صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۹
کد خبر: 21254
گزارشگر: 464
۱۰۵
۰
۰
۱
عضو اتاق بازرگانی ایران:

۵ درصد داروها از مسیر قاچاق وارد بازار کشور می‌شوند

۵ درصد داروها از مسیر قاچاق وارد بازار کشور می‌شوند
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه داروها و مکمل‌های خارجی اغلب از طریق شوتی‌ها و بدون رعایت زنجیره سرد دارو وارد کشور می‌شوند. گفت:‌ «متاسفانه برخی از این داروها تاریخ مصرف گذشته هستند که تاریخ انقضای آن‌ها را تغییر داده‌ و به صورت کاملا حرفه‌ای دستکاری کرده‌اند.»

به گزارش آسیانیوز؛ حسین وطن‌پور، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا، واردات داروهای خارجی به کشور اظهار داشت: «درباره واردات داروهای خارجی تا حد قابل توجهی شبکه و سامانه «تیتک» جلوی قاچاق و تقلب را گرفته، اما نمی‌توان گفت اثر صد درصدی در جلوگیری از قاچاق را داشته و امکان دارد داروی خارجی همچنان از مسیر و شبکه‌های مسافری و مرزی وارد کشور شود. اگر در داروخانه‌ای هم داروی خارجی به فروش می‌رود کاملا فروش پنهانی است.»

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شهید بهشتی ادامه داد: «اگر مسیر و نحوه واردات داروی خارجی رصد نشود، مصرف آن بسیار خطرناک خواهد بود، چراکه نمی‌دانیم در چه شرایطی و در چه دمایی وارد کشور شده‌ است. باید توجه داشت برخی از داروها باید در زنجیره سرد تأمین شوند. حدود 5 درصد داروها از مسیر قاچاق وارد بازار می‌شوند. البته قیمت این داروها بسیار بالا است و ارزبری زیادی دارند و مدام شاهد ورود داروی قاچاق هستیم و نمی‌توانیم از آن خلاص شویم چراکه هر روز در دنیا یک داروی جدید معرفی می‌شود و این داروهای جدید در مدت زمان طولانی وارد لیست دارویی کشورمان می‌شوند.»

وطن‌پور درباره نحوه فروش داروهای خارجی افزود: «تبلیغات و فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است و ظاهرا نظارتی هم بر روی خرید و فروش دارو در فضای مجازی ندارد و صفحات در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و سایت‌هایی به صورت علنی دارو می‌فروشند. متاسفانه برخی از این داروها هم تاریخ مصرف گذشته هستند که تاریخ انقضای آنها را تغییر داده‌اند و تاریخ انقضای اغلب این داروها به صورت کاملا حرفه‌ای دستکاری شده است. همچنین برخی از محصولات هم در ایران پر می‌کنند و با برند خارجی به مردم می‌فروشند.»


https://www.asianews.ir/u/eph
اخبار مرتبط
وزیر بهداشت گفت: به هیچ وجه تغییری در وضعیت ارزی داروها در سال جاری نخواهیم داشت!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید