صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۰
کد خبر: 21201
گزارشگر: 306
۷۶
۰
۰
۲
در نشست معاون تحقیقات ورئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیرمطرح شد

انجام 298 طرح تحقیقاتی در زمینه سرطان / آمار بروز سرطان در یزد ۲۱۳ در صد هزار

انجام 298 طرح تحقیقاتی در زمینه سرطان / آمار بروز سرطان در یزد ۲۱۳ در صد هزار
یزد - معاون تحقیقات تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گفت: در مجموع ۲۹۸ طرح تحقیقاتی در زمینه سرطان در ابعاد مختلف از پیشگیری تا درمان انجام شده است

 

آسیانیوز / یزد ؛ دکتر «امین صالحی ابرقوئی» در جمع خبرنگاران استان افزود : تاکنون ۱۶۴ مورد از این تحقیقات خاتمه و منجر به گزارش نهایی شده که نتایج از طریق فضای مجازی برای اطلاع عمومی منتشر شده است.

معاون تحقیقات تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد : چنانچه شیوه زندگی افراد به سمت زندگی سالم پیش برود شاهد کاهش تا۵۰ درصد سرطان‌ها، تا ۷۰ درصد دیابت و ۸۰ درصد کاهش فشار خون بالا و بیمارهای قلبی عروقی خواهیم بود.

وی شیوه زندگی نادرست  را یکی از مهمترین علل ابتلا به سرطان دانست و افزود : 60 تا ۷۰ درصد جمعیت استان یزد دارای اضافه وزن و چاقی هستند و این در حالیست که یزد جزو استانهای برتر به لحاظ کم تحرکی محسوب می‌شود.

وی بااشاره به اینکه تا کنون ۱۰۴ مقاله و تحقیقات متعدد با موضوع سرطان از سوی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد منتشر شده است  "ارتباط اسیدهای چرب ترانس بر ابتلا به سرطان روده بزرگ و «اثر اسانس و گیاه آنغوزه بر سرطان" را از جمله عناوین این تحقیقات عنوان کرد.

این مقام مسئول بابیان اینکه  ۳۰ تا ۴۰ درصد ازدواج‌ها در شهر یزد ازدواج فامیلی است که می تواند در عامل ژنتیکی بروز سرطان موثر باشد ؛  5 تا 10 درصد عوامل محیطی و 10 تا 20 درصد عوامل شغلی از جمله عوامل بروز سرطان ذکر کرد.

 

دکتر «مسعود میرزایی» رئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد در این نشست تصریح داشت :  انواع سرطان به صورت جهانی درحال افزایش است که عمده علل آن نیز شهرنشینی و تغییر ساختار جمعیتی جوامع است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده، ۲ هزار نفر در این استان به سرطان مبتلا هستند، گفت: تشخیص زود هنگام افراد مبتلا و تشخیص قطعی پاتولوژی، یکی از دلایلی است که آمار مبتلایان را بالا نشان می‌دهد.

میرزائی با ابراز تاسف از اینکه استان یزد در بین استانهای کشور رتبه اول ابتلا به سرطان را به لحاظ جمعیت دارد ؛ آمار شیوع سرطان در استان در هر دو ۲ جنس ۲۱۳ در هر یکصد هزار نفر می باشد که  این آمار در زنان ۲۲۰ هزار در هر یکصد هزار نفر است که یزد در این بخش در رتبه اول کشور را دارد و در مردان نیز ۲۱۰ نفر در هر یکصد هزار نفر است که استان در رتبه دوم کشور قرار دارد.

رئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه هرم سنی جامعه ایرانی بیانگر حرکت آن به سمت مسن شدن است و بروز سرطان‌ها عمدتاً در سنین میانسالی به بالا و از دهه‌های ۵۰ به بالا عمر اتفاق می افتد گفت : براساس گزارش‌های موجود شایع ترین سرطانهای کشور را سرطانهای پستان، پروستات، کلروکتال(روده بزرگ)، پوست و معده در استان یزد سرطانهای پستان، تیروئید، پوست، پروستات و روده بزرگ عنوان کرد

وی تصریح داشت :  به دلیل مراجعه بسیاری از بیماران استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور به مراکز درمانی یزد، شاهد ثبت تاکنون کد ملی این بیماران به نام استان یزد و ثبت آنها در آمار استان بودیم و همین امر موجب افزایش آمار ثبت سرطان در یزد شده است که اخیراً تفکیک آن در دستور کار مسئولین قرار گرفته است.

دکتر «علیرضا اسلامی» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هم  با ارائه آمار فعالیتهای مراکز درمانی استان در طرح سلامت نوروزی امسال، اظهار داشت : در ایام عید نوروز تمام بیمارستانها و مراکز درمانی استان به مراجعان خدمات ارائه کردند و علی رغم تمام مشکلات و مطالباتی که کادر درمانی داشتند، متخصصان و پزشکان و عوامل درمانی علاوه بر تعهدشان، براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، فعالیت چشمگیری را داشتند.

وی  با بیان اینکه تمام تلاش پرسنل درمان دانشگاه علوم پزشکی، ارائه خدمات با کیفیت و ارتقاء سطح سلامت به شهروندان است. به تشریح فعالیت دانشگاه علوم پزشکی یزد در بازه زمانی اجرای طرح سلامت نوروزی  پرداخت و عناوین شاخص  فعالیتهای این دانشگاه را در ایام نوروز سال جاری بشرح ذیل عنوان کرد :

مراجعه بالغ بر ۱۶ هزار نفر به مراکز درمانی

سه هزار و ۱۹۹ نفر در مراکز درمانی استان تحت عمل جراحی قرار گرفتند که متاسفانه ۱۷۴ نفر نیز فوت کردند.

تعداد شش هزار و  ۹۸۸ بیمار در مراکز درمانی استان بستری که این آمار علاوه بر درمان سرپایی ۹ هزار و ۲۰۰ بیمار در این ایام بوده است.

پنج هزار و ۳۷۸ مورد ماموریت اعزام  اورژانس که ۸۸۴ مورد آنها ترافیکی و چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیز مربوط به مراجعات غیر ترافیکی بوده است که ۶ مورد ماموریت از طریق اورژانس هوایی انجام شده است.

۱۰ مورد سکته مغزی و هفت مورد سکته قلبی که خدمات مورد نیاز به این بیماران ارائه شد.

معدوم سازی ۱۸ مورد محصولات آرایشی غیرمجاز

سید محمد جواد عرفانفر

 

انجام 298 طرح تحقیقاتی در زمینه سرطان / آمار بروز سرطان در یزد ۲۱۳ در صد هزار ، دکتر امین صالحی ابرقوئی معاون تحقیقات تحقیقات و فناوری ،دکتر مسعود میرزایی رئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر  ، دکتر «علیرضا اسلامی» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد

https://www.asianews.ir/u/eon
اخبار مرتبط
یزد - رسانه ها با نقد سازنده همگام مدیریت شهری شوند
یزد - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به اجرای پویش ملی سلامت در حوزه غربالگری پرفشاری خون و دیابت در افراد بالای ۱۸ سال شهرها و روستاها نیز اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه ۷۷.۵ درصد مردم استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید