صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
کد خبر: 21361
گزارشگر: 2
۳۰۰
۰
۰
۲
مشکل گیربکس اتومات

علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب چیست؟ + ویدیو

علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب چیست؟ + ویدیو
علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات چیست؟ در این مطلب درباره علت حرکت نکردن ماشین اتومات به شکل کامل توضیح دادیم.

حرکت نکردن خودروی اتومات یکی از اتفاقات ناگهانی است که باعث تشویش و دردسر خودروسواران می‌شود. اگر برای رفع این مشکل و علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب نگرانید و نمی‌دانید که چه کار کنید، باید خاطر نشان کنیم که کارشناسان تعمیرکار تمامی اطلاعات لازم در این رابطه را به شما توضیح می‌دهند.
علت حرکت نکردن ماشین اتومات می‌تواند به خاطر دلایل مختلفی شامل مشکلات مکانیکی، الکتریکی، سوختی و یا مشکلات مربوط به سیستم‌های خودرو باشد که بررسی و رفع تمامی این موارد توسط کارشناسان ما ممکن خواهد بود.

دلایل اصلی حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب

در ادامه چند علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب را ذکر می‌کنیم که ممکن است برای بسیاری از خودروسواران رخ دهد. لازم به ذکر است که این مشکلات را حتما باید متخصصین این حوزه بررسی و رفع کنند.

  • سیال گیربکس کم

پایین بودن سطح سیال یا مایع گیربکس خودرو می‌تواند مشکلاتی را در حرکت خودرو در دنده عقب به وجود آورد. سیال گیربکس کم، ممکن است مشکلات بیشتری مانند لغزش دنده، مشکلات تعویض دنده و گرم شدن بیش از حد دنده‌ها را در گیربکس ماشین اتومات ایجاد کند. هنگامی که گیربکس خودرو مایع کافی برای روانکاری و خنک نگه داشتن دنده‌ها و اجزای داخلی نداشته باشد، دنده عقب خودرو تحت تاثیر دمای بیش از حد قرار می‌گیرد.
اگر مایع سیال گیربکس سطح پایینی دارد، توصیه می‌کنیم آن را پر کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر. در مواقعی که سطح سیال گیربکس کم باشد، احتمالا سایر دنده‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

  • سنسور موقعیت گیربکس معیوب

هنگامی که خودرو در موقعیت دنده عقب با استفاده از اهرم دنده به دنده، حرکت می‌کند، یک حسگر الکترونیکی به ماژول کنترل پیشرانه فرمان می‌دهد که گیربکس خودرو باید به سمت عقب حرکت کند. در صورتی که این سنسور موقعیت گیربکس از کار بیفتد یا دچار نقص شود، احتمالا خودرو اجازه دنده عقب رفتن را ندارد. در برخی از موارد خودرو در حالت لنگی قرار می‌گیرد و خودروی شما بیشتر از دنده 3 حرکت نمی‌کند. برای بررسی این مشکل می‌توانید چراغ چک را مشاهده کنید و با استفاده از ابزار تشخیص خودرو و مشاهده کدهای مشکل مربوطه، از این علت مطمئن شوید.

  • بدنه سوپاپ فرسوده

تمامی گیربکس‌های اتوماتیک از بدنه سوپاپ بهره‌مند هستند که این بخش بزرگ وظیفه هدایت جریان سیال هیدرولیک به سمت دریچه‌ها را برعهده دارد. بدنه سوپاپ به خودرو اجازه می‌دهد تا دنده ها در شرایط لازم بتوانند به آرامی تعویض شوند. در صورت خرابی و نقص در بدنه سوپاپ گیربکس، ممکن است خودروی شما پس از تعویض دنده معکوس و پا گذاشتن روی گاز دچار تاخیر در تعویض دنده به سمت معکوس شود یا اصلا اتفاقی رخ ندهد.
یک دلیل تقه گیربکس اتومات معمولا این است که سوپاپ‌هایی که در داخل جعبه دنده وجود دارند با مشکل مواجه شده و نمی‌توانند عملکرد درست و استانداردی را به شما ارائه دهند. در چنین شرایطی معمولا فشار زیادی به گیربکس‌های اتومات وارد شده و همین عامل نیز باعث می‌شود تا آنها شروع به تقه زدن کنند. تعمیرکاران این مورد را بویژه برای تعمیر گیربکس تیگو ۵ زیاد مشاهده می کنند.

  • مایع یا فیلتر گیربکس کثیف

در برخی موارد مایع گیربکس ممکن است به خاطر رسوبات سخت شده یا آلوده می‌شود که این باعث می‌گردد تا بر تغییر دنده ماشین اتومات تاثیر بگذارد. برای رفع این مشکل می‌توانید مایع گیربکس و فیلتر را بررسی و تعویض کنید. در صورتی که با بررسی وضعیت مایع گیربکس و رنگ آن متوجه شدید که باید آن را تعویض کنید، حتما برای این کار اقدام نمایید. اگر تعویض مایع و فیلتر کثیف گیربکس به رفع علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب هم کمک نکند، می‌تواند از مشکلات انتقال در آینده جلوگیری کند.
شاید علت تقه زدن گیربکس cvt خودروی شما، کثیف بودن فیلتر روغن گیربکس باشد. این محصول از جمله محصولات مصرفی به شمار می‌رود که باید هر چند وقت یک‌بار به‌طور کامل تعویض شود. نوع فیلتری که خریداری می‌کنید باید با نوع اتومبیل‌ شما هم‌خوانی داشته باشد. ترجیحاً از گزینه‌هایی استفاده کنید که شرکت سازنده خرید آن‌ها را توصیه می‌کند. گرفتگی و کثیف بودن فیلتر، منجر به وارد شدن ذرات مختلف به درون گیربکس می‌شود و همین امر دنده‌ها را مستهلک می‌کند و در نهایت، تقه زدن جعبه‌دنده آغاز می‌شود.

  • آسیب دیدن ساعت گیربکس

ساعت گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای اصلی در سیستم گیربکس ماشین اتومات محسوب می‌شود. این بخش وظیفه دارد تا تغییرات سرعت و دنده‌های خودرو را کنترل و تنظیم کند. به عبارتی، ساعت گیربکس اتوماتیک، تغییر دنده‌ها را بدون نیاز به دخالت دستی راننده انجام می‌دهد. آسیب‌دیدگی ساعت گیربکس می‌تواند بر عملکرد خودرو تاثیر بگذارد و ممکن است برای تعمیر آن، نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات گیربکس داشته باشد.

  • شکستگی دندان در دنده عقب اتومات

گیربکس خودرو از چندین دندانه به هم پیوسته برخوردار است که در یک راستا و به شکل منظم کنار یکدیگر قرار دارند. در صورت جابه‌جایی این دندانه‌ها، چرخ دنده‌ها به درستی کار نمی‌کنند و این مشکل می‌تواند در عملکرد و حرکت خودرو اختلال ایجاد نماید. توصیه می‌کنیم که پیش از تعویض دنده از حالت درایو به دنده کاملا مطمئن شوید. برای تعمیر یا تعویض این دندانه‌ها، گیربکس باید به صورت کامل باز شود که این کار معمولا زمان‌بر خواهد بود و شامل هزینه زیادی نیز می‌شود.
در اینجا بد نیست اشاره کنیم که خارج شدن دنده از جای خود نیز یکی از دلایلی است که در مطلب مشکل گیربکس تیگو ۷ به آن اشاره کردیم.

تشخیص علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب

تشخیص دقیق علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب نیاز به بررسی دقیق توسط یک متخصص خودرو دارد. بنابراین در صورت هرگونه مشکل در این بخش توصیه می‌کنیم که با کارشناسان و تکنسین‌های متخصص تعمیرکار ارتباط برقرار نمایید.
در ادامه با برخی از روش‌های تشخیص علت حرکت نکردن ماشین اتومات می‌پردازیم که به صورت تقریبی دلایل مختلف بروز این مشکل را نشان می‌دهد.

  • بررسی سطح سوخت

یکی از ساده‌ترین راهکارها به منظور تشخیص علت حرکت نکردن ماشین اتومات، بررسی میزان سوخت در مخزن خودرو است. برای رفع این مشکل باید به پمپ بنزین مراجعه کرده و سوخت خودرو را تأمین کنید.

  • بررسی سطح روغن موتور

بررسی سطح روغن موتور

پایین بودن سطح روغن موتور می‌تواند در سیستم انتقال نیرو اختلال وارد کند. بنابراین، بررسی و تامین سطح روغن موتور ممکن است مشکلات مربوط به سیستم انتقال نیرو و علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات را برطرف نماید.

  • بررسی باطری

یکی دیگر از روش‌های تشخیص علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب بررسی باطری و ولتاژ آن است که می‌تواند مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی را نمایان کند. ضعیف بودن باطری باعث می‌شود تا مشکلات متعددی مانند عدم شارژ شدن سیستم الکتریکی، عدم روشن شدن چراغ‌های خودرو و غیره به وجود آورد و یا هیچ واکنشی از موتور دریافت نشود.

  • تشخیص مشکلات ترمز

برای تشخیص علت عوض نشدن دنده اتومات می‌توانید سیستم ترمز و فشار ترمز را نیز بررسی کنید. در صورتی که فشار ترمز به اندازه کافی مناسب نباشد، مشکلات مختلفی مانند نشتی در سیستم ترمز و یا کمبود سیال در سیستم ترمز ایجاد می‌شود.

علائم حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب

از علائم و نشانه‌های خرابی و نقص در دنده عقب ماشین اتومات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- صداهای غیر عادی

در صورتی که در هنگام تعویض دنده در دنده عقب، صدای خرد شدن یا چرخش نامنظم احساس کردید، این می‌تواند به خاطر وجود مشکل در دنده عقب باشد.

۲- عدم حرکت در حالت دنده عقب

یکی دیگر از علائم خرابی و نقص در دنده عقب ماشین اتومات، عدم حرکت ماشین در حالت دنده عقب است. در صورتی که خودروی شما در حالت دنده عقب نمی‌تواند حرکت کند یا به طور کامل متوقف شده است، دنده عقب خودرو به مشکل برخورده است و باید برای رفع علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب با تعمیرکار خودرو ارتباط برقرار کنید.

۳- مقاومت زیاد در دنده عقب

اگر خودروی شما در حالت دنده عقب قرار دارد ولی حرکت خودرو بسیار سخت و دشوار انجام می‌شود، نشان از وجود مشکل در دنده عقب ماشین اتومات دارد. این مقاومت زیاد می‌تواند به خاطر کمبود گریس یا خرابی در مکانیسم دنده عقب باشد.

گیربکس cvt

۴- حرکت ناپایدار در حالت دنده عقب

در برهی موارد ممکن است که خودرو در حالت دنده عقب حرکت داشته باشد ولی به صورت ناپایدار یا نامنظم حرکت کند. این مشکل می‌تواند به خاطر نقص در دنده عقب باشد و به خاطر فرسایش قطعات یا کمبود گریس رخ داده باشد.

سخن پایانی

تعمیرکار به عنوان مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از حرفه‌ای‌ترین تعمیرگاه‌های خودرو در کشور است که تخصص و تجربه بالایی برای تعمیر گیربکس خودروهای داخلی و خارجی دارد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس که جزو مهمی از خودرو به شمار می‌رود، برای تعمیر به تخصص و دانش فنی بالایی نیاز دارد که تکنسین‌های ما از این قابلیت بهره‌مند هستند. تشخیص دقیق علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب می‌تواند به کارکرد خودروی شما کمک کند و در تعمیر مشکل موردنظر تاثیر به‌سزایی دارد. تعمیرگاه تخصصی تعمیرکار برای رفع مشکل خودروی شما از دستگاه‌های پیشرفته تشخیص خطا استفاده می‌کند و خیالتان از بابت تعمیر تخصصی راحت خواهد بود.

https://www.asianews.ir/u/er3
اخبار مرتبط
خرید قطعات و لوازم تیگو ۵ از واردکننده اصلی
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید