صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۶
کد خبر: 20340
گزارشگر: 464
۱۸۳
۰
۰
۱
خطر زلزله در تهران؛

زیستن روی خطّ گسل

زیستن روی خطّ گسل
هرچند بخشی از هشدارها و نهیب‌هایی که درباره خطر زلزله در تهران مطرح می‌شود، تنیده در اقسام و انواع شایعات و خبرسازی‌هاست، با این‌همه نمی‌توان بر روی این حقیقت چشم پوشید که گسل‌هایی که تهران بر روی برپا شده است، خطری همیشگی و بالقوه به‌شمار می‌رود.

به گزارش آسیانیوز؛ علاوه بر این موضوع، آن‌چه وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند، بافت‌های فرسوده و تمرکز بالای جمعیت در این منطقه جغرافیایی است.

همان‌طور که بیان شد و بنا بر مطالعات زمین‌شناسی، شهر تهران از نظر جغرافیایی در یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های جهان واقع شده است. جمعیت بالا، ساخت‌وسازهای غیراستاندارد، ساختمان‌های فرسوده، تمرکز ساختارهای سیاسی و اقتصادی بر مخاطرات زمین‌لرزه‌ای شهر می‌افزاید. طبق مطالعات انجام‌شده، زلزله‌های مهیب هر ۱۵۰ الی ۱۵۸ سال یکبار، شهر تهران را می‌لرزاند. قدرت ثبت‌شده برای این زمین‌لرزه‌ها ۷ ریشتر بوده است.

------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید

آماده شدن «قبرستان ۱۳ هکتاری» برای دفن زلزله زدگان تهران!
----------------------------------------------------------------------

در همین‌باره، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشستی خبری درباره شناسایی ساختمان‌های پرخطر در تهران که در حرایم گسل و فرونشست قرار دارند، گفت: «١۴٠٠ ساختمان بلندمرتبه در تهران مورد مطالعه قرار گرفته و این مطالعات ساختمان از نظر سازه‌ای و حریق انجام شده ‌است و نزدیک به ۴٠ درصد ساختمان‌ها از لحاظ سلامت، تاب‌آور هستند.»

محمد مهدی حیدری در نشست خبری با اشاره به پایش اراضی نهضت ملی مسکن برای بررسی و شناسایی مخاطرات زمین شناسی، اظهار داشت: «در این بررسی‌ها موضوع مهم، فرونشست است که تا کنون ١۵٠ نقطه مکانی را پایش کرده‌ایم. زمین‌های نهضت ملی مسکن اگر در زون فرونشست قرار گرفته باشد، مرکز تحقیقات باید این اراضی را مورد بررسی کند و با نظر مرکز الحاق زمین برای ساخت و ساز انجام می‌شود.»

به نقل از ایلنا، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره شناسایی ساختمان‌های پرخطر در تهران که در حرایم گسل و فرونشست قرار دارند، گفت: «۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران مورد مطالعه قرار گرفته و این مطالعات ساختمان از نظر سازه‌ای و حریق انجام شده‌است و نزدیک به ۴٠ درصد ساختمان‌ها از لحاظ سلامت، تاب‌آور هستند و ٢۵ درصد به صورت کمی نیاز به مقام سازی دارند و اعلام کرده این که حدود ١۵ درصد ساختمان‌ها مقاوم سازی را دنبال نکنند و باید تخریب شوند. همچنین در شهر تهران ١٠٠ ساختمان بالای ١٢ طبقه روی گسل ساخته شده است. بررسی و ارزیابی ٣٣٠٠ ساختمان بلندمرتبه در سال ١۴٠٣ انجام خواهد شد.»

وی با اشاره به دستور کار بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان اظهار داشت: «سهم ساختمان‌ها در مصرف انرژی بین ٣٠ تا ۴٠ درصد است و ساماندهی مصرف بهینه انرژی در ساختمان را در دستور کار داریم. در حال حاضر ۶٠٠ دستگاه شتاب نگار موجود است و از سال آینده در تبریز و تهران پاسخ سریع راه اندازی می‌شود.»
همچنین در این نشست، علی بیت‌الهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات با اشاره به مسئله فرونشست زمین گفت: «جنوب و جنوب غربی تهران تا شهریار درگیر فرونشست با نرخ از ١۵ تا ٢٢ سانتیمتر است. لکه مهم فرونشست در شهر ورامین وجود دارد که نرخ فرونشست در این لکه به حدود ١٧ سانتیمتر در سال است و شکاف‌های فرونشست نمایانی دارد که در دنیا کم نظیر است.»

https://www.asianews.ir/u/eau
اخبار مرتبط
هوش مصنوعی تصاویر تکان دهنده ای را از وضعیت تهران پس از زلزله ۷ ریشتری ارائه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید