صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
کد خبر: 21438
گزارشگر: 306
۸۳
۰
۰
۳
مدیر کل هواشناسی یزد در جمع خبر نگاران

تغییرات اقلیمی باعث بروز بارش‌های رگباری شده است

تغییرات اقلیمی باعث بروز بارش‌های رگباری شده است
یزد - مدیر کل هواشناسی با بیان این که تغییرات اقلیمی باعث بروز بارش‌های رگباری و بعضاً‌ سیل‌آسا در سالهای اخیر شده است

 

آسیانیوز / یزد ؛ «رضا برهانی» در نشست با خبرنگاران افزود: معمولاً شایعات این چنینی را در هنگام بروز خشکسالی و بارندگی‌های شدید در هر منطقه شاهدیم ولی موضوع دست‌کاری سامانه‌های جوی و بارش‌ها به لحاظ علمی فاقد مستندات علمی است و عملاً به دلیل حجم بالای انرژی و گستردگی امکان پذیر نیست و نمی‌توان سامانه‌هایی به این بزرگی را دستخوش تغییرات کرد.

مدیر کل هواشناسی یزد عامل اصلی تغییر الگو و جو را تغییرات اقلیمی به دلیل اثرات تجمعی بشر مانند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ذکر کرد و گفت: تاثیر این تغییرات در افزایش بی رویه دما و وقوع بارشهای سیل آسا نه تنها در ایران بلکه در دیگر مناطق جهان می‌شود.

برهانی خاطرنشان کرد : قطعاً صنعتی شدن و ایجاد یک جزیره گرمایی در یک منطقه می‌تواند موجب اندک تغیرات آب و هوایی شود ولی این تاثیر نمی‌تواند برای شهرهای بزرگی مانند اردکان و میبد چندان قابل توجه باشد.

وی در ادامه عامل اصلی تغییر الگو و جو را تغییرات اقلیمی به دلیل اثرات تجمعی بشر مانند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ذکر کرد و گفت: تاثیر این تغییرات در افزایش بی رویه دما و وقوع بارشهای سیل آسا نه تنها در ایران بلکه در دیگر مناطق جهان می‌شود.

برهانی با بیان اینکه هواشناسی حتی متولی بارورسازی ابرها نیست تصریح داشت: مرکز باروری ابرها ذیل مجموعه وزارت نیرو در یزد مستقر و برنامههایی را دنبال می کند ولی در هنگام باروری ابرها نیز در شرایط کاملاً ایده‌آل تنها حدود ۱۰ درصد در فعالیت سامانه‌های بارشی اثرگذار خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول  براساس پیش بینی فصلی، افزایش دو درجه‌ای دما را در استان خواهیم داشت و تقریباً پس از اردیبهشت ماه و در طول فصل تابستان شاهد بارش‌های نرمال در استان خواهیم بود

« محمدرضا شیرغلامی»  رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان با بیان این که میانگین بارشهای شهرستانهای یزد از از ابتدای اردیبهشت تاکنون ۲۳ میلیمتر بوده است، گفت: این میزان در مورد شهرستان اردکان ۲۱ میلیمتر و بیشتر از شهرستانهای میبد، ابرکوه، مروست، تفت و زارچ بوده است.

وی افزود :  بارشهای تابستانی عمدتاً همرفتی با ماهیت رگباری دارند و مشخصه‌های اصلی این بارشها تغییر مکانی شدید آنهاست.

شیرغلامی بیشترین بارشها در این مدت را مربوط به بهاباد به میزان ۴۵ میلیمتر و کمترین آن مربوط به میبد با ۱۳ میلیمتردانست و گفت: این تغییر پذیری حتی در داخل شهرستانها به عنوان تفت بین ایستگاه‌های هواشناسی بین ۳ تا ۹۹ میلیمتر متغیر بوده است و یک امر طبیعی در این نوع بارشها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعاً کاهش اثرات اقلیمی ایجاد شده در سطح جهان، همانگونه که طی سالیان متمادی شکل گرفته، بسیار زمان‌بر خواهد بود این نوسان را برای ایستگاه‌های شهرستان اردکان بین ۸ تا ۴۸ میلیمتر اعلام کرد و گفت: بارش‌ها با توجه به توپوگرافی هر منطقه، دارای پراکنش متفاوتی است لذا این که موضوع دستکاری ابرها از سوی برخی رسانه‌های اردکانی مطرح می‌شود، نه تنها فاقد مستند علمی است بلکه عملاً‌ نیز غیر ممکن است

«سید عباس میرحسینی» کارشناسی پیش بین هواشناسی استان  نیز در این نشست از بارشهای رگباری در مناطق ارتفاعات شیرکوه در شهرستانهای تفت و مهریز، همچنین میبد، اردکان، اشکذر، بافق و بهاباد و حتی مناطق مرکزی مانند زارچ به دلیل ارتفاعات دربید از پیش از ظهر پنجشنبه تا صبح جمعه هفته جاری خبر داد و افزود  این بارشها می‌تواند منجر به جاری شدن رواناب و بروز سیلاب شود.

وی از اعلام هشدار سطج زرد برای بارشها در دیگر مناطق استان مانند مروست و خاتم نیز خبر داد و افزود : عمده این بارشها که همراه با رعد و برق و در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ است، در روز پنجشنبه شدت بیشتری خواهد داشت.

سید محمد جواد عرفانفر

 تغییرات اقلیمی باعث بروز بارش‌های رگباری شده است ، رضا برهانی مدیر کل هواشناسی یزد

 

https://www.asianews.ir/u/esk
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید