صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۹
کد خبر: 20468
گزارشگر: 464
۳۱۷
۰
۰
۴
در ۹ سال اخیر؛

استانبول و رشد خیره‌کننده قیمت مسکن

استانبول و رشد خیره‌کننده قیمت مسکن
قیمت مسکن در مجارستان از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۱۶۶ درصد افزایش یافته است، اما این افزایش حتی به گرد پای ترکیه هم نمی‌رسد.

به گزارش آسیانیوز؛ در این زمینه بایستی به صنعت توریسم ترکیه در سالیان اخیر هم اشاره کرد که نقش مهمی در این زمینه دارد و تنها با ورود گردشگران است که میل به خرید مسکن و اقامت در ترکیه را افزایش داده است. این روز‌ها قیمت آپارتمان در استانبول به قیمت آپارتمان در شهرهای گرانی چون پاریس و لندن نزدیک و بنابر آمار‌ها، قیمت مسکن در ترکیه در ۹ سال اخیر ۱۲ برابر شده است.

کشورهای شمال اروپا در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) با حدود چهار درصد افزایش قیمت آپارتمان، کمترین افزایش را از سال ۲۰۱۵ تاکنون داشته‌اند. همچنین مجارستان پس از ترکیه با ۱۶۶ درصد افزایش قیمت مسکن از سال ۲۰۱۵ تا کنون در رتبه دوم قرار دارد. اما اکثر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ شاهد افزایش دورقمی قیمت مسکن بودند.

با این حال، ترکیه با فاصله بسیاری از دیگر کشورها قرار دارد. افزایش قیمت مسکن چنان تاثیری بر هزینه اجاره گذاشته است که حتی رئیس پیشین بانک مرکزی ترکیه هم توانایی پرداخت اجاره‌بهای خانه‌اش را ندارد. حفیظه غایه ارکان، رئیس پیشین بانک مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۳ در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود: «ما نتوانستیم در استانبول خانه‌ای پیدا کنیم. خیلی گران است. برای همین به منزل پدر و مادرم نقل مکان کردیم. آیا ممکن است که قیمت خانه در استانبول از منهتن هم پیشی بگیرد؟»

اگرچه قیمت مسکن در ترکیه از سال ۲۰۱۵ تاکنون روند افزایشی داشته، اما تنها از سال ۲۰۲۱ است که این روند با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشروی است.

افزایش قیمت مسکن در ترکیه در سال ۲۰۲۲ با ۱۶۸ درصد در یک سال به اوج رسید. این افزایش در سال ۲۰۲۳، ۷۶ درصد بود. این درحالی است که قیمت خانه‌ها در سراسر اروپا و ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ بود که با روند صعودی غیرمعمول مواجه شد.

در آن زمان، بانک‌های مرکزی این کشورها برای مقابله با نرخ بالای تورم، نرخ بهره را افزایش دادند و در نتیجه نرخ بهره وام مسکن نیز افزایش یافت. با این حال، بانک مرکزی ترکیه در اوت ۲۰۲۲ به‌رغم تورم نزدیک به ۸۵ درصدی این کشور، تصمیم گرفت تا نرخ بهره پایه را کاهش دهد.

https://www.asianews.ir/u/ecx
اخبار مرتبط
در ماه مارس نیز اتباع ایرانی بیشترین خرید ملک در ترکیه را در مقایسه با دیگر اتباع خارجی داشته اند.به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در ماه مارس، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸.۸درصد کاهش داشته و به ۷۹۰ مورد رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید