صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۲
کد خبر: 20510
گزارشگر: 464
۲۶۷
۰
۰
۳
بر اساس مطالعه جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم؛

اقتصادِ جنگ؛ افزایش چشمگیر تجارت اسلحه در قارۀ سبز

اقتصادِ جنگ؛ افزایش چشمگیر تجارت اسلحه در قارۀ سبز
بر اساس مطالعه جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، کشورهای اروپایی واردات تسلیحات خود را بین سال‌های ۲۰۱۴- ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹- ۲۰۲۳ تقریبا دو برابر کرده و خریدهای مربوط به امور نظامی را تا ۹۴ درصد افزایش داده‌اند.

به گزارش آسیانیوز؛ بخش عمده‌ای از این افزایش به دلیل انتقال تسلیحات به اوکراین بوده است و ۲۳ درصد از واردات تسلیحات اروپا را به خود اختصاص داده است.

دو کشور اروپایی فرانسه و ایتالیا نیز صادرات خود را در همین دوره به میزان قابل‌توجهی افزایش داده اند و خریداران مشتاقی را در اروپا، آسیا و خاورمیانه پیدا کرده‌اند. بزرگترین واردکننده در اروپا با اختلاف اوکراین بود که ۲۳ درصد از کل واردات اروپا را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد. بزرگترین واردکنندگان بعدی بریتانیا و هلند هستند که به ترتیب ۱۱ و ۹ درصد از کل سهم واردات تسلیحات در این قاره را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بزرگترین فروشنده سلاح به کشورهای اروپایی ایالات متحده بوده که در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ سهم ۵۵ درصدی از بازار اروپا داشته است. این میزان در مقایسه با بازه زمانی قبلی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۸ افزایش ۳۵ درصدی داشته است. سایر تسلیحات عمده وارد‌شده به اروپا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه بوده است.

دان اسمیت، مدیر SIPRI در بیانیه‌ای مطبوعاتی در این خصوص گفت: «عوامل بسیاری تصمیمات کشورهای اروپایی ناتو برای واردات از ایالات متحده را شکل می‌دهند، از جمله هدف حفظ روابط ترانس آتلانتیک در کنار مسائل فنی، نظامی و مرتبط با هزینه‌ها. البته اگر در سال‌های آینده روابط فراآتلانتیک تغییر کند، سیاست‌های تدارکات تسلیحات کشورهای اروپایی نیز ممکن است اصلاح شود.»

پس از آمریکا، این آلمان و فرانسه هستند که محصولات تسلیحاتی آن‌ها سهمی به ترتیب ۶.۴ درصدی و ۴.۶ درصدی از کل خریدهای تسلیحاتی کشورهایی اروپایی داشته‌اند.

https://www.asianews.ir/u/edf
اخبار مرتبط
کمیسیون اروپا در واکنش به حملات روسیه به اوکراین، طرح پیشنهادی خود را برای تقویت صنعت تولید تسلیحات اروپا با هدف تغییر مسیر به «حالت اقتصاد جنگی» ارائه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید