صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۳
کد خبر: 20394
گزارشگر: 306
۱۳۶
۰
۰
۷

برگزاری نشست بررسی اثرات تغییر اقلیم بر قنات های ثبت شده یونسکو

برگزاری نشست بررسی اثرات تغییر اقلیم بر قنات های ثبت شده یونسکو
یزد - نشست بررسی اثرات اقلیم بر قنات ها ثبت شده یونسکو در مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی برگزار شد

 

در این نشست سترانگ ینگ رئیس دفتر یونسکو در تهران با بیان اینکه ایران کشوری با طیف های مختلفی از چالش های آب و هوایی است، گفت: چالش های ایران شامل سیل، خشکسالی، بیابان زایی،طوفان ها، کاهش تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی و دمای بی سابقه است. 

وی با اشاره به اینکه مدیریت قنات نمونه ای از مدیریت بومی و محلی بوده است، افزود: مردم محلی در ایام قدیم مدیریت و اداره آب و میراث های مرتبط با آن را برعهده داشتند و با روش های بومی و محلی و براساس توسعه شیوه پایدار مدیریت آب، به حفظ صحیح این مایه حیات کمک کردند. 

ینگ سترانگ با بیان اینکه یونسکو برای مقابله یا شیوه های ناکارآمد و بی نتیجه در مدیریت آب مقابله می کند، ابراز کرد: مدیریت آب باید از طریق رویکرد های فراگیر اجرا شود و از ایده و تفکر جوانان و دانش های محلی در کنار یکدیگر برای شروع مدیریت صحیح بر آب استفاده شود. 

رئیس دفتر یونسکو در تهران خاطر نشان کرد: دوره های آموزشی ایجاد و نگه داری قنات با همکاری کارشناسان مختلف برگزار شد و در این پروژه و دوره آموزشی خسارات مختلف قنات در اثر تغییر اقلیم مانند تغییرات فیزیکی و آسیب های انسانی مورد ارزیابی قرار گرفت. 

محمد مهدی جوادیان زاده رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در ادامه این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست بررسی نحوه نگه داری قنات های ثبت جهانی شده و راه کار های حفظ این قنات ها و قنات های دیگر است. 

وی افزود: قنات حسن آباد در کویری ترین منطقه ایران واقع شده است و شهر ها در بالا دست و پایین دست این قنات توسعه یافته اند و این قنات هنوز زنده و آب دارد لذا این موضوع باید مورد مطالعه در این نشست قرار بگیرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

برگزاری نشست بررسی اثرات تغییر اقلیم بر قنات های ثبت شده یونسکو ، محمد مهدی جوادیان زاده رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی

https://www.asianews.ir/u/ebl
اخبار مرتبط
یزد - رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی از افتتاح و رونمایی دومین مسیر گردشگری آبی شهر یزد خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید