صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۱۸
کد خبر: 21275
گزارشگر: 464
۱۳۵
۰
۰
۱
زیان انباشته کارخانجات بزرگ کشور

ترکتازی صنعت خودروی ترکیه در غیاب خودروسازی ایران

ترکتازی صنعت خودروی ترکیه در غیاب خودروسازی ایران
امروز صنعت خودروسازی ترکیه به همت اقدامات صورت‌گرفته و نبود تحریم‌ها با وجود شمار بالای واردات خودرو به این کشور به صنعتی صادرات‌محور تبدیل شده و بیش از دوسوم تولیدات داخلی خود را صادر می‌کند.


به گزارش آسیانیوز،
تا دو دهه قبل کمتر فردی در ایران گمان می‌کرد صنعت خودروسازی کشورمان که تنها خودروساز خاورمیانه به حساب می‌آمد و همواره در بین ۲۰ خودروساز برتر جهان از نظر آمار تولید قرار می‌گرفت، پس از کمتر از ۲۰ سال نه تنها جایگاه خود را در خاورمیانه از دست بدهد، بلکه توان پاسخگویی به نیاز داخلی را نداشته باشد و مردم برای تأمین خودرو مجبور به قرار گرفتن در صف‌های انتظار شوند و به بسیاری هرگز خودرو نرسد.

صنعت خودروسازی ایران زمانی مایه افتخار دولت‌های مختلف بود و همواره مسئولان از آن به عنوان نشانه استقلال کشورمان یاد می‌کردند. اگر چه هنوز صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت کشور به حساب می‌آید و در حال حاضر ایران از نظر تولید شانزدهمین خودروساز جهان است اما این صنعت از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته است؛ کارشناسان و صاحبنظران دلایل این امر را علاوه بر تحریم‌ها سوءمدیریت، خصولتی‌سازی و نسپردن امور به دست مردم در امر تولید می‌دانند.

امروز شرایط در منطقه به سرعت درحال تغییر است به نحوی که عربستان سودای ورود به صنعت خودروسازی را در سر می‌پروراند، ترکیه جای ایران را گرفته و شرایط هر روز برای کشورمان در صنعت خودروسازی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و صاحب‌نظران از زیان انباشته کارخانجات بزرگ کشور و ورشکستگی آنان می‌گویند.

نگاهی به صنعت خودروسازی ترکیه در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که این کشور با توجه به نبود تحریم‌های بین‌اللملی توانسته در کنار عملکرد خوب مدیریتی، اکثر خودروسازهای برتر جهان را تشویق به سرمایه‌گذاری در کشور کند و در کنار خط تولید شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله تویوتا، فورد، هیوندای، بنز، رنو و فیات اولین و تنها خودروساز ملی خود با نام توگ را با هدف نشان دادن پیشروی خود در حوزه فناوری در صنعت خودرو به جهان معرفی کند آن هم در شرایطی که تنها در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور وارد شده است.

هرچند ایران از نظر آماری در سال ۲۰۲۳ ایران موفق شده رتبه شانزدهم دنیا را در تولید خودرو به ‌دست آورد با این حال رتبه اول در منطقه در دست ترکیه است که از نظر تولید نیز در جایگاه بهتری نسبت به ایران قرار دارد، اگرچه سال‌ها بعد از ایران وارد صنعت خودروسازی شده است. بر اساس آمارها، میزان صادرات خودرو از ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۳ میلیارد دلار رسیده است و بیشترین سهم صادرات محصولات صنعتی این کشور به خودرو اختصاص یافته است.

https://www.asianews.ir/u/epC
اخبار مرتبط
محمدجواد برازنده، رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو در گفت‌وگو با آسیا: تا بخش خصوصی وارد نشود، بازار خودرو سر و سامان نخواهد یافت
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید