صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۲
کد خبر: 20294
گزارشگر: 2
۱۴۳
۰
۰
۲
قیمت روز تیرآهن

رابطه قیمت تیرآهن و میلگرد با قیمت روز دلار

رابطه قیمت تیرآهن و میلگرد با قیمت روز دلار
در حال حاضر نرخ دلار نیمایی و آزاد که به ترتیب بر قیمت بورس کالا و بازار آزاد تاثیر می‌گذارد، قیمت محصولات فولادی چون تیرآهن و میلگرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. نرخ دلار نیمایی همواره کم‌تر از نرخ دلار است؛ بنابراین قیمت‌های بورس کالا بر اساس این نرخ تعیین می‌شوند یا به طور دقیق‌تر، قیمت‌های پایه‌ای عرضه بورس کالا بر همین اساس تعیین می‌گردند. در حال حاضر قیمت بورس کالا و بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد و معامله‌گران در تلاش هستند تا قیمت را در نزدیکی بازار آزاد تنظیم کنند؛ اما در بازار آزاد، قیمت به طور دقیق بر اساس قیمت دلار تغییر می‌کند.

معامله‌گران بازار فولاد در طی دو سال گذشته، قیمت محصولات خود را همزمان با تغییرات قیمت دلار تغییر دادند.

قیمت میلگرد و تیرآهن چه ارتباطی با دلار دارد؟

ارزهای بین‌المللی تاثیر قابل توجهی بر صنعت آهن و فولاد دارند؛ به همین دلیل قیمت آهن‌آلات و فولاد مانند تیرآهن و میلگرد عموما تحت تاثیر مستقیم آن قرار می‌گیرد. در واقع اغلب با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای آهن و فولاد کاهش پیدا می کند و قیمت میلگرد و دیگر قطعات فولادی مانند شمش، نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کنند. به علاوه اغلب شرکت‌ها مواد اولیه خود را در داخل تولید می‌کنند، اما تکنولوژی تولید و لوازم مورد استفاده در آن اغلب از اروپا وارد می‌شود.

نوسانات قیمت دلار چگونه باعث تغییر قیمت میلگرد و تیرآهن می‌شود؟

قیمت تیرآهن

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آهن‌آلات در داخل کشور وجود دارد، اما متاسفانه وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، قیمت آهن‌آلات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش می یابد.

تغییرات نرخ ارز و دستگاه‌های تولید مقاطع فولادی

عموما برای تولید آهن‌آلات در کشور از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌شود؛ اما این دستگاه‌ها را نمی‌توان در داخل کشور تولید کرد و بنابراین نیازمند واردات آن‌ها از سایر کشورهای خارجی هستیم. هزینه دستگاه مورد نظر باید به صورت دلار پرداخت شود و هر چه قیمت دستگاه تولید شده بالاتر باشد، خریدار باید مبلغ بیشتری را برای خرید دستگاه پرداخت کند. همچنین خرید دستگاه‌های پیشرفته تنها شامل هزینه خرید آن‌ها نیست و هزینه‌های دیگری مانند خدمات، نگهداری، تعویض قطعات و تعمیرات نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود. محاسبه هزینه کل این عوامل به صورت دلاری خواهد بود و هر زمان که قیمت دلار افزایش پیدا کند، هزینه‌های مرتبط با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیز افزایش خواهد یافت و باعث تغییر قیمت آهن‌آلات در کشور می‌شود.

تغییرات نرخ ارز و مواد اولیه

برای تولید آهن‌آلات، وجود مواد اولیه، ضروری به نظر می‌رسد. اگر مواد اولیه توسط کشورهای خارجی تامین گردد، هزینه خرید این مواد نیز باید به صورت دلاری پرداخت شود. مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آهن‌آلات در کشور شامل گرافیت کم سولفور، سیلیکو منیزیم، منگنز و فروسیلیکو منگنز است. این مواد از کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، هند و چین وارد کشور می‌شود و هزینه خرید آن‌ها باید به صورت دلاری پرداخت شود. زمانی که قیمت دلار در کشور افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان باید مواد اولیه خود را با هزینه بیشتری خریداری کنند. بنابراین افزایش قیمت دلار منجر به افزایش هزینه خرید مواد اولیه می‌شود و همین عامل باعث افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد می‌گردد.

تغییرات نرخ ارز و تقاضای آهن

وقتی قیمت دلار در کشور افزایش پیدا می‌کند، قیمت آهن‌آلات نیز افزایش خواهد یافت و قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افرادی که به محصولات فولادی نیاز دارند، کاهش پیدا می‌کند. این کاهش در قدرت خرید آهن‌آلات منجر به کاهش تقاضا می‌شود و شرایط برای ایجاد یک رکود اقتصادی در بازار کشور فراهم می‌گردد. زمانی که یک تولیدکننده متوجه می‌شود قیمت دلار افزایش یافته است و می‌تواند با صادرات محصولات خود، درآمد بیشتری کسب کند، تمایل به عرضه آهن‌آلات در داخل کشور کاهش می یابد و تولیدکنندگان شروع به صادرات محصولات خود می‌کنند. با کاهش عرضه محصولات فولادی در کشور، برخی از تولیدکنندگانی که برای شروع فعالیت خود به آهن‌آلات نیاز دارند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

تغییرات نرخ ارز و حمل و نقل

برای رسیدن آهن‌آلات تولید شده به مصرف کننده و خریدار، نیاز به حمل و نقل داریم و اغلب هزینه‌های مربوط به حمل و نقل آهن‌آلات تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار می‌گیرد. هنگامی که قیمت دلار در کشور افزایش پیدا می‌کند، ارزش پول ملی کشور کاهش می یابد و به همین ترتیب، تعرفه‌های حمل و نقل نیز افزایش می یابند. علاوه بر کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار منجر به افزایش هزینه‌های نگهداری و خدمات مرتبط با زنجیره حمل و نقل، افزایش هزینه‌های مصرفی و سایر هزینه‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل می‌شود.

تغییرات نرخ ارز و قیمت منابع انرژی

هر زمان که قیمت نفت و دلار افزایش یافت، قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا کرد. با توجه به اینکه خرید و فروش نفت با استفاده از دلار انجام می‌شود، هر نوع تغییر و نوسانی در قیمت دلار بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد و به همین ترتیب، قیمت این مقاطع نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت پیوان که از تامین کنندگان معتبر قطعات و ورق‌های فولادی در ایران به شمار می‌رود، از قیمت روز این محصولات مطلع شوید.

https://www.asianews.ir/u/e9F
اخبار مرتبط
تیرآهن یکی از محصولات فولادی بسیار پر فروش است و نقش مهمی را در سازه های بتنی و فلزی ایفا می کند. تحمل بار وارد شده به سازه، نیرو های خمشی و برشی یکی از وظایف مهم در سازه است و همین حائز اهمیت بودن آن سبب شده تا در انتخاب نوع و جایگزین آن دقت بسیار شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید