صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۱
کد خبر: 20965
گزارشگر: 464
۲۱۶
۰
۰
۱
در هفته گذشته

فرازِ تند و فرودِ کُندِ نرخِ ارز

فرازِ تند و فرودِ کُندِ نرخِ ارز
در هفته گذشته، در حالی‌که حمله به کنسولگری ایران در دمشق، باعث تنش‌آلود شدن بیشتر منطقه شد، بازار ارز با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها به آن پاسخ داد.


  به گزارش آسیانیوز؛
هرچند وضعیت ملتهب بازار ارز، از روزهای پیش از تعطیلات نوروز آغاز شد، اما تحولات داخلی و خارجی در نخستین ماه ۱۴۰۳، باعث صعود قیمت دلار شد. در روزهای گذشته با گذر نسبی از التهابات، بازار ارز با کاهش اندک قیمت روبه‌رو شد، هرچند همچون همیشه، صعود قیمت‌ها پرشتاب و کاهش آن، بسیار کُند بوده است.

در روزهای گذشته برخی عنوان کردند که فعل و انفعالات بازار ارز، تنها به علت عملکرد دشمنان و رسانه‌های آنان است، مسئله‌ای که با نگاهی به روندها و مسیر تدریجی افزایش قیمت، در سال گذشته، نشان‌دهنده حال و روز این بازار است. در همین راستا و در تحلیل وضعیت بازار ارز ایران، عضو هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران معتقد است: «محول کردن بار مسئولیت مشکلات اقتصادی کشور از جمله بحران ارز بر رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است.»

مهراد عباد، عضو هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره نوسانات قیمت ارز به تشدید التهاب بازارها و دامن زدن به بحران‌های اقتصادی کشور می‌انجامد؟ گفت: «به باور من محول کردن بار مسئولیت این مشکلات بر دوش رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است. آنچه سبب بحران ارزی و التهاب بازاری که اکنون با آن مواجه هستیم شده نه برآمده از اطلاع‌رسانی درباره آنها بلکه حاصل یک بی‌خردی است و ریشه در ماهیت اقتصاد ما دارد.»

عباد ادامه داد: «امروز همه می‌دانند چه عواملی به ایجاد تورم در کشور انجامیده که اصلی‌ترین این عوامل بودجه‌بندی ضعیف و ناکارآمد دولت‌ها بوده است؛ دولت‌ ما دولت بزرگی است و اداره آن هزینه زیادی را می‌طلبد و این هزینه در حالی به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود که کشور ما تحریم است و درآمدهای حاصل از فروش نفت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. مضاف بر فشارهای خارجی اعمال سیاست‌های اشتباه ارزی و پولی به دست مسئولان داخلی در ایجاد شرایطی که امروز به آن گرفتار آمده‌ایم نیز موثر واقع شده است.»

عباد تصریح کرد: «موضوع اینجاست که در کشور به هنگام بروز مشکل به دنبال یک دشمن هستیم، در حالی که در به وجود آمدن بحران امروز بخش خصوصی و بخش دولتی هر یک سهم خود را دارند که البته گفتنی است دولت‌ها در طول سال‌ها آزادی عمل بخش خصوصی را به تدریج سلب کرده‌اند و فعالان این بخش، شرایط عملکرد خلاقانه را از دست داده‌اند.»

وی افزود: «ایستادگی در برابر این تورم فزاینده به ایجاد یک تفکر و رویکرد جدید نیاز دارد و شرایط امروز گویای این است که فرمول اقتصادی کنونی پاسخگوی حل مشکلات ما نیست، مشکل ما اینست که اقتصاد ما علمی و مبتنی بر یک روش خاص پیش نمی‌رود و انواع اندیشه‌ها در اقتصاد کشور ساری و جاری است و اقتصاد ما طیفی از اندیشه‌های چپ تندرو تا اندیشه‌های لیبرال را در خود گنجانده است.»

عضو هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: «اقتصاد ایران نیاز به تقویت حضور بخش خصوصی دارد؛ خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران اجرا شد اما ادامه پیدا نکرد و اکنون سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور از 10 درصد تجاوز نمی‌کند. دولت هرگاه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود پول چاپ می‌کند اما با اجرای این راهکار به افزایش تورم دامن می‌زند.»

https://www.asianews.ir/u/ekA
اخبار مرتبط
بازار ارز که سال جدید را متاثر از اتفاقات سیاسی با افزایش آغاز کرده بود، طبق پیش‌بینی کارشناسان، دو روز است که روند کاهشی به خود گرفته و رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کرده که برنامه‌های بسیار جدیدتری در مرکز مبادله در خصوص ارز طراحی شده است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه نرخ ارز تامینی کالاهای اساسی درحال حاضر حدودا ۴۰ هزار تومان است، این که دائما در بازار کالا و خدمات نرخ غیررسمی مبنا قرار گیرد در واقع علائم غلطی به بازار می‌دهد و بانک مرکزی آمادگی دارد تا تمام نیازهای قانونی کشور یعنی کالا و خدمات را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی ادامه دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید