صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۸
کد خبر: 21121
گزارشگر: 464
۱۷۴
۰
۰
۳
واقعیت اقتصاد کشور

آمارهای ساختگیِ مشروعیت‌سوز

آمارهای ساختگیِ مشروعیت‌سوز
دیرزمانی است که واقعیت اقتصاد کشور، با آمارهای رنگارنگی که مدیران و مسئولان ارائه می‌کنند، همخوان نیست و آن‌چه در زندگی روزمره احساس می‌شود، گویای این مطلب است که اغلب آمارهای رسمی، چندان با واقعیت علم اقتصاد مطابقت ندارد.

به گزارش آسیانیوز؛ در همین زمینه، فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است: «اگر این حرف‌ها با هدف تقویت روحیه مردم گفته می‌شود که نه تنها روحیه‌ساز نیست که مشروعیت‌سوز است و با تکذیب و انکار مشکلات، مشکلی حل نمی‌شود.»

فرشاد مومنی صبح دیروز در نشست فرهنگستان علوم، در بخشی از سخنانش به ارائه آمارهای رسمی و دولتی پرداخت که چگونه از واقعیت معیشت مردم فاصله دارد و تنها به مشرعیت‌سوزی خواهد انجامید. وی درخصوص ارائه آمارهای ساختگی گفت: «سخنگوی دولت گفته در سه سال گذشته از دولت کنونی، رشد اقتصادی باکیفیت در کشور رقم خورده است. اگر این حرف‌ها با هدف تقویت روحیه مردم گفته می‌شود که نه تنها روحیه‌ساز نیست که مشروعیت‌سوز است و با تکذیب و انکار مشکلات، مشکلی حل نمی‌شود. اگر رشد بی‌کیفیت مبنای توسعه اقتصادی در دولت کنونی قرار گرفته که دولت پیشین بیش از دولت کنونی این مدل رشد را رقم زد، اما همان‌گونه که رشد بی‌کیفیت در دولت پیشین مؤثر نبود در دولت کنونی هم همین پیامد را دارد.»

وی افزود: این شیوه‌ها برانگیزاننده دانایان در سرنوشت کشور نیست. نمی‌شود که هم کسوت دانشگاهی داشته باشید و هم حرف‌های غیر‌قابل‌دفاع و تکراری بزنید. نصف سرمایه‌گذاری سال ۹۰ هم‌اکنون در ایران انجام نمی‌شود، چرا باید با این رویه کشور را در مسیرهای غیرمتعارف قرار دهیم. همچنین گزارش‌هایی در مورد کاهش اشتغال به زیر ۱۰ درصد گفته شده است، در حالی که این آمار از نرخ طبیعی بیکاری در کشورهای صنعتی هم بهتر است. در همین راستا گفته می‌شود وارد دوره رونق شده‌ایم، این چه رونقی است که شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکسته است.»

این اقتصاددان در ادامه اظهار کرد: «موجودی انبارهای تولیدی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به طور مرتب در حال افزایش است، در حالی که گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که از حدود ۳۹.۵ درصد ظرفیت تولید استفاده می‌شود و دو سوم آن بلااستفاده مانده است و همین تولید اندک هم مشتری ندارد. این نشان می‌دهد اشتغال موجود هم بی‌کیفیت است و تقاضایی برای آن وجود ندارد. از یک طرف شاهد افزایش ۱۳.۱ درصدی موجودی انبار نسبت به هزینه تولید ناخالص ملی هستیم و از سوی دیگر حدود ۲۴.۸ درصد کاهش در نسبت تشکیل سرمایه به هزینه تولید داخلی داریم، پس وقتی با نوسان نرخ ارز درآمد تولید می‌شود، انگیزه تولیدکننده لطمه جدی می‌بینید. این مسائل در تسخیر علم قرار دارد. با علم هم می‌توانیم بفهمیم چرا به این روز افتادیم و هم می‌توانیم بفهمیم چطور راه نجات را پیدا کنیم؟»

مومنی ادامه داد: «بالاترین سطح همبستگی همواره میان تحولات نرخ ارز و نرخ تورم بوده است، این را رها کرده‌اند و دائم در مورد رشد نقدینگی حرف می‌زنند و آماری ارائه می‌دهند که اعتبار علمی ندارد. در همایشی که وزارت اقتصاد در اسفند گذشته برگزار شد، همین‌گونه داده را اعلام کرد. همزمانی شوک تحریم‌ها و شوک‌های مخرب در نرخ ارز کمر تولید و کمر مردم را شکسته و تا زمانی که برای این متغیرهای کلیدی چاره‌اندیشی نشود به سمت تورم‌های باکیفیت در حرکت هستیم. از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ با یک تفاوت بنیادی در نرخ‌های تورم نسبت به دوره‌های قبل رو‌به‌رو هستیم و هم از نظر طول دوره و هم از نظر میزان ماندگاری تورم شرایط خاصی را تجربه می‌کنیم، در این شرایط باید ارائه اعداد غیررسمی تریبونی توسط مقامات متوقف شود. مقامات برای مسئولیت‌گریزی از این اعداد عجیب سخن می‌گویند و تصریح می‌کنند که اگر ما نبودیم رقم‌ها بدتر می‌شد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری اعلام‌شده ۱۱ ایراد کارشناسی دارد که آن را بی‌اعتبار کرده است. در شهریور سال گذشته نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که در رشد بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد و رشد بدهی شرکت‌های دولتی ۹۰ درصد اضافه شده است؛ چطور می‌شود که این گزارش‌های رسمی را هم نمی‌خوانید و با حرف‌های نامعتبر تنها مشروعیت‌سوزی حاصل می‌کنید؟»

https://www.asianews.ir/u/en3
اخبار مرتبط
زمانی دبیرکل سازمان ملل در مقاله‌ای نوشته بود: «کشور‌های صنعتی جهان که همواره از فضایل تجارت آزاد سخن می‌رانند، خود در عمل مانع توسعه کشورهای فقیر می‌شوند.» اهمیت این دیدگاه هنگامی روشن می‌شود که به این واقعیت توجه داشته باشیم که تجارت آزاد که همراه با تهاجم فرهنگی همه‌جانبه در میان کشورهای توسعه‌نیافته تبلیغ و تجویز می‌گردد،‌ سرابی است که با حفظ روندهای موجود، پیامد آن فقر و نابرابری بیشتر برای کشورهای توسعه‌نیافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید