صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۴
کد خبر: 20295
گزارشگر: 306
۹۷
۰
۰
۲
مسئولین منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در جمع خبرنگاران

کاشت ۲.۲ میلیون اصله نهال و نیز تولید پنج میلیون نهال برای سال جاری / موافقت با 494 هکتار از معادن مورد استعلام

کاشت ۲.۲ میلیون اصله نهال و نیز تولید پنج میلیون نهال برای سال جاری / موافقت با 494 هکتار از معادن مورد استعلام
یزد - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کاشت ۲.۲ میلیون اصله نهال و نیز تولید پنج میلیون نهال برای سال جاری در استان خبر داد و سهم استان از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال را ۱۵ میلیون درخت ذکرکرد

 

آسیانیوز / یزد ؛ «کمال کریمی» در جمع اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ هزار نهال توسط اداره کل منابع طبیعی استان کاشته شده است خاطر نشان کرد : به طوری که پارسال از تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار نهال در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد : سهم استان یزد از این نهضت مردمی، تولید و کشت ۱۵ میلیون درخت است که در سال گذشته به دلایل مختلف مانند عدم آمادگی نهالستانهای استان، تولید نهال مناسبی در استان صورت نگرفت .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان اینکه در سال جاری ۲۷۳ مورد استعلام معادن به مساحت ۵۱۳ هکتار به منابع طبیعی استان ارجاع شده که ۴۹۴ هکتار آن مورد موافقت قرار گرفته است افزود : هم اکنون ۲.۷ میلیون هکتار از مجموع ۷.۳ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی استان جزو محدوده‌های استان محسوب میشود

وی از راه اندازی سه نهالستان جدید در استان طی سال جاری وآغاز کشت نهال‌های تولیدی سال گذشته از ۱۱ آذرماه امسال در استان خبر داد و اظهار داشت : یک‌هزار هکتار مابین شهرک صنعتی و جاده فولاد یزد و همچنین ۱۵۰۰ هکتار در بالادست نیروگاه خورشیدی در مرکز استان برای این منظور تعیین شد که هم اکنون کاشت نهال در اراضی هزار هکتاری با همکاری بخش‌های مختلف آغاز شده است.

کریمی افزود: با همکاری بخش خصوصی تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان تکلیف شده ولی با توجه به کسب مجوز و برنامه‌ریزی برای انتقال پساب شهر به نهالستان بزرگ یزد و نیز کسری تولید نهال سال گذشته، تولید ۵ میلیون اصله نهال در سالجاری مورد اهتمام است.

 

«محمدرضا احمدی» کارشناس بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان نیز در این نشست  تصریح داشت : مراتع یزد که ۶۰ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد به دلیل شرایط اقلیمی جزو مراتع ضعیف کشورهستند ولی با وجود ۹۳۷ گونه گیاهی از مراتع متنوع کشور است و بعضاً گونه ها منحصر به استان یزد هستند که ۲۰۰ گونه جزو گونه های گیاهی دارویی محسوب میشوند.

احمدی با اشاره به اینکه بهره برداران مراتع استان از دانش بومی بالایی برخوردار هستند  و برخی گونه‌های گیاهی مراتع استان سمی هستند وبعضاً از این گونه‌ها در داروسازی بهره گرفته می‌شود به ارزش گونه گیاهی آنغوزه تلخ و شیرین پرداخت و خاطرنشان کرد : استفاده از مراتع برای چرای دام یا گیاهان دارویی تنها ۲۰ درصد ارزش مراتع استان است و ۸۰ درصد از مراتع استان به حفاظت آب و خاک برمی‌گردد از بهره برداری درمان برخی بیماریها انسان و دام از این گونه های گیاهی نیز خبر داد.

«علی زارع» رئیس اداره بیابان و مدیر طرح ترسیب کربن اداره کل منابع طبیعی با بیان اینکه بیابان زایی یک پدیده صرفا فنی نیست و ناشی از شرایط مختلف و مباحث مربوط به منابع طبیعی است برنامه‌های کنوانسیون مقابله با بیابانزدایی کشور را اجرای طرح ترسیب عنوان کرد و افزود : براساس این طرح مقابله با آن نیز باید ترکیبی از این عوامل باشد.

وی وسعت کل بیابان‌های استان را ۲.۶ میلیون هکتار اعلام و با اشاره به اینکه 970 هزار هکتار از بیابان‌های استان در حوالی و اطراف سکونتگاه‌های استان در قالب ۲۴ کانون فرسایش بادی واقع شده‌اند یکی از مهمترین دشت‌های بحرانی استان را دشت یزد – اردکان ذکر کرد.

زارع بزرگترین مشکلات این قبیل دشت‌ها را حرکت شن‌های روان به سمت شهرها و سکونتگاه‌های مردم دانست و تصریح داشت : از ابتدای دهه ۵۰ و با سرعت بیشتر در  دهه ۶۰، مساحت ۴۲ هزار عرصه‌های مستعد استان تحت جنگل کاری و تاغ کاری قرار گرفتند که ۱۴ هزار هکتار از این عرصه‌ها از طریق مالچ پاشی در وهله اول تثبیت و سپس تاغ‌کاری شده‌‍‌اند.

 

سرهنگ «سعید زارع» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان نیز در این نشست از 54 مورد رفع تصرف و جلوگیری از تخریب و تجاوز به مساحت ۵۲ هکتار و نیز ۱۰۳ مورد به مساحت ۱۴۰ هکتار در قالب اجرای احکام قضایی خبر داد و گفت : در یازده ماهه امسال ۲۵۰ مورد تشکیل پرونده قضایی تخریب و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی استان به وسعت ۸۱۸ هکتار تشکیل شده است.

به گفته این مسئول طی این مدت ۷۰۴۵ کیلوگرم فراوردههای فرعی اعم از بنه، پسته کوهی، آویشن و آنغوزه نیز کشف ؛

 ۱۱ فقره چرای غیرمجاز به تعداد۲۷۵۰ راس واحد دامی برخورد و سه فقره حریق در مراتع استان به مساحت سه هکتار اطفا شده  و نیز ۲۰۰ مورد بوته کنی انجام  که با متخلفان از طریق مراجع قضائی برخورد شده است .

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان از مردم خواست از طریق شماره تلفن های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ یگان حفاظت مواردی از جمله تخریب و تصرف اراضی ملی یا حریق در عرصه های منابع طبیعی را گزارش کنند.

شایان ذکر اینکه ؛ در ابتدای این نشست چندین  نهال  توسط اصحاب رسانه استان در محل اداره منابع طبیعی شهرستان یزد غرس گردید.

سید محمد جواد عرفانفر

 

کاشت ۲.۲ میلیون اصله نهال و نیز تولید پنج میلیون نهال برای سال جاری / موافقت با 494 هکتار از معادن مورد استعلام ، کمال کریمی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ،محمدرضا احمدی کارشناس بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان ، علی زارع رئیس اداره بیابان و مدیر طرح ترسیب کربن اداره کل منابع طبیعی ، سرهنگ «سعید زارع» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان

https://www.asianews.ir/u/e9N
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید