صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۱
کد خبر: 21419
گزارشگر: 2
۲۲۵
۰
۰
۱
آجرنسوز

آجر رستیک چیست؟ موارد استفاده آن کدام است + انواع آجر روستیک

آجر رستیک چیست؟ موارد استفاده آن کدام است + انواع آجر روستیک
آجر رستیک چیست؟ همه چیز درباره آجر روستیک، در این مطلب درباره انواع آجر رستیک و انواع آن صحبت کردیم.

آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که همچنان جایگاه ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون مدرن و سنتی دارد. یکی از انواع مختلف آجر، آجر رستیک (Rustic brick) است که ظاهر منحصر به فرد و طبیعی آن باعث شده تا طرفداران زیادی را به خود جلب کند. مزایا و ویژگی‌های این نوع آجر باعث شده است تا ایده‌های جذابی برای مهندسین و طراحان دکوراسیون به منظور استفاده این آجرها در قسمت‌های داخلی و خارجی ساختمان به وجود آید. در ادامه به صورت مفصل توضیح می‌دهیم که آجر رستیک چیست و موارد استفاده آن را برمی‌شماریم.

آجر رستیک چیست؟

پیش از پرداختن به سوال آجر رستیک چیست باید بگوئیم که رستیک در لغت به معنای روستایی و دهات است و آجر رستیک یا خشت رستیک طرحی از آجر است که بر روی آجرنماها اعمال می‌شود. استفاده از آجر رستیک یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای داشتن نمای رستیک است. در طرح رستیک از خلل و فرج‌ها و بی‌نظمی‌های زیادی استفاده می‌شود که نشان از صخره‌ها و سنگ‌های طبیعت دارد. جالب است بدانید که در ساخت آجرهای رستیک، عمل پرداخت به شکل کامل انجام نمی‌شود و به نوعی شکل طبیعی آن حفظ می‌گردد.
خشت رستیک مانند آجرهای دکوراتیو برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل آجرها، زوایا و شکل استانداردی ندارند و بیشتر شبیه به آجرها و خشت‌های طبیعی هستند. آجرهای رستیک در نمای داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که اشاره کردیم، در ساخت این نوع آجرها، فرم و بافت طبیعی حفظ می‌شود و این نشان می‌دهد که پرداخت، رنگ و نازک‌کاری آجر رستیک مانند آجرهای لفتون نیست.

انواع آجر رستیک

اشاره کردیم که آجر رستیک چیست و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. یکی از جذابیت‌های آجر رستیک این است که در انواع مختلفی تولید می‌شوند و با ترکیب رنگ مختلفی که دارد، در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان به کار می‌رود. در ادامه به مهم ترین انواع آجرهای رستیک اشاره می‌کنیم.

  • آجر L نسوز روستیک

آجر ال رستیک گلبهی

از این نوع آجرهای رستیک اغلب برای گوشه‌ها استفاده می‌کنند و شکل ساختاری این آجرها باعث شده است تا نصب آن‌ها در گوشه‌ها تسهیل شود. بسیاری از طراحان و معماران برای طراحی نهایی نمای ساختمان، استفاده از آجرهای رستیک L را در اولویت قرار می‌دهند.

  • روستیک قرمز

یکی دیگر از انواع آجرهای رستیک که محبوبیت بالایی نیز دارد، آجر روستیک قرمز است که برای نمای بیرونی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پلاک نسوز روستیک

پلاک نسوز روستیک یکی از پرکاربردترین آجرهای رستیک است که بیشتر برای نمای بیرونی و یا ساخت شومینه استفاده می‌شود.

  • نسوز روستیک

آجرهای نسوز رستیک در نما و دیوارهای دکوراتیو به کار می‌روند. این مدل آجرهای رستیک در اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ تولید می‌شوند و کاربری‌های مختلفی برای نما و دکور دیوار دارند. بد نیست اشاره کنیم آجر اصفهان ملکیان یکی از بهترین برند آجر نسوز نما می باشد.
طیف‌های گسترده‌ای از رنگ آجرهای روستیک در بازار وجود دارد. انواع آجر از نظر رنگ عبارتنداز:

  • قرمز (روشن، تیره و متوسط) و قرمز اخرایی
  • زرد، خردلی، پرتقالی
  • کرم
  • طوسی
  • مشکی
  • قهوه‌ای و قهوه‌ای سوخته
  • سفید
  • زرد و کرم
  • گلبه‌ای (پوست پیازی)

کاربرد آجر رستیک

از کاربردهای مختلف آجرهای رستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد آجر رستیک در شومینه

آجرهای رستیک به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارند، برای استفاده در شومینه گزینه بسیار مناسبی است. تنوع رنگی و بافت‌های مختلف این نوع آجر باعث می‌شود تا زیبایی و جذابیت شومینه چند برابر گردد. حس گرما و صمیمیت آجر رستیک کمک می‌کند تا فضای دلنشینی را در اطراف شومینه تجربه کنید.

  • استفاده از آجر رستیک در نمای داخلی

استفاده از آجر رستیک در بافت و رنگ دیوارها باعث ایجاد تنوع و فضای دکوراتیو و جذاب در دکوراسیون داخلی می‌شود. شما می‌توانید از این نوع آجرها در دیوارهای کانونی، دیوار پشت تلویزیون یا قسمتی از دیوار یک اتاق استفاده کنید. انواع آجرهای رستیک با سبک‌های مختلف دکوراسیون از جمله مدرن، سنتی، روستیک و صنعتی همخوانی دارد.

اولین و مهم‌ترین کاربرد آجرهای رستیک را می‌توان ساخت دیوارهای داخلی دانست. آجرهای رستیک یک انتخاب عالی برای این موضوع محسوب می‌شوند و نمی‌‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. دیوارهای داخلی ساخته‌شده با این آجرها مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربات فیزیکی و لرزش خواهند داشت و می‌توان برای سال‌های متمادی از جذابیت ظاهری آن‌ها لذت برد.

  • کاربرد آجر رستیک در آشپزخانه

یکی دیگر از کاربردهای آجر رستیک به عنوان دیوارپوش بین کابینتی است که زیبایی و ظاهری مدرن به آشپزخانه می‌بخشد. استفاده از آجر رستیک برای ساخت جزیره در آشپزخانه یا دیوار کانونی آشپزخانه بسیار رواج دارد. مقاومت بالای آجرهای رستیک در برابر رطوبت و چربی باعث می‌شود تا این نوع آجرها گزینه‌ای ایده‌آل برای آشپزخانه باشند.

  • کاربرد آجر روستیک در اتاق خواب

در جواب کاربرد آجر رستیک چیست باید بگوییم یکی از کاربردهای این نوع آجرها، استفاده در دیوار پشت تخت است که فضایی گرم و صمیمی در اتاق خواب ایجاد می‌کند. ایجاد دیوارهای جداکننده یا آکوستیک در اتاق خواب نیز جزو کاربردهای مهم آجر رستیک است. با توجه به رنگ‌های ملایم این نوع آجرها، فضایی آرامش‌بخش در اتاق خواب را تجربه می‌کنید.

  • کاربرد آجر نما رستیک در سرویس بهداشتی

همانطور که اشاره کردیم، آجرهای رستیک مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و همین موضوع باعث شده است تا این مدل آجرها انتخاب مناسبی برای دیوارها و کف سرویس بهداشتی باشند. کاربرد آجر نما رستیک در سرویس بهداشتی باعث می‌شود تا فضایی مدرن و شیک را در سرویس بهداشتی مشاهده کنید. بسیاری از طراحان و مهندسین از آجر رستیک برای ایجاد دیوارهای دکوراتیو در سرویس بهداشتی استفاده می‌نمایند.

  • کاربرد آجر رستیک در نشیمن

یکی دیگر از کاربردهای مهم آجر نمای روستیک در ساخت دیوارپوش است که فضایی گرم و صمیمی در نشیمن ایجاد می‌کند. استفاده از آجرهای روستیک در شومینه، دیوار کانونی یا قسمتی از دیوار نشیمن، جزو مهم‌ترین استفاده‌های این نوع آجر است.

  • استفاده از آجر روستیک در نمای خارجی

مقاومت بالای آجرهای روستیک در برابر شرایط آب و هوایی باعث شده است تا این نوع اجر برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. تنوع رنگی و بافت‌های مختلف رستیک باعث شده است تا نمای ساختمان، زیبایی و جذابیت خاصی داشته باشد.

  • کاربرد آجر رستیک در کافی شاپ، رستوران، هتل

استفاده از آجرهای رستیک در طراحی داخلی کافی شاپ، رستوران و هتل باعث ایجاد فضایی شیک و مدرن شود. این نوع آجرها فضایی گرم و صمیمی ایجاد می‌کنند و حس آرامش و دلنشینی به مشتریان القا می‌گردد.

مزایا استفاده از اجر رستیک

آجر نسوز

همانطور که در بخش های قبلی آجر رستیک چیست اشاره کردیم، این آجرها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که این موضوع باعث شده است تا معماران و طراحان دکوراسیون از آن‌ها در موارد مختلفی استفاده کنند. از جمله مزایا استفاده از اجر رستیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد نمایی زیبا و منحصر به فرد

ظاهر خاص و طبیعی آجرهای رستیک باعث می‌شود تا جلوه‌ای ویژه به نمای ساختمان ببخشد و آن را از سایر ساختمان‌ها جدا کند.

  • افزایش ارزش ملک

آجر رستیک جزو مصالح باکیفیت و بادوام ساختمانی محسوب می‌شود و استفاده از آن در ساختمان‌سازی علاوه بر زیبایی نمای ساختمان، ارزش ملک شما را در بازار املاک و مستغلات افزایش می‌دهد.

  • کاهش هزینه‌های نگهداری

با توجه به دوام و استحکام بالای آجر رستیک، هزینه‌های مربوط به نگهداری و یا تعمیر نمای ساختمان در مقایسه با سایر مصالح به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

  • ایجاد فضایی باکیفیت و بادوام

ویژگی‌های مختلف آجر رستیک مانند عایق حرارتی و صوتی مناسب باعث می‌شود تا در صورت استفاده از این نوع آجرها در ساختمان‌سازی، فضایی باکیفیت، راحت و بادوام در ساختمان ایجاد گردد.

  • سازگاری با اقلیم‌های مختلف

آجرهای رستیک مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مختلف دارند و این باعث شده است تا برای استفاده در انواع اقلیم‌ها مناسب باشند.

سخن پایانی

اشاره کردیم که آجر رستیک چیست و انواع مختلف آن چه کاربردی در طراحی نماهای ساختمان دارد. استفاده از آجرهای رستیک در نمای ساختمان باعث ایجاد زیبایی و اصالت به بنای ساختمان می شود و از نظر دوام، استحکام و عایق‌بندی عملکرد مطلوبی را به بنا می‌بخشد. طبیعی بودن مواد اولیه آجر رستیک باعث شده است تا استفاده از آن هیچ حساسیتی را برای افراد دارای آلرژی ایجاد نکند. کاربرد خشت رستیک با توجه به نوع نگرش و سلایق مختلف آن می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید از این نوع آجرها در نمای داخلی آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، نمای خارجی، کافی شاپ، رستوران، هتل و غیره استفاده کنید.

آجر اصفهان ملکیان

اگر قصد دارید بهترین مدل آجر رستیک را خریداری کنید، تنها کافی است با کارشناسان آجر اصفهان ملکیان، به عنوان یکی از بهترین برند آجر نسوز نما، در تماس باشید.

https://www.asianews.ir/u/es0
اخبار مرتبط
آجر نسوز آلومینی، یکی از مصالح مهم در صنعت ساخت کوره‌های صنعتی است که به خاطر ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود، در محیط‌های با دماهای بسیار بالا به‌عنوان جزء اساسی استفاده می‌شود. این نوع آجر از مواد پایه‌ای چون آلومینا و سایر مواد غیرقابل احتراق تشکیل شده است و در محیط‌های با دماهای فراتر از حد معمول، از جمله در ساخت کوره‌های صهیونی، کوره‌های آتش‌فشانی، و سایر تجهیزات صنعتی با توجه به نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت و شوک‌های حرارتی گسترده استفاده می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید