صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۰
کد خبر: 20402
گزارشگر: 464
۲۲۶
۰
۰
۰
بازار خودرو

وعد و وعید وزیر در آستانۀ عید

وعد و وعید وزیر در آستانۀ عید
بازار خودرو در حالی به استقبال نوروز می‌رود که با عدم تحقق وعده‌های مدیران و متولیان نظیر واردات گسترده خودرو، همچنان این بازار وضعیت نامطمئنی دارد و معلوم نیست وضعیت قیمت‌ها چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.


به گزارش آسیانیوز؛
در همین زمینه، وزیر صمت در برابر برخی نگرانی‌ها درخصوص افزایش قیمت‌ها در سال آینده، تنها به ابراز امیدواری برای عدم گرانی خودرو بسنده کرد و همچنین وعده عرضه یک خودروی اقتصادی با آپشن‌های قابل قبول را داد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در حاشیه پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران درباره احتمال گرانی خودرو در سال آینده گفت: «امیدوارم گران نشود، من طرفدار گرانی نیستم و آنچه باعث گرانی کاذب شده بر هم خوردن تعادل میان عرصه و تقاضاست. بنابراین ما باید بر تقویت عرضه تمرکز کنیم و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری تولید را تقویت کنیم تا قیمت کاهش می‌یابد. بنابراین تمام تلاش من بر تقویت عرضه است.»

وزیر صمت از عرضه یک خودروی اقتصادی در سال آینده خبر داد و گفت: «در تلاش هستیم یک مدل استاندارد اما با آپشن‌های قابل قبول تولید کنیم تا در سال آینده توسط خودروسازان عرضه خواهد شد. وزارت صمت در راستای اصل ۴۴ همراهی خواهد کرد. با این حال این امر باید به نحوی انجام شود که منافع مردم در آن در نظر گرفته شود.»

اراده ما بر داخلی‌سازی است

وزیر صمت به موضوع رویداد که با محوریت زیست‌بوم خودروی برقی برگزار شد اشاره کرد و گفت: «برقی‌سازی در همه زمینه‌ها باید انجام شود و تنها به حمل و نقل محدود نشود. برقی‌سازی سال‌هاست در دنیا شروع شده چون بهره‌وری و راندمان در تجهیزات برقی بیشتر از دیگر تجهیزات است. اراده ما بر داخلی‌سازی است و اولویت من در داخلی‌سازی مهندسی است. ما باید در مهندسی خود را تقویت کنیم. ارزش افزوده حاصل از ساخت زیاد نیست و در نوآوری است که ارزش افزوده ایجاد می شود.»

وزیر صمت ادامه داد: «از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می کنیم به این حرکت بپیوندند و ظرفیت خود را بسیج کنند. چون در امر برقی‌سازی منافع زیادی برای مردم تعریف شده است، هر ماشین برقی سهم زیادی از آلودگی را می کاهد و از مصرف سوخت جلوگیری می کند، سوختی که در جهان قیمت بالایی دارد، اما ما در اقتصاد داخلی به گونه‌ای دیگر آن را تعریف کرده‌ایم. بیش از ۹۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه داریم و بخش زیادی از سال را در خارج از ساعات پیک سپری می‌کنیم.»

حرکت از خودروهای احتراقی به برقی

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت هم در این رویداد از روی‌آوری کشورهای دیگر دنیا در زمینه استفاده از خودروهای برقی گفت و توضیح داد: «در میان کشورهای همسان با ایران می‌توان به کشورهایی مانند هند، چین، آفریقای جنوبی و مالزی اشاره کرد که همگی برای تولید خودروهای برقی برنامه دارند و البته چین در این زمینه نوآور است.»

وی افزود: «در همه این کشورها گذر از خودروهای احتراقی به خودروهای برقی با شدت و ضعف مشاهده می‌شود. همه این کشورها این امر را در یک زیست‌بوم پیش می‌برند و در بازار جهانی برای محصولات خود هدف گذاری کرده‌اند. اجرای این طرح در قالب زیست‌بوم از آنجا اهمیت دارد که هر فناوری با سیاستگذاری‌هایی پیش می‌رود که یک لایه حمایتی برای آن ایجاد می‌کند.»

رویکرد صمت برای خودروهای برقی

منطقی در بخش دیگری از سخنانش از راهبری وزارت صمت در زیست‌بوم‌ خودروهای برقی ایران گفت و افزود: «وزارت کشور، کمیسیون صنایع مجلس، وزارت اقتصاد، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت علوم، وزارت دفاع، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی نیز در زیرمجموعه وزارت صمت در این زیست بوم فعالیت دارند.»

وی در نهایت از رویکردهایی که در ایران برای خودروهای برقی پیش گرفته شده گفت و توضیح داد: «واردات، طراحی و ساخت و برقی‌سازی حمل و نقل این سه رویکرد را تشکیل می‌دهند و که تا سال ۱۴۰۷ اجرایی خواهند شد.»

https://www.asianews.ir/u/ebu
اخبار مرتبط
براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، گفته می‌شود ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید