صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۳
کد خبر: 20867
گزارشگر: 2
۲۰۱
۰
۰
۱
افزایش مقاومت دیوار

نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع

نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع
ناودانی منقطع و میلگرد بستر محصولاتی هستند که مقاومت دیوار را تا حد زیادی افزایش داده و عملکرد دیوار و سازه را در برابر زلزله بهبود می‌بخشند. از این محصولات هم به صورت جداگانه و هم با یکدیگر می‌توان استفاده کرد. اگر از ناودانی منقطع و میلگرد بستر به صورت همزمان استفاده کنیم، مقاومت دیوار به صورت دو برابر افزایش می‌یابد. در این بخش به صورت مختصر نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ناودانی منقطع چیست؟

ناودانی منقطع که با نام وال پست منقطع نیز شناخته می‌شود، محصولی است که وظیفه حفاظت از دیوار را در برابر نیروهای عمودی، افقی و کمانشی دارد که بر اثر زلزله به آن وارد می‌شوند. ناودانی منقطع از دو جنس فولاد گالوانیزه و ورق سیاه ساخته می‌شود که دارای مقاومت بالا هستند. استفاده از این محصول در دیوارهای هبلکس الزامی است. ناودانی منقطع همچنین موجب اتصال تیغه‌ها به اسکلت سازه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از وال پست یا ناودانی منقطع موجب کاهش آسیب‌های وارد شده به دیوار می‌شود و این بدان معنا نیست که در صورت استفاده از ناودانی منقطع دیوار هیچگاه دچار ترک خوردگی یا آسیب نمی‌شود. این محصول تنها موجب کاهش آسیب‌ها و خسارات وارده به دیوار می‌شود. در ادامه شما را با شرکت هوملکس آشنا خواهیم کرد که یکی از بهترین تولید کنندگان است و برای خرید و قیمت ناودانی منقطع میتوانید با این شرکت همکاری خوبی داشته باشید.

نحوه اجرای ناودانی منقطع چگونه است؟

نحوه اجرای ناودانی منقطع به دو صورت است که در این بخش آورده شده است.

  • اجرای ناودانی منقطع و اتصال آن به ستون با استفاده از میلگرد بستر
  • اجرای ناودانی منقطع توسط انکر بولت و نبشی کشی

در اجرای وال پست منقطع عمودی باید توجه داشته باشیم که وال پست را به نحوی اجرا کنیم که به زیر تیر متصل شود. همچنین در هنگام اجرای ناودانی منقطع باید فاصله بحرانی تیر را در نظر گرفته و ناودانی منقطع یا وال پست منقطع را در این فاصله بحرانی جایگذاری کنیم.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر یکی دیگر از المان‌های سازه‌ای است که وظیفه محافظت از دیوار را بر عهده دارد. برای ساخت این محصول از دو میلگرد اصلی استفاده می‌شود که به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته و میان آنها میلگردهای فرعی جایگذاری می‌شوند. میلگرد بستر در دیوارهای ساخته شده با بلوک یا سفال و همچنین در دیوارهایی که در ساخت آنها از ملات بستر نازک استفاده شده است به کار می‌رود. استفاده از این محصول موجب می‌شود تا از دیوار در برابر بارهای جانبی محافظت شود و از شکست و ریزش آن جلوگیری شود. به کار گیری میلگرد بستر موجب یکپارچه شدن دیوار شده و عملکرد آن را در برابر زلزله بهبود می‌بخشد.
نوع قرار گیری مفتول‌های میانی در میلگرد بستر موجب می‌شود تا این محصول در دو نوع کلی تولید شود. مفتول‌های میانی در میلگرد بستر به صورت نردبانی و یا خرپایی قرار می‌گیرند که دو نوع میلگرد بستر با همین عنوان‌ها را به وجود می‌آورند.

میلگرد بستر نردبانی

میلگرد بستر نردبانی یا پلکانی از دو میلگرد طولی موازی به فاصله ۶ تا ۱۱ سانتیمتر ساخته شده که مفتول‌های میانی آنها نیز به صورت موازی و با فواصل ۴۰ سانتیمتری از یکدیگر جایگذاری می‌شوند. این مفتول‌ها عمود بر میلگردهای اصلی خواهند بود. کاربرد میلگرد بستر معمولا در دیوارهای چند جداره و یا دیوارهایی است که بیش از حد معمول بین آنها و سایر عناصر سازه‌ای فضای خالی وجود دارد.

میلگرد بستر خرپایی

میلگرد بستر خرپایی که با نام میلگرد بستر زیگزاگی نیز شناخته می‌شود، نوع دوم میلگرد بستر است. در این نوع میلگرد بستر، مفتول‌های میانی با یکدیگر موازی نیستند و به صورت زیگزاگی جایگذاری می‌شوند. نکته مشترکی که در هر دو نوع میلگرد بستر وجود دارد این است که میلگردهای اصلی مورد استفاده در ساخت میلگرد بستر، آجدار بوده و مفتول‌های میانی ساده هستند. میلگرد بستر در هر یک از انواع نردبانی و خرپایی، نیاز به ساخت یا سر هم بندی در محل پروژه نداشته و به صورت آماده به فروش می‌رسد.

نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع

نحوه اجرای میلگرد بستر چگونه است؟

نحوه اجرای میلگرد بستر معمولا به صورت عمودی است. برای اجرای این محصول، آن را بر روی بلوک قرار داده و به صورت کامل در ملات مدفون می‌کنیم. باید توجه داشته باشید که حتما عرض میلگرد بستر 2 الی 3 سانتیمتر کمتر از عرض دیوار باشد. اتصال میلگرد بستر به ستون از طریق گیره و قلاب صورت می‌گیرد. البته اگر مصالحی فلزی مانند میلگرد یا تیر آهن در انتهای دیوار استفاده شده باشد، میلگرد بستر را به وسیله جوشکاری به آنها متصل می‌کنیم. درست است که میلگرد بستر معمولا افقی اجرا می‌شود. اما می‌توان آن را به صورت عمودی نیز اجرا کرد. برای اجرای میلگرد بستر به صورت عمودی باید آن را میان فضای خالی میان بلوک‌ها که در هنگام چیدمان آنها به وجود می‌آید، قرار دهیم.

ناودانی منقطع

نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع به چه صورت است؟

ناودانی منقطع و میلگرد بستر محصولاتی هستند که مقاومت دیوار را تا حد زیادی افزایش داده و عملکرد دیوار و سازه را در برابر زلزله بهبود می‌بخشند. از این محصولات هم به صورت جداگانه و هم با یکدیگر می‌توان استفاده کرد. اگر از ناودانی منقطع و میلگرد بستر به صورت همزمان استفاده کنیم، مقاومت دیوار به صورت دو برابر افزایش می‌یابد. در این بخش به صورت مختصر نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اولین اقدامی که بدین منظور باید صورت گیرد، اتصال ناودانی منقطع به ستون است. وال پست منقطع یا همان ناودانی منقطع به وسیله پیچ و رولپلاک و یا از طریق جوشکاری به ستون متصل می‌شود. پس از اتصال وال پست به ستون و همچنین اجرای میلگرد بستر در میان ردیف‌های دیوار، میلگرد بستر را به ناودانی منقطع متصل می‌کنیم. به منظور اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع باید لبه‌های میلگرد بستر را خم کرده و آنها را درون پانچ لبه‌های ناودانی منقطع یا وال پست منقطع قرار دهیم.

https://www.asianews.ir/u/ej1
اخبار مرتبط
در زبان ساختمان‌سازی، ناودانی به ترکیبی از مصالح یا عناصر سازه گفته می‌شود که به طور معمول از بتن یا فولاد ساخته شده‌اند و وظیفه انتقال بار و وزن را به سازه‌های زیرین برعهده دارند. این مقاطع فولادی به عنوان یک بخش مهم از سازه‌ها، برای افزایش استحکام و توزیع بهینه بارهای وارده به ساختمان استفاده می‌شوند. در بسیاری از ساختمان‌ها، ناودانی‌ها به صورت عمودی و افقی نصب می شوند. نوع عمودی به نام‌های ستون یا ستون‌های ناودانی شناخته می‌شوند و وظیفه انتقال بارهای عمودی (مثل وزن ساختمان) را به طبقات پایین‌تر انجام می‌دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید