صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۳
کد خبر: 20547
گزارشگر: 464
۲۵۷
۰
۰
۶
گفت‌وگو با مدیرعامل و عضو هیأت ‌‌مدیره شرکت هواپیمایی ایران ایر

ایران ایر تور؛ ۵۰ سال سابقه در صنعت هوانوردی

ایران ایر تور؛ ۵۰ سال سابقه در صنعت هوانوردی
نمایشگاه تخصصی صنعت هوانوردی است که اولین‌بار در استان البرز برگزار می‌‌شود که یکی از نمایشگاه‌‌های تخصصی و خوب این صنعت است. هدفش هم آشنایی ارکان صنعت با یکدیگر است.

به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ در دومین روز از برگزاری اولین نمایشگاه صنعت هوایی در فرودگاه پیام با دکتر سیدرضا موسوی، مدیرعامل و عضو هیأت ‌‌مدیره شرکت هواپیمایی «ایران ایر تور» گفت‌وگو کردیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* نقاط ضعف و قوت نمایشگاه از نظر شما چیست؟

همانطور که می‌‌دانید این نمایشگاه تخصصی صنعت هوانوردی است که اولین‌بار در استان البرز برگزار می‌‌شود که یکی از نمایشگاه‌‌های تخصصی و خوب این صنعت است. هدفش هم آشنایی ارکان صنعت با یکدیگر است. از نقاط قوتش این است که ارکان مختلف صنعت در این نمایشگاه حضور پیدا می‌‌کنند و با توانمندی‌های هم آشنا می‌شوند. شرکت‌‌های هواپیمایی، مراکز تعمیراتی، تأمین‎‌کننده‌‌های قطعات، آموزشگاه‌‌هایی که آموزش‌‌های تخصصی صنعت هوانوردی را ارائه می‌‌دهند، همگی حضور پیدا کردند که این از نقاط قوت نمایشگاه است. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات برگزارکننده‌‌های این نمایشگاه که سازمان هواپیمایی کشوری و مقامات استان البرز و فرودگاه پیام هستند، شاید یکی از مواردی که می‌‌شود تقویتش کرد حضور طرف‌‌های خارجی، ایرلاین‌‌های خارجی، تامین‌کننده‌‌ها و شرکت‌‌های خارجی است که امیدوارم برای سال آینده دعوتشان کنیم و از توانمندی آن‌ها هم استفاده شود.

ایران ایر تور
ایران ایر تور

* هدف شما از حضور در این نمایشگاه چی بود؟

شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با بیش از ۵۰ سال سابقه در صنعت هوانوردی با ۱۶ فروند هواپیما، بیس‌‌های عملیاتی و همچنین یکی از پرپروازترین مسیرهای هوایی، سالانه بیش از ۳ میلیون نفر مسافر را جابجا می‌‌کند. لذا ضرورتش احساس می‌‌شد که شرکت ما هم در صنعت تخصصی بیاید و کار کند و در این نمایشگاه تخصصی حضور پیدا کند تا بتوانیم با شرکت‌‌های مختلف آشنا بشویم. به‌نظر من نمایشگاه بسیار مفید و خوبی بود و توانستیم با چندین شرکت‌‌ دانش بنیان که در زمینه تعمیرات قطعات و تولید یکسری از قطعات غیرحساس هواپیما فعالیت می‌کردند، آشنا شویم. آن‌ها به صنعت هوایی ورود کردند و بخش هوایی را راه انداختند. امیدواریم که اینها توسعه پیدا کند. اهداف ما در این نمایشگاه که نشان دادن برند شرکت ما، سابقه شرکت و توانمندی‌‌های شرکت ما بود، محقق شد. همچنین مجوز آموزش خلبانی، فنی مهندسی و مهمانداری است که توانستیم به شرکت‌کننده‌‌ها این اطلاعات را ارائه بدهیم. از یکسری افراد و شرکت‌ها هم برای دوره‌‌های تخصصی ثبت‌نام به عمل آمد.

* آیا شرکت شما کترینگ خودش را دارد؟

خیر. شرکت ما کترینگ را از شرکت آرمان تأمین می‌کند که یکی از پیمانکاران و از بهترین شرکت‌‌های تامین‌کننده کترینگ است و برای پروازهای بین‌المللی‌اش ایرلاین‌‌هایی مثل لوفتانزا و غیره را نیز تأمین می‌‌کند.

* در حال حاضر هواپیمایی که فعال نباشد دارید؟

بله. در حال حاضر شرکت ما، ۱۶ فروند هواپیما دارد که حدودا 6 فروند آن‌ها در حال حاضر گراند هستند، به‌دلیل کمبود قطعه و موتور و مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی شرکت‌‌های هواپیمایی.

* یعنی اگر نقدینگی باشد، این هواپیما‌‌ها فعال می‌‌شوند؟

بله همینطور است. این هواپیماها قابلیت این را دارند که به چرخه عملیاتی و پروازی برگردند. اما یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی که صنعت ما دارد بحث نرخ بلیط هواپیماست. با توجه به این‌که شرکت‌‌های هواپیمایی بیش از ۷۵ درصد هزینه‌‌هایشان هزینه‌‌های ارزی است و متأسفانه با توجه به رشد فزاینده نرخ ارز در سال‌‌های گذشته، نرخ بلیط هواپیما متأسفانه بروزرسانی نشده و تبدیل به نرخ واقعی نشده است. لذا شرکت‌‌های هواپیمایی باید با مسائلی مثل ارز گران و مشکلاتی مثل تحریم‌‌ها دست و پنجه نرم کنند تا بتوانند قطعات را تأمین کنند و به داخل کشور بیاورند. ولی متأسفانه نرخ بلیط هواپیما واقعی نیست و درست محاسبه نشده و ارزان‌تر از آن قیمت تمام‌شده است. متأسفانه شرکت‌‌ها هم در چرخه باطل و ضرردهی هستند. لذا اگر این نرخ بلیط درست و واقعی بشود، باعث می‌‌شود که مقدار نقدینگی بیشتری وارد شرکت هواپیمایی بشود. شرکت‌‌های هواپیمایی، همین نقدینگی مازاد را دوباره برای تأمین قطعات و موتور هواپیماهای زمین‌گیر سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند که همین هواپیماهای زمین‌گیر قابلیت بازگشت به چرخه عملیاتی را دارد.

* الان به چند شهر داخلی و چند کشور خارجی پرواز دارید؟

در حال حاضر به ۱۴ شهر داخلی و ۶ کشور خارجی پرواز داریم. پروازهای ما به ترکیه، عراق، کرجستان، ارمنستان و امارات است. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای شروع پروازهای اروپایی هم داریم و انشاءالله در سال آینده، شرکت ایران ایر تور به‌عنوان یکی از دو شرکتی که مجوز پروازهای اروپایی را هم دارد، در کنار هواپیمای جمهوری اسلامی ایران «هما»، پروازهای اروپایی را هم انجام می‌دهد.

* دوربردترین هواپیمای شما به قاره امریکا هم پرواز می‌کند؟

خیر. حداکثر تا اروپا می‌‌تواند برود. نقاطی از اروپا، آلمان، انگلیس و ایتالیا را می‌‌تواند پوشش بدهد.

* درباره طرح و توسعه و برنامه‌های کوتاه مدت و درازمدت اگر مطلبی دارید، بفرمائید.

شرکت ایران ایر تور الحمدلله از ۶ سال گذشته، روند رو به رشد خود را در حوزه‌‌های مختلف داشته است، چه در حوزه فنی مهندسی، یا در حوزه آموزش، عملیات، ایجاد زیرساخت‌‌ها که توانستیم رشد و پیشرفت‌‌های خوبی داشته باشیم. در حوزه بازرگانی، شرکت ما تنها شرکتی است که صد در صد صندلی‌‌های شرکت و بلیط شرکت به شکل سیستمی به فروش می‌‌رود. ما با استفاده از شرکت‌‌های دانش بنیان، سیستم فروش ویژه خودمان را راه‌اندازی کردیم و بیش از حدود ۳ تا ۴ هزار آژانس مستقیم با شرکت ما کار می‌‌کنند. همچنین در حوزه توسعه ناوگان هم جزء معدود شرکت‌‌هایی بودیم که با این‌که بعد از آمدن ترامپ و خارج شدن از برجام، تحریم‌‌ها تشدید پیدا کرد، باز هم شرکت ما، توانست توسعه ناوگانش را ادامه دهد. برای برنامه‌‌های آتی هم، توسعه ناوگان جزء برنامه‌‌های ماست. همچنین ایجاد زیرساخت‌‌های فنی مهندسی مثل احداث آشیانه هم جزء برنامه‌‌هایمان است. انشاءالله.

* شما برای برگزاری دو سال بعد این نمایشگاه چه پیشنهاداتی دارید؟

همانطور که عرض کردم، اگر بتوانیم از شرکت‌‌های خارجی، دعوت به عمل آوریم خیلی مفید است. مثل تأمین‌کننده‌‌های قطعات خارجی، یا شرکت‌‌هایی که در بحث تعمیرات و نگهداری در حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه فعال هستند. علاوه بر ایرلاین‌‌های خارجی، حتی شرکت‌‌های داخلی خودمان هم باید بیشتر از این در نمایشگاه شرکت کنند مثل شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌‌هایی که داخل کشور در قسمت تعمیر و تأمین قطعات فعال هستند. جای بسیاری در این نمایشگاه خالی بود و انشاءالله در دو سال آینده با حضور بیشتر، چه شرکت‌‌های داخلی و چه شرکت‌‌های بین‌المللی، نمایشگاه پررونق‌تری را شاهد خواهیم بود.

* بلیط‌‌ها را مردم عادی هم می‌‌توانند از طریق اینترنت و آنلاین از شرکت شما خریداری کنند؟

این سؤال را خیلی‌‌ها از ما می‌‌پرسند. بله شرکت ما هم خودش درگاه اینترنتی و سایت دارد که به شکل مستقیم مسافران می‌‌توانند بلیط خریداری کنند و همینطور از سایر کانال‌‌های توزیع بلیط که پیش‌بینی شده است. یکی از سوالاتی که مردم می‌‌پرسند این است که چرا بلیط گیر نمی‌آید و چرا برای تهیه بلیط مثلا باید بیست روز در صف انتظار باشیم.

پاسخ این سؤال در حقیقت به همان بحث نرخ بلیطی برمی‌گردد که خدمتتان عرض کردم. موضوع غیرواقعی بودن نرخ و زیر قیمت تمام شدن نرخ بلیط، از دو ناحیه بلیط هواپیما را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. یک ناحیه این است که نرخ بلیط هواپیما پایین‌تر از نرخ واقعی است و نرخ بلیط هواپیما نزدیک شده به نرخ بلیط مثلاً قطار 5 ستاره و یا یک‌سری اتوبوس‌‌های وی آی پی. این مساله باعث شده که بعضی از مسافران قطار و اتوبوس و سایر وسایل نقلیه هم تمایل پیدا کنند تا با توجه به ارزان بودن قیمت بلیط، با هواپیما مسافرت کنند که این خودش باعث افزایش تقاضا و کمبود بلیط شده است. از سوی دیگر، غیرواقعی بودن نرخ بلیط، باعث شده که نقدینگی شرکت پایین بیاید و در نتیجه هواپیمایی که بخاطر کمبود قطعه و تمام شدن تایم قطعه می‌خوابد، دیگر امکان این‌که سری سرویس‌دهی را دوباره به چرخه عملیاتی برگرداند وجود ندارد.

* شرکت شما تا امروز به شرکت هواپیمایی خارجی سرویس و تعمیرات داده است؟

شرکت ما خیر. چنین امکاناتی را تا حالا نداشته‌ایم، اما اطلاع دارم که الحمدلله با توانمندی‌‌هایی که در حال حاضر در یکسری از شرکت‌‌ها مثل فجر آشیان، شرکت سها و شرکت هواپیماسازی ایران وجود دارد، در این زمینه می‌توانند خدمات فنی مهندس به یکسری از کشورها ارائه دهند.

* اگر مطلبی باقی مانده بفرمایید؟

به‌عنوان آخرین مطلب، مجدداً از شخص آقای محمد محمدی‌بخش رئیس محترم سازمان هواپیمایی کشوری و معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و همچنین از مدیران محترم فرودگاه پیام تشکر می‌کنم. همچنین از مقامات محترم استان البرز و همچین شما اصحاب رسانه و جراید به‌خاطر زحماتی که می‌کشید تا رویدادها را پوشش دهید.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/edR
اخبار مرتبط
در چهارمین و آخرین روز نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته ۱۴۰۲ که در شهر آفتاب برگزار شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید