رسانده‌اند. این سود به دلیل عدم افزایش نرخ سنگ آهن و انرژی در سال گذشته و سال جاری به وجود آمده است. در سال پیش‌رو نیز بازار به همین روند ادامه خواهد داد و ثبات نسبی خود را حفظ خواهد کرد. به نظر می‌رسد در بازار فولاد تغییرات زیادی رخ نخواهد داد و دولت تمایل دارد تا ثبات قیمت‌ها را حفظ کند.

https://www.asianews.ir/u/e9E
اخبار مرتبط
به گزارش پول نیوز، خرید میلگرد از بورس کالا، می تواند برای خریداران صرفه اقتصادی بسیاری داشته باشد. چرا که خرید مستقیما از خود کارخانه صورت می گیرد و از سوی دیگر به دلیل رقابتی که بین عرضه کنندگان صوت می گیرد، قیمت های ارارئه شده از سمت تولیدکنندگان میلگرد به تبع پایین تر خواهد بود. اما برای خرید میلگرد از بورس می بایست یکسری شرایط داشت به عنوان مثال کد بورسی یکی از این شرایط هاست که باید پیش از خرید آن را مهیا ساخت. از سوی دیگر برای خرید میلگرد، باید به این نکته توجه داشت حجم خرید از کارخانه باید بالا باشد و تناژی زیادی را خریداری کند که این مورد یکی از الزامات است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید