صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۷
کد خبر: 20331
گزارشگر: 2
۱۳۸۴
۰
۰
۲
بازار آهن و فولاد

پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۳
آمار و تحلیل‌های روزانه بازار آهن و فولاد نشان می‌دهد که هنگامی که بازار در رکود قرار می‌گیرد، قیمت پروفیل در برخی حوزه‌ها ثابت می‌ماند یا کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، بسیاری از فعالان سعی می‌کنند تا خرید خود را در این دوره‌های زمانی به تعویق بیاندازند. علاوه بر این، در زمان رونق ساخت و ساز، مانند فصل بهار و تابستان و دو یا سه ماه آخر سال، تقاضا برای این محصول و سایر مقاطع افزایش یافته و قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

با این حال، با توجه به تغییرات اخیر در بازار ارز، پیش‌بینی قیمت آهن و فولاد در سال آینده می‌تواند غیر قطعی باشد. به عنوان مثال در طول فصل زمستان، قیمت‌ها معمولا ثابت است یا کاهش خواهد یافت؛ اما امسال، قیمت این محصولات به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفت و روندی صعودی داشت. بنابراین، برای تحلیل صحیح بازار، نباید از تاثیر نرخ ارز بر قیمت پروفیل غفلت کرد.

قیمت گذاری پروفیل‌ها در سال ۱۴۰۳ به چه عواملی بستگی دارد؟

برای پیش‌بینی دقیق قیمت پروفیل آهن در سال  باید عوامل متعددی که بر قیمت روز این محصولات تاثیر می‌گذارند را مورد بررسی قرار داد. قیمت‌گذاری انواع قطعات و همچنین نرخ آن‌ها به عوامل زیر وابسته است:

  • میزان عرضه و تقاضای پروفیل:

مقدار عرضه و تقاضا بر قیمت روز پروفیل تاثیر چشمگیری دارد؛ در واقع، هرچه تولید و عرضه در بازار بیشتر شود، قیمت این محصولات نیز به همان اندازه کاهش خواهد یافت. از طرفی، با افزایش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها روند افزایشی خواهند داشت.

  • میزان تقاضا در صنعت ساختمان سازی:

تقاضا در بازار ساخت و ساز مسکن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت داشته باشد. در سال‌های اخیر، رکود بی‌سابقه ناشی از تورم در بازار ساخت و ساز مسکن، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تقاضا و عرضه محصولات در بازار داشته است. این موضوع باعث شک و تردید سرمایه‌گذاران درباره احیاء بازار مسکن شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که احتمال وقوع تورم در بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
به عبارت دیگر، کارشناسان باور دارند که بازار مسکن در شش ماه آینده تحت تاثیر تورم قرار خواهد گرفت و در بهار ۱۴۰۳ شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. این احتمال وجود دارد که این تحلیل‌ها سبب ترغیب سرمایه‌گذاران به ورود به بازار شود و با افزایش تقاضا برای تولید محصولات فولادی، نرخ آهن‌آلات نیز افزایش یابد.

  • قیمت دلار در سال ۱۴۰۳:

همانطور که در چند ماه اخیر مشاهده کرده‌ایم، با افزایش نرخ دلار، قیمت محصولات فولادی از جمله پروفیل به طرز غیرمنتظره‌ای رشد کرد. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود قیمت آهن‌آلات در بهار سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند.
در سال‌های اخیر، ارزش پول کشور ایران نسبت به ارزهای رایج جهانی مانند دلار و یورو به طرز چشمگیری کاهش یافت که این امر باعث افزایش هزینه واردات مواد اولیه برای تولید آهن‌آلات شد و در نتیجه، قیمت آهن‌آلات نیز افزایش پیدا کرد. لازم به ذکر است که قیمت پایه عرضه در بورس کالا مطابق با نیمایی دلار تعیین می‌شود.

پیش‌بینی قیمت پروفیل‌ها در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

تیرآهن، میلگرد و پروفیل از جمله کالاهای مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند. قیمت این محصولات نیز با توجه به رونق ساختمان‌سازی در هر فصل متفاوت است. تحلیل و بررسی نمودارهای قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل در ماه‌های اخیر می‌تواند به عنوان یک معیار قوی برای پیش‌بینی قیمت این محصولات در آینده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، قیمت‌های جهانی نیز تاثیر قابل توجهی در بازار داخلی آهن‌آلات خواهند داشت. برآورد قیمت این قطعات در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در سال آینده با افزایش قیمت دلار به صورت ناگهانی روبرو خواهیم بود. شیب افزایش قیمت‌ها نسبت به سه سال گذشته، صعودی خواهد بود. انقباض بودجه سال آینده و عدم توافق میان ایران و غرب ممکن است منجر به افزایش قیمت دلار شود و در نتیجه با افزایش قیمت آهن‌آلات و محصولات فولادی در سال آینده روبرو خواهیم شد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی عواملی پرداختیم که در پیش‌بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۳ می‌تواند کمک کننده باشد. فعالان حوزه آهن قادرند با بررسی این عوامل، زمان مناسبی را برای خرید مشخص کنند و محصولات مورد نیاز خود را با کمترین قیمت ممکن از بازار و یا تامین کنندگان معتبری مانند پیوان تهیه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/eaj
اخبار مرتبط
مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت پروفیل و همچنین پیش‌بینی قیمت آن‌ در پایان سال جاری
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید