صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۲
کد خبر: 20877
گزارشگر: 2
۳۰۸
۲
۰
۵
یکی از خدمات کشاورزی پر درآمد

شغلی عجیب با درآمد میلیاردی: سمپاشی!

شغلی عجیب با درآمد میلیاردی: سمپاشی!
سمپاشی شغلی پنهان اما با پتانسیل درآمد میلیاردی و بالاتر است. سمپاشی یکی از خدمات کشاورزی است که می‌تواند درآمدی بسیار بالاتر از حد تصور را برای افراد شاغل در این حوزه رقم بزند، اما برای این کار نیاز دارید تا با ابزار این کار آشنا شوید...

درآمد، عاملی که بر تمامی جنبه های انسان تاثیر می‌گذارد. سال‌های طولانی است که انسان به دنبال راحتی بیشتر و افزایش امکانات در دسترس خود و اطرافیانش است و برای رسیدن به درآمد زیاد حتی کشور هارا پشت سر می‌گذارد و برای زندگی به کشوری دیگر می‌رود، ولی شاید نیاز نباشد تا این شخص مهاجرت کند و لازم است با شغل های مختلفی آشنا شود. یکی از قدیمی ترین، شغل های بشری که همواره با تاریخ درهم آمیخته است، کشاورزی است. شغلی که برای برخی از افراد در حوزه آن و یا حوزه های همسایه آن درآمد های سرشاری به ارمغان آورده است. یکی از شغل های با امکان درآمد زایی زیاد در حوزه کشاورزی بخش خدمات کشاورزی است.

کشاورزی یا خدمات کشاورزی؟

کشاورزی، شغلی است که وقتی اسم آن می آید همه به یاد شغلی جان کاه و طاقت فرسا می افتند و از آن ترس دارند! ولی ضرب المثلی چینی می‌گوید:هر جا سختی باشد، راحتی آنجاست!
واقعیت این است که با انقلاب کشاورزی و اختراع انواع ادوات کشاورزی، بسیاری از سختی هایی که به نظر می‌آیند رفع شده است. برای مثال یکی از سخت ترین بخش های شغل شریف کشاورزی، شخم زنی و زیر و رو کردن خاک ها بود که امروزه یک شخم زن کولتیواتور به راحتی میتواند در هر روز ۵۰۰۰ متر مربع را شخم زنی کند در حالی که اگر انسان با دست خود به شخم زنی مشغول شود نمی‌تواند بالاتر از ۱۰۰ متر مربع در روز را شخم‌زنی کند.
شرکت های خدمات کشاورزی، مشغول به ارایه خدماتی نظیر شخم زنی، هرس کاری، سم پاشی و علف زنی ...است ولی این بخش با درآمد بسیار بالا و هزینه کم در بین گرد و غبار کشاورزی چندان به چشم نمی آیند.

سمپاشی چیست؟

انسان از روز اول همواره با عوامل ناسازگار در نبرد بوده است. یکی از راه های مبارزه با آفات کشاورزی و باغبانی، سمپاشی است. در سمپاشی محلولی شامل سم و آب که با یکدیگر مخلوط گشته‌اند به روی گیاهان و درختان به وسیله سمپاش موتوری پاشیده می‌شوند و به مرور باعث از بین رفتن آفات و بیشتر شدن محصول می‌گردند.
به همین منظور دستگاه های سمپاشی طراحی و تعبیه شده‌اند. سمپاش موتوری و سمپاش پرتابل جزو دستگاه های بسیار معروف در سمپاشی است که وظیفه انتقال سم را به روی گیاهان و درختان را دارد تا با از بین بردن آفات کشاورزی کار را برای شما ساده کند و محصولاتتان را زیاد کند. می‌توان با استفاده از لوازم سمپاشی به محلول پاشی کود کشاورزی نظیر کود سه بیست پرداخت.

آیا کار سمپاشی سخت است؟

شاید چند ده سال پیش قبل از ورود لوازم سمپاشی به دلیل انجام دادن سمپاشی با دست نمی‌شد و در معرض قرار گرفتن با سم و وجود نداشتن لوازم محافظتی و ایمنی سمپاشی، این شغل خطرات جدی برای کسانی که در کار سم پاشی بودند، ایجاد می‌کرد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بهبود ساختار سم ها برای عدم اثر گذاری روی انسان ها و حذف عوامل آلاینده محیط از سم ها، موانع از روی این شغل برداشته شد.
امروزه بیشترین خدمات سمپاشی به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به کاربر سمپاشی و یا سمپاش دستی صورت می‌گیرد ولی چه‌گونه و با استفاده از چه نوع دستگاه‌هایی؟

سیستم خدمات سمپاشی

اصلی ترین دستگاه شرکت های سمپاش تراکتوری، دستگاه های معروف به سمپاش پشت تراکتوری هستند. این مدل سمپاش ها این گونه هستند که سمپاش به پشت تراکتور و یا یک کشنده وصل می گردد. به این گونه سمپاش ها سمپاش اتومایزر ( اتوماتیک ) باغی گفته می‌شود چرا که بدون نیاز به کاربر برای سمپاشی و کاملا به وسیله دستگاه به صوورت هوشمندانه صورت می‌گیرند.
به مجموعه ای از لوازم سمپاشی که روی تراکتور نصب می‌گردد سم پاش تراکتوری می‌گویند که شامل، مخزن سمپاشی، پمپ سمپاش تراکتوری وچرخ ها و تیلر آن است.

سمپاش اتومایزر باغی یا سمپاشی جت فن:

این نوع سمپاش ها مهمترین نوع سمپاش تراکتوری اند. در این سمپاش هوا به وسیله یک فن باسرعت بسیار بالا هوا به سمت بیرون و پشت تراکتور و کاربر هدایت می‌گردد در لحظه آخری که هوای سرعت داده شده به وسیله فن‌ می‌خواهد خارج شود سم به صورت بسیار ریز توسط نازل ها پودر می‌گردد و با کمک هوا به بیرون منتقل می‌گردد و به روی درختان و گیاهان می‌نشیند. سمپاش اتومایزر باغی سه مدل بسیار معروف خطی یا ذورنقه ای و اختاپوسی دارد.
مهمترین نوع سمپاش توربین (اتومایزر) تراکتوری ها عبارت اند از:

مدل سمپاش اتومایزر باغی خطی یا تاور (TOWER) ذوزنقه ای

در این مدل به دلیل این که این مدل شبیه به برج های ساختمانی است معروف به سمپاش اتومایزر باغی برجی یا خطی شده اند. در این مدل نازل ها هوا را با سرعت بالا به سمت درخت متمرکز می‌کنند و سم را از بالا به پایین پاشش می‌کنند تا از بالا تا پایین درخت را با سم به اصطلاح بشویند.

سمپاش اتومایزر باغی خطی

مدل سمپاش اتومایزر باغی اختاپوسی

مدل اختاپوسی سمپاش ها یکی از جدیدترین نوع های سمپاش های اتومایزر باغی است. این نوع سمپاش شکلی شبیه به هشت پا دارد. در این مدل ما می‌توانیم از هر سه جهت بالا، پایین و روبرو به سمئاشی درختان بپردازیم. سمپاش اختاپوسی تا ۹۰ درصد سطح درختان را با سم و یا کود کشاورزی می‌تواند پوشش دهد و به همین منظور بسیار حائز اهمیت است.
با ورود تراکتور دیگر این شغل از رده شغل های سخت خارج شد. تراکتور با ایجاد قدرتی برای حرکت و توانایی تامین انرژی برای ماشین های سمپاشی نیاز به هدایت دائمی از دوش کاربر خارج شد.
اگر قصد دارید که با این کار بیشتر اشنا شوید، بهتر است بدانید که یکی از مهمترین افزونه های سمپاش تراکتوری، یونیت سمپاش الکتروجت است. این وسیله سمپاشی اتوماتیک را برای شما انجام می‌دهد! فقط کافی است که آن را با به شیلنگ سمپاش پشت تراکتوری وصل نمایید تا سمپاشی را دستگاه به صورت خودکار انجام دهد.

سمپاش اتومایزر باغی اختاپوسی

یک نوع دیگر از سمپاش اتوماتیک ها وجود دارد که بسیار مورد قبول کشاورزان نیز هست و با آن به خوبی آشنا هستند. این سمپاش اتوماتیک ، یونیت سمپاش الکتروجت پروانه‌ای است.
سمپاش الکتروجت به صورت کامل یک پکیج کامل سمپاشی است. سمپاش الکتروجت به دو صورت سمپاش الکتروجت باغی و سمپاش الکتروجت زراعی است. بهترین سمپاش الکتروجت تراکتوری برای هر باغی متفاوت است. این دستگاه می‌تواند نهال و درختان بزرگ را بدون نیاز به هیچ کاربری و به صورت اتوماتیک سمپاشی کند.
به دلیل شکل کار این سمپاش الکتروجت اتوماتیک که به صورت پروانه ای هست، به سمپاش الکتروجت پروانه ای نیز معروف است. حرکت بال مانند این سمپاش الکتروجت سبب می‌شود سرتا پای درخت و به صورت کامل با محلول سم پوشانیده شود و بازدهی سمپاشی بالا رود.

سمپاش الکتروجت پروانه‌ای اتوماتیک زراعی:

سمپاش الکتروجت پروانه ای زراعی با باغی متفاوت است. سمپاش باغی الکتروجت زراعی جهت رو به پایین دارد و زمین را سمپاشی می‌کنند چرا که ارتفاع گیاهان زراعتی بسیار پایین است. اما جهت سمپاش اتوماتیک الکتروجت باغی جهتی رو به بالا دارد و به دلیل ارتفاع بالاتر درختان این کار اتفاق می افتد.

سمپاش اتومایزر زراعی:

حتی زمین هایی که در آن ها به صورت دیم کشاورزی در آن ها انجام می‌شود نیاز به سمپاشی دارند.
در این باغ ها می‌توان با تراکتور و یا کشنده وارد زمین شد و به سمپاشی پرداخت و یا بدون ورود به زمین کشاورزی سمپاشی کرد. جالب است بدانید که با ورود تراکتور و یا هر وسیله ای به زمین کشاورزی، هر چیزی که زیر تراکتور می‌ماند از بین می‌رود و دیگر هیچ محصولی آن جا رشد نمی‌کند. اما برای هر مشکلی راه حلی است!
راه حل این مشکل در سمپاش اتومایزر زراعی است. این مدل سمپاش نیز با استفاده از یک فن بسیار قوی قطره های بسیار ریز شده سم را با هوای با سرعت زیاد به بیرون پرتاب و روی سم ها را کامل می‌پوشاند و چون از بغل این کار را انجام می‌دهد و وارد زمین های کشاورزی نمی‌شود، هیچ گیاهی زیر چرخ ها نمی‌ماند و ضرری به محصولات وارد نمی‌گردد.

هزینه مورد نیاز برای تهیه لوازم سمپاشی چه‌قدر است؟

اگر می‌خواهید تا درآمد بالایی از سم‌پاشی را کسب کنید باید در ابتدا هزینه کنید! تهیه تراکتور بالاترین هزینه‌ای است که می‌توانید شما برای آن خرج کنید، سپس تهیه مخزن، لانس سمپاش، تیلر سمپاشی و پمپ سمپاشی را باید تهیه فرمایید. اگر تراکتور را می‌توانید تهیه کنید و یا تراکتور در دسترس دارید، به یک پمپ سمپاشی نیاز دارید. پمپ سمپاشی شما نیروی خود را از طریق باتری تراکتور تهیه می کند. ولی اگر نتوانیم که تراکتور را تهیه کنیم چه؟ اینجاست که پای سمپاش زنبه‌ای به میان می‌آید:

سمپاش زنبه ای چیست؟

سمپاش زنبه ای وسیله ایست که شما را بی‌نیاز از تراکتور می‌کند. همانطور که گفتیم تراکتور علاوه بر این که یک کشنده است وظیفه تولید نیرو برای پمپ سمپاشی را نیز بر عهده دارد. در بسیاری از مواقع به دلایل اقتصادی و یا فنی نمی‌شود که تراکتور استفاده کرد. یکی از بزرگترین موانع مهمولا ابعاد بزرگ تراکتور است که نمی‌شود از ‌آن در باغ های متراکم استفاده کرد. سمپاش زنبه ای بر روی خود موتوری دارد که نیروی لازم برای کار پمپ سمپاشی را تهیه می‌کند و می‌توان آن را روی هر کشنده ای گذاشت و آن را حمل کرد.
با توجه به این که دیگر از تراکتور استفاده نمی‌کنید پس نمی‌توانید از سمپاش اتومایزر باغی های تراکتوری در این مرحله استفاده کنید. در اینصورت باید یک لانس سمپاشی و نازل سمپاشی رو تهیه کرد. سپس با وصل لانس به شیلنگ و سپس شیلنگ به پمپ سمپاش زنبه ای به صورت دستی به سمپاشی پرداخت. این راهی است که در باغ های کوچک و باغ هایی که به صورت نامنظم کاشت شده اند استفاده می‌شود.

سمپاش زنبه ای

شاید سوال این باشد که هزینه تهیه تراکتور بسیار بالاست و نمی‌توان آن را در ابتدای شروع کار خرید. لازم است در اینجا بگوییم که شما لازم نیست در ابتدا تراکتور را تهیه کنید.
شما برای شروع می‌توانید از سه چرخ و یا نیسان باری که می‌توانید از طریق شراکت به دست آورید کار را شروع کنید. اگر از این طریق شما می‌خواهید کار سمپاشی را شروع کنید، بهتر است بدانید که شما در این صورت باید خرید سمپاش زنبه ای را مد نظر قرار دهید. اگر از سمپاش زنبه ای استفاده کنید در حقیقت مهم نیست که دیگر از چه نوع ماشینی استفاده می‌کنید، تراکتور یا نیسان و یا سه چرخ. شما از هر کشنده ای می‌توانید استفاده کنید چرا که سمپاش زنبه‌ای تمام نیروی خود را در داخل خود و به وسیله موتور تکی که دارد ایجاد می‌کند و هیچ وابستگی برای نیرو به تراکتور ندارند.

پمپ سمپاشی چیست؟

اگر از سمپاش اتومایزر باغی استفاده نکنید باید برای انتقال بافشار بالا سم به روی گیاهان و درختان از پمپ سمپاشی استفاده کرد. پمپ سمپاشی وسیله ایست که محلول سم را با فشار بالا به سمت گیاهان و درختان پرتاب می‌کند. پس انتخاب یک پمپ سمپاشی مناسب بسیار مهم خواهد بود. چرا که هزینه نسبتا بالایی را به نسبت شیلنگ و لانس می‌پردازید و به نوعی قلب سیستم سمپاشی خود را انتخاب می‌کنید.
البته پمپ سمپاشی تنها در سمپاشی کاربرد ندارد، بلکه در محلول پاشی نیز کاربرد دارد. محلول پاشی کود های مغذی به صورت مستقیم به روی برگ درختان و گیاهان سبب رشد بیشتر آن ها و مقاوم شدن آن ها در مقابل آفات کشاورزی می‌گردد.

شیلنگ سمپاشی چیست؟

شیلنگ سمپاش قسمتی است که در آن محلول پرفشار شده در داخل پمپ سمپاش به سمت بیرون هدایت می‌گردد. شیلنگ سمپاش باید چندین ویژگی خیلی خوب داشته باشد تا بتوان آن را یک شیلنگ سمپاشی خوب به حساب آورد،

  • توانایی تحمل فشار بالا را داشته باشد
  • در مقابل نور آفتاب بتواند مقاومت کند
  • انعطاف پذیر و نرم باشد

اگر شیلنگ سمپاشی را انتخاب کنید که این سه ویژگی را داشته باشد بی شک شما یکی از بهترین شیلنگ سمپاش ها را انتخاب کرده اید.

لانس سمپاشی چیست؟

لانس سمپاشی هم یکی از وسیله هایی است که توانایی آن را دارد که به صورت خیلی واضح تفاوت بین وسیله خوب و بد را به ما مشخص کند! کافیست فقط یک بار با لانس سمپاش غیرمناسب کار کنید تا بفهمید لانس خوب چه نعمتی است!
لانس سمپاشی وسیله ای است که محلول پرفشاری که از سمت پمپ سمپاشی به سمت خروجی می‌رود قرار می‌گیرد. وسیله ای که دقیقا آخرین مرحله سمپاشی دستی است. لانس فشار خروجی محلول را کنترل می‌کند و با کنترل محلول خروجی آن را به صورت پرفشار ولی نقطه ای و یا کم فشار ولی با محدوده پاشش بزرگ کنترل می‌کند. شاید به نظر سخت بیاید اما کمی با این وسیله کار کنید قلقش به دستتان می‌آید چرا که چیز پیچیده ای نیست.

سمپاشی برای دفع حیوانات مزاحم:

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از طریق سمپاشی برای دفع حیوانات مزاحم و موذی است برای مثال، سمپاشی برای از بین بردن سوسک ها یا مورچه ها در بسیاری از مناطق کشور توسط شرکت ها در دست اجراست و یکی از پر سود ترین حوزه خدمات در سمپاشی است.

اما بهترین راه برای شروع کار سمپاشی چیست؟

بهترین راه برای شروع، شروع کم هزینه و به صرفه است. بسیاری از باغات ایران در واقع به صورت منظم کاشت نشده اند و صاحبان آن ها هم تمایلی به منظم سازی و حذف درختان اضافی باغ ندارند. بنابراین استفاده از ادوات کشاورزی مدرن نظیر سمپاش اتومایزر باغی برای بسیاری از باغات ایران امکان پذیر نیست و این راه فقط برای باغات مدرن کاربرد دارد.
بهترین راه برای سمپاشی خرید سمپاش موتوری و شروع از کار کوچک است. سمپاش پرتابل بخشی از سمپاش موتوری است که بسیار سبک بوده ولی به نسبت سمپاش موتوری پشتی دارای فشار و قدرت پرتابی بسیار بالایی است و برای مناطق صعب العبور و مناطقی که امکان سمپاشی با استفاده از اتومایزر باغی و یا سمپاش تراکتوری یا هرگونه ماشین سمپاشی ندارند کاربرد دارد و نیاز به هیچ گونه برقی ندارد.

مشاوره با صاحبان تجربه و کارشناسان خبره برای شروع کار:

از قدیم به ما گفته‌اند که مشورت کنید تا رستگار شوید. برای شروع هر کاری لازم است با کارشناسان خبره و آشنا در هر حوزه ای مشورت کنید. می‌توانید با کارشناسان کشاورزی در اداره های مربوطه نظیر جهاد کشاورزی، فروشگاه های کشاورزی نظیر فارم کالا، اساتید دانشگاه مخصوصا اتاید رشته کسب و کار و اقتصاد کشاورزی و بقیه کارشناسان در شرکت های خصوصی مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای شروع کار سمپاشی شروع کنید!

https://www.asianews.ir/u/ejg
اخبار مرتبط
تجهیزات کشاورزی جزء مهم و حیاتی در صنعت کشاورزی است که می تواند عملکرد را بهبود بخشد و بهره وری را در حوزه تولید کشاورزی افزایش دهد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مسعود
۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
1

جالبه واقعا تو کار کشاورزی ظرفیت‌های زیادی غافل مونده، تازه عملیات هایی مثل شخمزنی، یا کوددهی هم میشه به اینا اضافه کرد. ممنون از فارم کالا

amir
۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
1

واقعا مقاله خوبیی بود استفاده کردم ولی یه چیزی برام مشخص نیس اونم این ک نمیشه سمپاش موتوری معملی که تو باغ استفاده میکیم تو خدمات هم استفاده کنیم؟


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید