صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹
کد خبر: 20818
گزارشگر: 464
۲۰۸
۰
۰
۲
همایش دورنمای ۱۴۰۳ با حضور مدیران مالی حرفه‌ای برگزار شد؛

نگاهی به بحران‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳

نگاهی به بحران‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳
در آخرین روزهای سال گذشته رویداد اقتصادی مهمی برگزار شد تا تصویر و شمایی کلی را از اقتصاد سال جاری ترسیم کند.


 به گزارش آسیانیوز؛
۲۰ اسفندماه، همایش دورنمای ۱۴۰۳ به همت انجمن مدیران مالی استان خراسان رضوی با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از مدیران مالی حرفه‌ای در واحد های صنعتی، بازرگانی و معدنی در مشهد برگزار گردید.

* کمبود سرمایه‌گذاری؛ مشکل بنیادین اقتصاد

در ابتدای این همایش سرکارخانم دکتر سپیده مقدم، دبیر کل انجمن و دبیر اجرایی این همایش به تبیین برنامه‌های آتی و اهداف تأسیس انجمن مدیران مالی استان که در سال جاری رقم خورد، پرداخت. وی عنوان کرد: «ساخت بستر جهت ارتباط مستقیم مدیران مالی، برگزاری بازدید‌های تخصصی، برگزاری جلسات با کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف، ایجاد ارتباط با داخل و خارج از کشور و در نظر گرفتن تسهیلات رفاهی وآموزشی برای اعضای انجمن از جمله اهداف و اقدامات صورت‌گرفته بوده است. جالب‌توجه است که تقاضای عضویت از تأسیس انجمن در دی‌ماه تا روز برگزاری همایش بیش از ۱۰۰ نفر بوده است.»
بحران‌های اقتصادی
در ادامه همایش، جناب آقای محمد قبول به‌عنوان دبیر علمی سیمنار به بیان چگونگی انتخاب موضوع و اساتید و معرفی اساتید برای این همایش پرداختند.

اولین سخنران جناب اقای دکتر علی چشمی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی بود که به ارائه شاخصه‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی در سال آتی پرداخت و گفت: «ادامه پیدا کردن تحریم‌ها به دلیل عدم تغییر در سیاست داخلی و مباحث بین‌المللی، کسری‌های بودجه زنجیره‌ای و کمبود سرمایه‌گذاری، برخی از بحران‌هایی است که در ۱۴۰۳ ایران را تهدید میکند. لازم به ذکر است کمبود سرمایه‌گذاری، مشکل حقیقی و بنیادین اقتصاد ماست و در ۱۴۰۳ هم شاهد این موضوع خواهیم بود.»

بحران‌های اقتصادی
بحران‌های اقتصادی وی با اشاره به مسئله کسری بودجه عنوان کرد: «دربحث بودجه ما کسری‌های چشمگیری داشتیم. این کسری‌ها باعث تغییر در اقتصاد کشور می‌شود. از جمله این کسورات مخارج عمرانی و بدهی‌های بانک‌ها هستند. در سال ۱۳۹۰ سرانه مخارج (به ازای هر نفر) ۲/۳ میلیون بود و در ۱۴۰۲ این رقم تبدیل به ۴/۱ میلیون شده است، یعنی کاهشی کمتر از نصف. بدهی بانک‌ها هم به بانک مرکزی طی یک سال به ۳۵۵ همت افزایش پیدا کرده و از ۱۶۶ به ۵۲۱ همت رسیده است.»

* قیمت مسکن؛ معیار بی‌ثباتی اقتصاد کلان

دکتر علی چشمی با اشاره به روند نزولی سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری تولید عنوان کرد: «سرمایه‌گذاری هر فرد از ۷ میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال ۹۵ به ۳ میلیون تومان رسیده است و روند نزولی مطلق در ایران مشاهده میشود. در بحث سرمایه‌گذاری تولید، اگر در سال ۱۳۹۰ نسبت به تولید درصد بگیریم، حدود ۴۰ درصد تولید سرمایه‌گذاری می‌شد، اما هم اکنون به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

نرخ مسکن، موضوع دیگری بود که عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی درباره آن گفت: «یکی از معیارهای نشان‌دهنده بی‌ثباتی اقتصاد کلان، قیمت مسکن است. برای قیمت مسکن در ۱۴۰۳ جهش پیش‌بینی می‌شود. به‌طوری که در تهران میانگین قیمت متری ۸۵ میلیون تومان خواهد شد. نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن ۱۱۰ الی ۱۲۰ ٪ پیش‌بینی میشود و این اتفاق به دلیل تعطیلات برای دو ماه اول سال صدق نمی‌کند. در مهرماه ۱۳۹۷ افزایش ۲۷۳٪ قیمت دلار داشتیم و به‌مراتب در اردیبهشت ۱۳۹۸ با تأخیر زمانی بازار مسکن هم با افزایش ۱۱۲٪ مواجه شد. در مهرماه ۱۳۹۹ دلار ۱۵۹٪ افزایش، آبان‌ماه ۱۳۹۹ مسکن ۱۱۸٪ افزایش، در اسفندماه ۱۴۰۱ دلار ۱۰۵٪ افزایش و در اردیبهشتماه ۱۴۰۲ مسکن ۱۰۷٪ افزایش. با توجه به این آمار جهش قیمت در ۱۴۰۳ امری حتمی است.»

وی در ادامه گفت: «نقدینگی نسبت به دیگر موارد دارای ثبات بیشتر می‌باشد. تلاش بر این بود که نقدینگی با تورم ارتباط نزدیکی داشته باشد، اما با توجه به جهش‌های پی در پی تورم این موضوع اتفاق نیفتاد. بعد از ۴ ماه که تورم افزایش ۴۰ درصد داشته در این دوماه اخیر به ۳۵/%۸ کاهش پیدا کرده است. درباره نرخ ارز هم در سال های ۹۷ و ۹۹ و ۱۴۰۱ شاهد جهش قیمت دلار بودیم. پیش‌بینی میشد دلار تا پایان ۱۴۰۲ با در نظر گرفتن میانگین اسفند‌ماه، حول محور ۵۰ هزار تومان باشد، که البته 60 هزار تومان ثابت شد. طی سال قبل درآمدهای ارزی بدین گونه بوده که در دو سال گذشته صادرات نفتی و غیر نفتی ایران مناسب بوده است و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات انجام شده است.»

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: «سال ۱۴۰۳ مانند سال‌های ۹۷ و ۹۹ و ۱۴۰۱ سال بی‌ثباتی خواهد بود و به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و نقدینگی دچار رکود خواهیم شد.»

* تبیین احکام مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳

دومین سخنران این همایش، جناب آقای دکتر یاسر آسمان، صاحب امتیاز نشریه ره‌آورد مدیریت بودند که به نحوه ارائه و گزارش و مناصب و مدیریتی مبالغ و اعداد در مجامع و جلسات و اهمیت تفکیک وظایف مدیریت از اقدامات اجرایی پرداخت. وی در جمع‌بندی سخنانش عنوان کرد: «مطالعه ادبیات واستفاده از کلمات مناسب برای بیان اطلاعات یکی از مهارت‌های یک مدیر مالی موفق است، زیرا می‌تواند به کمک این مهارت، داده‌های مالی را به‌صورت دقیق‌تر و قابل درک‌تر در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهد.»

سومین سخنران همایش جناب آقای دکتر مهران مرشد، مدرس دانشگاه فردوسی بودند که به تبیین احکام مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت. وی به اشاره به نکات زیر، شرحی از مسائل این حوزه را برای حاضران بیان کرد:

«- افزایش ۴۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ علیرغم عدم افزایش رشد تولید ناخالص داخلی

ـ عدم کاهش نرخ مالیات بر درآمد همانند دو سال اخیر

ـ پیش‌بینی تأمین بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای دولت از محل مالیات در سال ۱۴۰۳

ـ رشد حدود ۴۹.۸ درصد درآمدهای مالیاتی در ۱۴۰۳

ـ پیش‌بینی کاهش درآمدهای دولت از محل حقوق و عوارض گمرکی نشان‌دهنده ایجاد محدودیت برای واردات خواهد بود.

ـ نرخ مالیات بر ارزش افزوده با یک درصد افزایش به ۱۰ درصد می‌رسد.

ـ معافیت درآمد حقوق از مالیات تا سقف ۱۲ میلیون تومن ماهانه خواهد بود.

ـ امکان استفاده از تسهیلات تبصره ۱۰۰ ق.م.م و پرداخت مالیات مقطوع بدون رسیدگی با پذیرش میزان مشخصی افزایش مالیات برای اشخاص حقیقی که مجموع فروش یا درآمد آن‌ها کمتر از ۲۱.۳ میلیارد تومان باشد.

ـ افزایش سقف شمول باغ ویلا و خانه‌های لاکچری بیش از ۳۵ میلیارد تومن

ـ در ۱۴۰۳ کسب‌وکارها همچنان با بحران‌های نقدینگی، منابع انسانی، واردات، مالیات خواهند داشت.»
دکتر مرشد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «بحران نقدینگی، بحران کمبود نیروی انسانی در مجموعه‌ها، بحران واردات و بحران مالیاتی از جمله بحران‌های ۱۴۰۳ هستند.»

https://www.asianews.ir/u/eif
اخبار مرتبط
زمانی‌که به مطالعه تاریخ می‌پردازیم، مشاهده می‌کنیم که در دوران‌های رکود، صنعت مد از زوایای مختلف مورد آسیب قرار گرفته که این امر سبب تغییر و تحولات سریع در طراحی‌های صاحبان برند شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید